Ze0121 Geografie nevýrobní sféry, podzim 2019 Vyučující: Mgr. Nikola Kárníková, učo 500727 (pondělní skupina) RNDr. Hana Svobodová, Ph.D., učo 67632 (úterní skupina) Termíny cvičení: 1. cvičení: 23./24. 9. 2019 – Maloobchod v Brně 2. cvičení: 14. /15. 10. 2019 – Sčítání dopravy 1 3. cvičení: 21. / 22. 10. 2019 – Sčítání dopravy 1 4. cvičení: 11. / 12. 11. 2019 – Cestovní ruch Podmínky pro zápočet: * Včas odevzdaná cvičení v odevzdávárně v ISu (hodnocení cvičení bude v poznámkovém bloku). * Odevzdané cvičení musí být kompletní, jinak je považováno za neodevzdané. * 100% účast na cvičení, žádná neomluvená absence. * Max. 2 opravy cvičení. CVIČENÍ 1: SLUŽBY – MALOOBCHOD V BRNĚ Zadání: 23. / 24. 9. 2019 (rozdělení do dvojic) Zpracování: do 13. 10. 2019, 23:55 (další cvičení 14. 10. / 15. 10. 2019) Úkol 1: Struktura obchodních jednotek Ve vybraných dvou obchodech s potravinami rozdílných řetězců podle vlastního výběhu zmapujte rozložení jednotlivého zboží (struktura – mapka, co je víc nahoře, co dole, co ve výšce očí). Má rozložení nějaký význam? Pokuste se doložit na základě vlastního názoru nebo potvrdit pomocí článku/studie. Úkol 2: Ceny výrobků a) Ve zvolených dvou obchodech si vyberte 20 položek zboží. Liší se ceny a jak? Zpracujte do tabulky včetně značek a výrobce produktu. Myslíte, že byste někde nakoupili levněji nebo dráž a proč? [1] b) Pokuste se ve vybraných obchodech vybrat zboží privátních značek (5 ks). Kdo je vyrábí a v jaké zemi? Porovnejte cenu těchto výrobků s obdobnými výrobky jiných výrobců. c) V každém obchodě s potravinami se prodává celá škála ovoce. Zaměřte se na jablka. Kolik druhů jablek daný obchod nabízí? Odkud jablka pochází (zejména se zaměřte na poměr českých a zahraničních jablek) a kolik stojí? Jaká jablka byste si koupili a proč? Úkol 3: Mapování jednotek obchodu, aplikace Christallera v praxi Ve vybrané městské části Brna nebo jiného města zmapujte rozmístění provozoven maloobchodu s potravinami. U každé provozovny určete typ (diskont, supermarket, hypermarket, specializovaný obchod….) podle velikosti a dalších znaků. Aplikujte rozmístění na Christallerův model (pokud je to možné). christal7.gif VÝSTUP: Prezentace obsahující zjištěné výsledky. Prezentace by měla obsahovat mapku, text, náčrtky, tabulky, vlastní fotografie. Struktura prezentace: Zadání, vlastní postup a zpracování úkolů, závěr (případně zhodnocení, jestli bylo cvičení k něčemu dobré nebo ne), zdroje. ________________________________ [1] U úkolu a) a c) je možné pro žáky ZŠ přidat tvorbu mapy, aby si procvičovali místopis. Vy to ale dělat nemusíte.