REKOGNOSKACE PR KAMENNÝ VRCH Tento pracovní list je třeba vypracovat s oporou o vlastní terénní průzkum a za použití relevantní dokumentace, dostupné prostřednictvím webových služeb Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky (AOPK ČR) Vytiskněte si pracovní verzi pro terén, do IS odevzdáte cvičení v elektronické podobě ve formátu PDF. Na práce odevzdané v jiném formátu než .pdf nebude brán zřetel. Deadline odevzdání: 8. 12. 2019 Dokument obsahuje 3 části: STUDOVNA: Obsahuje úkoly zpracovatelné doma / ve studovně. TERÉN: Obsahuje úkoly k jejichž zpracování je nutné vyrazit přímo do terénu. PŘÍLOHA: Obsahuje námět, jak tvořit geografický popis k fotodokumentaci. Pracovní skupina složená ze 4–5 studentů (číslo odpovídající vaší skupině barevně zvýrazněte) Vypracovali: Jméno a příjmení ČÁST STUDOVNA zpět na obsah Na datovém portálu AOPK ČR http://drusop.nature.cz/portal/ vyhledáte aktuální Plán péče pro PR Kamenný vrch (katastrální území Brno Kohoutovice, Brno Nový Lískovec). Pozor v Česku je hned několik chráněných lokalit s tímto názvem. Musíte vyhledat Plán péče pro konkrétní lokalitu s evidenčním číslem 699. Pracujte s aktuálním plánem péče (platnost 2011–2021). I. POPIS LOKALITY: Podle principů moderního geografického myšlení (pro vzdělávání nejlépe Marada et al., 2017, pro zájemce o hlubší studium konceptu geografického myšlení pak např. Daněk, 2013) vždy stručně okomentujte důsledky fyzickogeografických aspektů lokality pro potenciální biotu. FG aspekt lokality Důsledky pro biotu (jaký to má vliv na životní podmínky?) Poloha v rámci Brna Rozloha (ha) Nadmořská výška (kterému výškovému vegetačnímu stupni u nás odpovídá?) Sklon svahu (+popište důsledky svažitosti) Orientace svahu (+popište důsledky orientace pro vegetaci) Půdní druhy (+ důsledky na land use) Horninový substrát (+ stáří) Uveďte použité zdroje informací: II. PŘEDMĚT OCHRANY, SOUČASNÝ × MINULÝ STAV LOKALITY: 1.a Co je předmětem ochrany PR Kamenný vrch (podle Plánu péče)? 1.b Doplňte vlastní myšlenky: Jak byste jako učitelé obhájili žákům i veřejnosti potřebu ochrany přírody a životního prostředí? (použijte souvislý text neomezené délky, minimálně však 400 znaků) 2. Podle Plánu péče okomentujte: A) Jaké druhy pozemků podle katastru nemovitostí (KN) se na lokalitě PR Kamenný vrch nacházejí? B) jaké druhy pozemků zde výrazně převažují? 3. Které ohrožené a silně ohrožené druhy rostlin se zde podle Plánu péče vyskytují? Vyjádřete stanovisko k aktuálnosti údajů v aktuálním Plánu péče. Druh Uváděný počet jedinců status (ohrožení) Ze kterého roku pochází inventarizační průzkum? _________. Jak často by se měl opakovat? _____ Vaše stanovisko: 4. Vysvětlete, proč je v Plánu péče zmíněna i péče o stromové porosty v okolí lokality, přestože tyto nejsou přímo předmětem ochrany v PR Kamenný vrch? Jakými způsoby ovlivňuje přítomnost stromů sousední nelesní vegetaci? 5. Které druhy dřevin je podle Plánu péče doporučeno odstranit a které naopak vysazovat? Jaké jsou k tomu důvody? dřeviny doporučené k odstranění dřeviny doporučené k výsadbě důvody 6. Proč je dobré tyto hospodářské zásahy (kácení dřevin) provádět v zimním období. Uvažujte z hlediska ochrany nelesní vegetace. Opět napoví Plán péče. 7.a Které faktory negativně ovlivňují výskyt koniklece velkokvětého? 7.b Jaká opatření byste doporučili pro eliminaci těchto negativních faktorů? FAKTOR DOPORUČENÍ zpět na obsah ČÁST TERÉN: A/ FOTOGRAFIE Po celou dobu práce v terénu pořizujte fotodokumentaci a do poznámek si zapisujte komentáře k jednotlivým fotografiím. Při popisu fotografií se snažte v maximální míře zúročit své dosud nabyté znalosti z různých geografických disciplín. Postupujte podle námětu v příloze tohoto dokumentu. Později fotografie i s popisem doplníte do elektronické verze pracovního listu a odevzdáte do IS. Fotografujte zejména různé druhy pozemků, různé dopady lidské činnosti na stav lokality, objekty přírodní i umělé, pozorované jevy a procesy, postup vlastní práce apod. B/ MAPA Mapu zpracujte buď pomocí libovolného GIS (doporučeno) nebo ručně a vložte kvalitní snímek/scan ve vysokém rozlišení do tohoto souboru (nahrazením pracovní mapy, která slouží pro záznam při rekognoskaci. Mapě doplňte všechny kartografické náležitosti! Před návštěvou PR Kamenný vrch si přečtěte tento článek z Brněnské drbny (2019). Týká se tématu mapy, kterou máte vytvořit v úloze č. 8). Dbejte bezpečnostních pokynů na cedulích! Textové pole: 8. Do pracovní mapy zaznačte podle kartografických zásad: a) volbou vhodných karto. znaků aa) areály uschlých borovic, ab) areály uschlých modřínů, ac) popadané/vyvrácené stromy Mapujte z povzdáli (obejděte oblast dokola a pozorujte koruny stromů). Nechoďte mezi uschlými stromy, hrozí nebezpečí vývratu! Doplňte chybějící mapové prvky Doložte postup výpočtu měřítka … hranice PR Kamenný vrch 9. Nakreslete nebo vyfotografujte všechny způsoby, kterými je v terénu vyznačena hranice přírodní rezervace. V popisu obrázků/fotografií vysvětlete, jak je rozlišeno značení ve směru vstupu do chráněného území a ve směru výstupu z CHÚ. Obrázky nakreslete (případně vložte fotografie) do tabulky. Způsoby značení (popis) Vstup (obrázek/foto) Výstup (obrázek/foto) Ohrožení: v minulosti v současnosti do budoucna 10. Vyplňte údaje do tabulky na základě vlastního pozorování nebo na základě studia oficiální dokumentace (Plán péče 2011-2021). V případě vlastního pozorování doložte popisovaný způsob ohrožení lokality fotodokumentací z terénu, která bude tvořit přílohu této práce. 11. Počínaje další stranou zde vložíte pořízené fotografie (velikost každé min. na ½ strany) s úplným popisem (kdo, kdy, kde, jaký objekt nebo jev je na fotografii zachycen, hodnocení pozitivní/negativní/neutrální vliv na stav lokality a zdůvodnění. Počet neomezen, minimálně však 6 fotografií s popisem). Inspirujte se Námětem k tvorbě geografického popisu fotografií v Příloze. Na závěr vložíte skupinovou fotografii či selfie z Kamenného vrchu. Komentář ke skupinové fotografii je nepovinný, nicméně můžete překvapit! 😉 zpět na obsah PŘÍLOHA: NÁMĚT K TVORBĚ GEOGRAFICKÉHO POPISU K FOTODOKUMENTACI ZACHYCENÝCH JEVŮ A PROCESŮ Fotografie z jiné lokality slouží jako vzor pro vaši práci, pozornost věnujte struktuře popisu. PŘED ODEVZDÁNÍM PROSÍM TUTO PŘÍLOHU VYMAŽTE! Obrázek 1: Erozně denudační činnost tekoucí vody lze pozorovat na příkladu meandrujícího toku řeky Moravy (voda proudí ve směru naznačeném šipkou). Na výsepním břehu dochází působením boční eroze k intenzivnímu odnosu nezpevněného materiálu (kvartérní eolické nánosy vátých písků). Na protějším jesepním břehu dochází k usazování sypkého materiálu, který řeka přináší z vyšších poloh svého toku. Jedná se o přirozený proces, do budoucna bude tedy nutné přesouvat turistickou trasu vedoucí po vrcholu výsepního břehu podle toho, jak bude koryto Moravy postupovat směrem k západu. Chráněná lokalita PR Osypané břehy sousedí na svém západním okraji (na obrázku vlevo za pásem lesa) s dobývacím prostorem bzenecké pískovny, kde je povrchově těžen písek používaný pro výrobu malty, betonářských výrobků, výstavbu hřišť (např. beach volejbal apod.) PP Osypané břehy, říjen 2018, R. Durna Obrázek 1: Erozně denudační činnost tekoucí vody lze pozorovat na příkladu meandrujícího toku řeky Moravy (voda proudí ve směru naznačeném šipkou). Na výsepním břehu dochází působením boční eroze k intenzivnímu odnosu nezpevněného materiálu (kvartérní eolické nánosy vátých písků). Na protějším jesepním břehu dochází k usazování sypkého materiálu, který řeka přináší z vyšších poloh svého toku. Jde o přirozený proces, do budoucna bude tedy nutné přesouvat turistickou trasu vedoucí po vrcholu výsepního břehu podle toho, jak bude koryto Moravy postupovat směrem k západu. Chráněná lokalita PP Osypané břehy sousedí na svém západním okraji (na obrázku vlevo za pásem lesa) s dobývacím prostorem bzenecké pískovny, kde je povrchově těžen písek používaný pro výrobu malty, betonářských výrobků, výstavbu hřišť (např. beach volejbal apod.) PP Osypané břehy, říjen 2018, R. Durna Vysvětlivky pojmů: číslování lokalita, období pořízení fotografie, autor popis bude převážně geografický, pro přehlednost vyznačuji ve svém textu tematické zaměření: reliéf + GGP hydrologie obecná geografie biogeografie toponyma socioekonomická G využití (k čemu to je?!) návrhy, doporučení SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ INFORMACÍ: ČTK. (2019). V rezervaci Kamenný vrch v Brně uschlo tisíc stromů. Brněnská drbna. Dostupné z: https://www.brnenskadrbna.cz/zpravy/spolecnost/13839-v-rezervaci-kamenny-vrch-v-brne-uschlo-tisic-s tromu.html Daněk, P. (2013). Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Brno: Masarykova univerzita. Marada, M., Řezníčková, D., Hanus, M., Matějček, T., Hofmann, E., Svatoňová, H., & Knecht, P. (2017). Koncepce geografického vzdělávání v Česku. Certifikovaná metodika. Praha: Přírodovědecká fakulta UK. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/egeografie/metodika.pdf