Pedagogická komunikace Mgr. Lenka Ďulíková Učo: 386350 Popis x hodnocení osoby „Aničko, ty jsi šikulka, krásný obrázek“ X „Aničko, ty obláčky jsou tak krásně modré, taková barva se mi líbí…. a ten pes vypadá jako opravdový…“ Bezobsažné, hodnocení osoby, do budoucna očekávání X Konstruktivní popis, jasná zpětná vazba, rozvíjí NVC • tolerantní, empatické, upřímné vztahy • psycholog Marshall Rosenberg • uspokojit potřeby všech = strategie win-win • uvědomovat si, co je pro mne důležité, empaticky odhadovat nebo se doptat, co je důležité pro druhého, vyjadřovat jasná, konkrétní a splnitelná přání • 4 fáze: • Pozorování • Pocity • Potřeby • Prosba Pozorování • nehodnotím! „Nebyl jsi na místě setkání, čekala jsem na tebe.“ x „Jsi nemožný! Čekala jsem na tebe, ale vykašlal ses na mě.“ Pozorování • nehodnotím! „Zvonilo na hodinu před 5 minutami a na lavici není učebnice M.“ x „Nejsi schopen přijít v čas do třídy!“ Pocity • neobviňujeme druhé! „Když jsi nepřišel, byla jsem smutná“. x „Když jsi nepřišel, strašně jsi mne naštval.“ Potřeby • Nenaplněné „Když jsi nepřišel, cítil/a jsem se zklamaný/a (pocit), protože je pro mne důležité, když mne lidé respektují/lidé dodrží slovo (potřeba)“. x „Nepřišel jsi, nic pro tebe neznamenám, nemáš ke mně žádný respekt.“ Prosby • neříkat NE “dělej“ „Navrhuji, abychom si příště, když nebudeme moci přijít na místo setkání včas zavolali.“ x „Tohle mi už, prosím tě, příště nedělej.“  Pozorování - pocity – potřeby - prosby • pracujte s konkrétní situací, která se stala • někdo něco řekl/ udělal a ve vás se objevily emoce • jeden konkrétní moment (jak jste se cítili, jaké potřeby nebyly uspokojeny, co byste žádali nebo potřebovali, aby byla vaše potřeba naplněna?) • kartičky pocitů – potřeb