Komunikace ve škole Mgr. Lenka Ďulíková Učo: 386350 Co můžeme říct o komunikaci? … (Co pro vás znamená komunikace a jak ji vnímáte?) Komunikace „…je procesem tvorby společného chápání a interpretování myšlenek, názorů a pocitů mezi dvěma a více jednotlivci“ (Palmer,Weaver) „…jednáním, jehož cílem z hlediska komunikátora je přenos sdělení jedné či více osobám prostřednictvím symbolů..“ (Kunczik) Komunikace • prostředek VaV • zprostředkovává vztahy a činnosti • proces vzájemného dorozumívání - sdělování informací 1) verbální komunikaci: slovem, písmem – obsah… „co říkáme“ 2) neverbální komunikaci: gesty, mimikou, postojem… 3) paralingvistická složka – citové zabarvení, emoce vyslovovaných zvuků… „jak říkáme“ Efektivní vyjadřování VK Co? = obsah sdělení - co chcete říci, věcná podstata… Jak? = forma sdělení - aby vám každý co nejlépe porozuměl, aby nedošlo ke zkreslenému/nesprávnému porozumění - stručně (středně) - jasně (logicky, postupně) - srozumitelně (odbornost? AJ?...) Komu? = adresát Proč? = vlastní účel sdělení, důvod proč komunikuji - čeho chci dosáhnout, proč danou věc říkáme, proč s ním o dané věci komunikujeme, co má být výsledkem? + ZV 3 ZÁKLADNÍ KOMUNIKAČNÍ AXIOMY (PAUL WATZLAWICK) 1) Nelze nekomunikovat – i odmítnutí vyslat nebo přijmout sdělení komentuje vztah lidí 1) Dvě úrovně komunikace - fce: obsahová a vztahová (jde-li o žádání, nařizování, zakazování…) 1) Vždy dochází ke zkreslení - co mělo být sděleno / jak tomu druhý skutečně rozuměl Komunikace • vyslání informací komunikátorem, jež zprostředkovává určitý obsah (sdělení) • reakce na sdělení podle způsobu, jakým vnímá obsah přijatého sdělení Komunikační bariéry - brání EK - hluk, jazyk, stres, představa a zaujatost, zkreslení, okamžitý osobní stav… Jaká bariéra pro vás důležitá?...pro děti..? Neverbální komunikace • obličej - mimika • oční kontakt • pohyby rukou – gesta • pohyby těla – kinezika • charakteristika řeči – paralingvistika • doteky – haptika • postoj těla - posturika • prostřednictvím předmětů • práce s prostorem, vzdálenost – proxemika Problematika - oči (výš = autoritativní, níž = submisivní) - různé haptické zóny (kultura) - senzitivita kůže (problémy s doteky – přecitlivělost, neuspokojenost, frustrace, akutní bolest, autisté) x zvýšená potřeba (staří lidé, děti, chronická bolest) - „nepřátelský postoj“ (ruce v bok, překřížení končetin, ruce v pěst…) - znaková řeč  - SP obtíže (mrkání, tiky…)