Předmět •Větný člen označující skutečnost ZASAŽENOU dějem. • •Může být vyjádřen VŠEMI PÁDY s výjimkou 1. a 5. pádu (nominativu a vokativu). • •Zřídka (možná nikdy) také bývá vyjádřen: -předložkovým 2. pádem -předložkovým 3. pádem Předmět •Předmět také poznáme podle toho, že •bez něj veta nedává smysl. PŘEDMĚT V BEZPŘEDLOŽKOVÉM 2. PÁDĚ (V GENITIVU) •Po některých slovesech jediný předmětový pád (dotknout se, vzdát se, zříct se) • •Dotkl se stolu. Vzdal se odměny. •Zřekla se dítěte. Napil se vody. •Všímali si různých věcí. •Polekali se hluku. •Dítě se bálo neznámých lidí. • • • PŘEDMĚT V BEZPŘEDLOŽKOVÉM 2. PÁDĚ (V GENITIVU) • •Tzv. genitiv záporový předmětový •Neřekl ani slova. / ani slovo. •Nemáme peněz. / peníze •Nikdo neměl námitek. / námitky. • PŘEDMĚT V BEZPŘEDLOŽKOVÉM 2. PÁDĚ (V GENITIVU) • •Po číslovkách 5 a vyšších, po neurčitých číslovkách: • •Odnesli si deset knih. // několik knih. PŘEDMĚT V BEZPŘEDLOŽKOVÉM 2. PÁDĚ •Po jiných slovesech se užívá 2. a 4. pád • •Dosáhl velkého úspěchu. // velký úspěch. •Ochutnal vína. // víno. •Nabral si jablka. / jablek. •Nalil víno / vína do sklenic. • PŘEDMĚT VE 3. PÁDĚ (V DATIVU) •Jako JEDINÝ předmět • •Matka po té příhodě svým dětem dlouho domlouvala. •Nevěřím tomu člověku. •Rodičům nikdy nelžete. •Petrovi ani nezkoušejte odporovat •Můžu vám večer zatelefonovat? • • • • • Předmět ve 4. pádě (akuzativ) •Předmět – základní funkce 4. pádu, následuje po dalších slovesech: • •učit se, studovat, hledat, vyhledat, zkoumat, vyzkoumat, najít… (a spousta dalších) • •Maminka píše dopis. •Tatínek hlídá děti. • • Předmět ve 4. pádě (akuzativ) •Předmět – základní funkce 4. pádu, následuje po slovesech: • -vidět, pozorovat, sledovat, učit se, hledat, studovat… (a spousta dalších) -psát, číst, kreslit, tvořit (a další) -šít, stříhat, krájet (a další) • • • • Předmět v 7. pádě (instrumentálu) •Házet oštěpem •Házet si míčem •Točit hlavou •Tleskat ručičkama • PŘEDMĚT V PŘEDLOŽKOVÉM 4. PÁDĚ • •vsadit se/sázet se o něco •usilovat, rvát se, bít se o něco •dívat se na něco •soustředit se, koncentrovat se na něco •orientovat se na něco • • Předmět v 6. pádě (v lokálu) •S předložkou o: • •Včera jsem o té věci mluvili. •Přemýšleli jsme o vašem návrhu. • •Další slovesa: uvažovat o něčem, poradit se o něčem, hádat se o něčem, diskutovat o něčem… • •S předložkou na: •Diskutující trval na svém názoru. • Předmět v předložkovém 7. pádě – (instrumentálu) •párat se s někým •namáhat se s něčím •piplat se s něčím •Seděl dlouho do noci nad svými účty. •Vysedával do večera nad knihou. • Věty s dvojím předmětem – ve 4. a ve 3. pádě •Tzv. nepřímý předmět (adresát) •Vysvětlil dětem pravidla hry. •Věnujte mi chvíli pozornost. •Předali mu ocenění. •Maminka mi koupila krásný dárek. • • Věty s dvojím předmětem - ve 4. a v 6. pádě: •Věty s předmětem v akuzativu a v lokálu: • •Petr nás o té záležitosti včas informoval. •Právníci nás poučili o možných následcích. • • VĚTY S DVOJÍM PŘEDMĚTEM •v předložkovém 6. •a •v předložkovém 7. pádě • •S kým ses o tom bavil? •Měli byste se o té práci s někým poradit. • Pozor!!! Předmětem není: -Původce děje: • Stavba je hlídána bezpečnostní agenturou. (PU) -Prostředek, nástroj činnosti • Rozřezal kmen motorovou pilou. (PU) -Okolnost děje, příčina…: • Třásli se zimou. (PU) Byl zraněn při nehodě. (PU) • • Pozor!!! předmět příslovečné určení •Házet si míčem • •Točit hlavou. •Pohodit hlavou. • • •Tleskat ručičkama •Kopat nožičkama. • •Rozbít okno míčem. • •Roztočit kolo rukou. •Odrazit míč hlavou. • • •Kopat záhon motykou. •Kopat bratra nožičkama.