Odkaz: https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2020/CJMPE_JKTT/um/vychozi_texty/zakovske_aktivity_-_komensky_ 1_.pdf Úkoly k textu A. Přečtěte si úvodní odstavec a dílčí kapitolu Diferenciace na základních školách. 1. Vyberte ze možností a), b), c) tu, v níž jsou slova, která nejvíce vystihují význam slova ve větě zvýrazněného. Žáci jsou rozdělování zpravidla podle schopností či výkonu. a) pravidelně, systematicky b) podle pravidel, podle předpisů c) většinou, nejčastěji Žáci z výběrových větví dosahují lepších výsledků než žáci z nevýběrových větví. a) typů tříd b) zájmových skupin c) oborů 2. Vyjádřete jiným českým slovem význam zvýrazněných slov v následujících větách: a) Vzdělanější a dobře situovaní rodiče se ve výběru škol, potažmo tříd pro své děti angažují více než rodiče s nižším vzděláním či rodiče méně movití. movití – potažmo – b) Děje se tak ze snahy vyhovět rozmanitým potřebám žáků. rozmanitým – c) Z hlediska vzdělanostních nerovností je vnější diferenciace považována zejména v povinném vzdělávání za kontroverzní. zejména – kontroverzní – 3. Jak byste v textu chápali význam následující věty (vyberte jednu ze tří možností): Celý vzdělávací systém je z těchto důvodů považován za nespravedlivý. a) Autorka o sobě říká, že systém považuje za nespravedlivý. b) Autorka slyšela názor, že systém je nespravedlivý, explicitně neříká, že jde o její názor. c) Autorka nesouhlasí s názorem, že systém je nespravedlivý, pouze tlumočí cizí názor. 4. Vysvětlete na základě článku: – rozdíl mezi vnější a vnitřní diferenciací – hlavní důvod/hlavní důvody, proč je český vzdělávací systém považován za nespravedlivý B. Přečtěte si dílčí kapitolu Aktivita žáků ve výuce. 1. Co je podle textu považována za projev aktivity žáků? Vyberte všechny možnosti, které považujete za správné. – pouhá účast ve výuce – sledování výkladu učitele – sledování elektronických zařízení – hlášení se (zvednutím ruky) – vykřikování – bavení se se spolužáky – pozorování dění za oknem – otázky směřující k učiteli 2. Ke kterému možnému jednání učitelů se autorka textu staví (mírně) kriticky? Vyberte všechny možnosti, které považujete za správné. – učitelé dávají slabším žákům horší známky než žákům úspěšnějším – učitelé více vyvolávají žáky úspěšnější než žáky slabší – učitelé kladou slabším žákům otázky méně podněcující jejich myšlení – učitelé zapojují do komunikace ve výuce pouze úspěšné žáky C. Přečtěte si dílčí kapitoly Od výzkumu k výsledkům a Dostane se na všechny. 1. Vyhledejte odpovědi na otázky: a) Autorka sledovala aktivitu žáků jednoho ročníku. Kterého? b) Jak dlouho probíhalo autorčino pozorování vyučovacích hodin? c) V kterých vyučovacích předmětech sledovala autorka aktivitu žáků a učitelů? 2. Napište alespoň 3 důvody, proč jsou žáci více aktivní//proč mohou být více aktivní v dělených hodinách než v hodinách, ve kterých se učí všichni společně.