Stylistika v teorii a praxi

Vstupní informace

Milé studentky, milí studenti, 

srdečně Vás vítám v kurzu "Stylistika v teorii a praxi" a těším se na osobní i virtuální setkávání s Vámi. Na následujících řádcích stručně uvádím několik podstatných informací o kurzu.

Interaktivní osnova

Tato interaktivní osnova má být především prostorem, kde se soustřeďuji jak organizační informace o kurzu, tak hlavní témata našeho předmětu. Vzhledem k omezené kontaktní výuce je interaktivní osnova pojata jinak než v předchozích letech, je podstatně podrobnější a (snad) také interaktivnější. Nicméně platí, že osnova není (nemůže a nechce být) jediným studijním materiálem - na další zdroje odkazuji v samostatné kapitole a také průběžně, předpokládá se i studium další doporučené literatury. 
Osnova sestává z jednotlivých kapitol, každá kapitola obsahuje mimo jiné:
a) krátkou komentovanou prezentaci k tématu
b) text, který se k tématu váže, 
c) několik praktických cvičení, vztahující se k dané látce,
d) souhrn klíčových pojmů, kterým byste měli měli rozumět.

Prezenční x distanční výuka

Pokud situace neumožní pravidelné prezenční setkávání, kde se samozřejmě nabízejí jiné možnosti výuky a kde bych s Vámi rád - tak jako v minulých letech -  vyzkoušel různé typy seminárních aktivit, musíme počítat s následujícím: ještě více než obvykle se posílí Vaše autonomie jako studentů (a tím pádem i zodpovědnost), a já pak jako učitel budu nevyhnutelně více směřovat k roli facilitátora či konzultanta (viz příslušná literatura v pedagogice a didaktice); nevyhnutelně to bude chtít i jistou flexibilitu na obou stranách.
Každopádně pokud se nebudeme potkávat osobně ve škole, budeme mít možnost vidět se v rozhraní MS Teams pravidelně v tento čas: STŘEDA OD 18 HODIN a STŘEDA od 19 HODIN. V těchto časech se setkáme v následujících dnech: 7.10. (úvodní organizační setkání), 14.10., 21.10., 4.11., 25.11., 9.12., 6.1. (o jakýchkoli změnách Vás budu případně informovat). Zde budu k dispozici pro (do)vysvětlování látky, jakož i k organizačním otázkám, které nebudou vzneseny jinak (např. v Diskuzním vlákně předmětu); pokud připojení studenti nebudou mít konkrétní otázky, budu mít připravený výklad, případně úkoly, které bychom dělali synchronně. 

Vzhledem k tomu, že při standardní výuce se studenti podepisují do prezenčních archů, prosím Vás i nyní o pravidelnou účast na setkání v uvedeném čase. Prezenci, kterou si lze MS Teams generovat, si budu pro jistotu ukládat - neměli byste mít více než 2 absence; pokud již nyní víte, že uvedený čas online setkávání Vám nevyhovuje, dejte mi prosím hned vědět.

Požadavky k úspěšnému ukončení kurzu

1) splnění 2 průběžných úkolů ve stanovených termínech
2) úspěšné zvládnutí 2 průběžných testů ve stanovených termínech - každý test je třeba zvládnout na minimální hranici 70 % bodů; v případě neúspěchu bude v zápočtovém týdnu (na počátku ledna) možnost jedné opravy, kdy ovšem bude nutno získat již 80 %
3) ústní zkouška - ve zkouškovém období online nebo podle možností prezenčně - rozprava nad jedním ze zkušebních okruhů (viz níže)

ad 1) Průběžné úkoly je třeba splnit řádně a včas. Podrobné zadání včetně aktuálních termínů najdete v příslušných vláknech interaktivní osnovy. Přijatelné vypracování obou průběžných úkolů je podmínkou přístupu k závěrečnému testu.

ad 2) Oba testy se realizují v odpovědnících v ISu ve stanovených termínech; je potřeba je zvládnout na minimální bodovou hranici. Testy ověřují znalost doposud probíraných základních konceptů předmětu. Úspěšné splnění obou testů je podmínkou přístupu k závěrečnému testu.

ad 3) Ústní zkouška - v celkovém hodnocení bude přihlíženo ke kvalitě zpracování průběžných úkolů a výsledkům průběžných testů

Na závěr mi dovolte dva citáty, které pro letošní semestr vybírám jako motta našeho kurzu.

Motto č. 1:

Něco jiného je vyspělost národního jazyka a něco jiného je úroveň národní kultury jazykové. Může se stát, že jazyková kultura národa pokulhává za jazykem. To je případ váš, vy lidé čeští. Máte v rukou stradivárky, a hrajete na nich jako šumaři, zdědili jste varhany, a myslíte, že je to flašinet, pročeš na tom vašem dvoře opravdu mnoho hlasů krákoře…
Jazyková kultura zavírá v sebe ovšem a zajisté jazykovou správnost, ale je to pojem vysoko převysoko nadřazený. Jazykové správnosti se lze přiučit, ne přes noc, než přec jen přiučit, třeba doma po večerech. K jazykové kultuře třeba vychovávat výchovou celých generací.

(P. Eisner. Bohyně čeká. Traktát o češtině)

Motto č. 2:

Aha!
Ó!
Cha-cha!

(rusky fyzik Nalimov)