PODZIM 2020 CJp204, 406 - přehled témat přednášek 5.10. Úvod – požadavky k zápočtu, program a organizace 12.10. Didaktika LV – specifika předmětu /snímky 2-5/ KAP. 1 – cíle /6 – 16/ Diskutované téma/otázka: Co si představit pod „poučenou recepcí“? Literární a čtenářská gramotnost. Kurikulum a školní realita. 19.10. KAP. 2 – obsah obecně + pojetí textu a pojem interpretace /17 – 26/ Diskutované téma/otázka: Co to vlastně je umělecký text? Znaková struktura a fikční svět. 26.10. KAP. 2 – obsah dle RVP ZV a strukturace obsahu /27 – 31/ Diskutované téma/otázka: Jaká je role obsahového těžiště (těžiště učiva) ve výuce literární výchovy? 2.11. KAP. 3 – literárněvýchovný proces /32 – 44/ Diskutované téma/otázka: Co znamenají pojmy percepce, apercepce, interpretace, konkretizace? Co znamenají jako roviny komunikace s textem? Čítanka X vlastní portfolio učitele. 9.11. KAP. 4 – plánování výuky /45 – 54/ Diskutované téma/otázka: Co vše je třeba promyslet při přípravě na hodinu literární výchovy? Jak formulovat cíle hodiny, aby nebyly formalitou, ale funkčním prvkem přípravy? 16.11. KAP. 5 – metody, z přehledu výukových metod pouze klasické /55 – 65/ Diskutované téma/otázka: Co v literární výchově potřebujeme za metody – výukové nebo literárněvědné? Výukové (naddisciplinární) metody ve výuce literární výchovy. 23.11. KAP. 5 – metody – výukové aktivizující a komplexní /66-69/ Diskutované téma/otázka: Jaké metody kritického myšlení znáte? Jak s nimi pracovat v literární výchově, s uměleckým textem? 30.11. KAP. 5 – metody podle fází hodiny – začátek (po: širší spektrum…) /70 – 78/ Diskutované téma/otázka: Je motivace v literární výchově zbytečností? Ptát se žáků na subjektivní dojem, pocit z textu? 7.12. KAP. 5 – klasifikace metod didaktické interpretace – metody poznávání literatury (podle: předmětu, zaměření, funkce a fází) /79 – 85/ Diskutované téma/otázka na závěr výkladu k příslušné kapitole: Jsou metody poznávání literatury jako didaktická transformace literárněvědných metod spíše metodami výuky nebo jejím obsahem? 14.12. KAP. 6 – metody poznávání literatury podle charakteru + tvořivé činnosti + zbytek kap. 6 /86 – 104/ Diskutované téma/otázka: „Nikdo nečte, ale všichni píšou“ – co si o tom myslíte? Vztah recepce a tvorby. 4.1. KAP. 6 a 7 – vše /105 – 119/ Samostudium posledních kapitol prezentace.