ELIPSA •KONTEXTOVÁ •SITUAČNÍ •(Při setkání) •Domů? •Na vlak? •Sport? ELIPSA •ELIPSA PODMĚTU = nevyjádřený podmět • •Podmět 1. a 2. osoby – NEVYJÁDŘENÍ PODMĚTU JE V ČEŠTINĚ ZÁKLADNÍ, VYJÁDŘENÍ BÝVÁ PŘÍZNAKOVÉ • •Rozdíl: •Viděli jste to? x Vy jste to viděli? •Nevšimla jsem si toho. x Já jsem si toho nevšimla. • • ELIPSA •ELIPSA PODMĚTU = nevyjádřený podmět •3. osoby • •Danny strávil den prohlídkou muzea, přesně tak jako jiní turisté odhodlaní přijít si za svoje peníze na své. Jenže v zavírací hrdinu 0 neodešel, 0 ukryl se na jedné z galerií nepřístupných veřejnosti, kde pracovníci muzea začali připravovat rekonstrukci Období pozdních kanálů, ale muzeum vyčerpalo peníze předčasně. • ELIPSA •Elipsa přísudku: • •Situační elipsa: •Dovolte, abych Vás představil. Pavel. – Alena. •Doktor Novák. – Inženýr Pavlásek. • • ELIPSA •Elipsa částí přísudku : • •Elipsa plnovýznamového slovesa po modálním nebo fázovém slovese: • •Chcete jít až k tomu hradu? – Chceme. • •Nechcete si odpočinout? – Určitě chceme. • •Mohl byste nám pomoci? – Teď nemůžu. • • ELIPSA •Elipsa částí přísudku : • •Elipsa plnovýznamového slovesa po modálním nebo fázovém slovese: • •Pozor, začínáme. •Přestaňte. • • ELIPSA •Elipsa částí přísudku: • •Elipsa části složeného slovesného tvaru • •Ž: a pane učiteli •U: ano •Ž: budeme dělat ty aluze, nebo už ne? •U: budeme, budeme, samozřejmě, že budeme • • • • ELIPSA •Elipsa jmenné části přísudku • •U: Marie Magdalena je jedna žencká, víš? Marie Magdalena tady ten, nad ně si napiš Petr a Jan. --- dva, jo? •Ž: pani učitelko, ja už budu ---. •U: no vidiš to. ---. nó, vidiš to, ták, ty sis poradila, Kačko. dobře. no ukaž. --- takhle. no, dobře, dobře, spravila sis to taky, dobrá, jo? dobrá, Michalko. • •kvadratická funkce. co tam musí být ještě za podmínku? no, musí tam byt kvadratický trojčlen. ta pravá strana se nazývá kvadratický trojčlen. podmínka ještě jedna. máte to napsané v zešitě. (hluk) á je různé? od nuly. tam vzadu na nástěnce je od nuly. á je různé od jedné, ano ? á, ne, a je různé od nuly, dobře. kolik je tam á? --- na nástěnce to máme napsané. • •todle je kostel eee myslim ňák svatého Michala a to je právě eee jeho architektura, todle je pohled na eee Lublaň a vzadu, vzadu nahoře je Lublaňský hrad. todle je Trojmostí, to je taky od Plečnika. jo, a teď tak todle je Maribor, to je druhý nejvýznamnější město Slovinska. • • • • ELIPSA •Elipsa/nevyjádření předmětu • •Pozornost je soustředěna na činnost, objekt je méně důležitý: •Teď uklízíme. •Teď právě telefonuje, musíte počkat. •Sestra jela s děvčaty nakupovat do Brna. • ELIPSA •Elipsa/nevyjádření předmětu • •POZOR: •Teď uklízíme. x *Teď vyklízíme. *Teď vyklízejí. • * Uklidí. •Teď telefonuje. * Zatelefonuje. *Zatelefonujte. •Sestra jela nakupovat. x *Sestra jela kupovat. • * Sestra koupí. • ELIPSA •Elipsa/nevyjádření předmětu • •Význam slovesa vymezuje i význam objektu, není třeba ho explicitně uvádět: • •Všichni z vesnice už zaseli. •Prosím, zavřete za sebou. •Neotvírejte! •Už asi zavěsil. • ELIPSA •Elipsa/nevyjádření předmětu • •Sloveso nevyjadřuje činnost, ale charakterizuje schopnost: • •Janička už čte. •Jsou mu čtyři roky a už počítá. •Hodně staří lidé někdy neslyší. • ELIPSA •Elipsa/nevyjádření předmětu: • •Sloveso nevyjadřuje činnost, ale charakterizuje vlastnost: • •Kouříte? •On už zase pije? •Ona pořád jen mluví a mluví. •