STANDARD ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ – OVP, UOP KATEDRA FYZIKY, CHEMIE A ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ platnost od 1. 2. 2020 Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání A: Poříčí 7/9 | 603 00 Brno, Česká republika T: +420 549 49 1610 E: info@ped.muni.cz | W: www.ped.muni.cz 1 Standard pro realizaci závěrečných prací pro:  bakalářský studijní obor Učitelství praktického vyučování (OVP);  navazující magisterský studijní obor Učitelství odborných předmětů (UOP) pro střední školy;  pro závěrečné práce v rámci celoživotního studia (CŽV). Obsah ÚVOD ..................................................................................................................................................... 1 1 PROCES ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ ................................................................................................... 2 1.1 Předměty vztahující se k BP/DP.................................................................................................... 2 1.2 Odevzdání práce............................................................................................................................ 3 2 OBECNÝ CÍL PRÁCE ........................................................................................................................ 4 2.1 Cíl ve vztahu k volbě tématu a názvu práce.................................................................................. 5 2.2 Cíl ve vztahu k teoretické části práce............................................................................................ 5 2.3 Cíl ve vztahu k praktické (výzkumné) části .................................................................................. 6 2.4 Cíl ve vztahu k závěru práce ......................................................................................................... 6 2.5 Cíl ve vztahu k formální stránce práce.......................................................................................... 7 2.6 Cíl ve vztahu k stylistice a gramatické správnosti......................................................................... 7 3 TYPY ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ........................................................................................................ 7 4 DOPORUČENÝ OBSAH PRACÍ ....................................................................................................... 8 5 DOPORUČENÝ ROZSAH PRACÍ................................................................................................... 10 6 ODLIŠNOST ÚROVNĚ BAKALÁŘSKÉ, DIPLOMOVÉ A ZÁVĚREČNÉ PRÁCE CŽV ........... 11 7 HODNOCENÍ ZÁVĚREČNÉ PRÁCE.............................................................................................. 12 8 OBHAJOBA ZÁVĚREČNÉ PRÁCE ................................................................................................ 15 ZÁVĚR.................................................................................................................................................. 15 ÚVOD Oborové standardy závěrečných prací pro bakalářský studijní obor Učitelství praktického vyučování a navazující studijní obor Učitelství odborných předmětů pro střední školy specifikují požadavky na cíle, obsah a formální náležitosti, hodnocení bakalářských (BP), diplomových (DP) a závěrečných prací (ZP CŽV) výše uvedených oborů. Standard navazuje na Pokyn děkana č. 1/2015 „K realizaci závěrečných prací (bakalářských, magisterských, rigorózních a závěrečných prací CŽV)“ ve znění od 1. 6. 2018. 2 Standardy vycházejí z profilu absolventa uvedených oborů směřující svým pojetím k profesním kompetencím učitele/učitelky na různě odborně zaměřených středních školách, včetně profesního vzdělávání zaměstnanců např. státní správy a samosprávy, výrobních podniků apod. Standardy jsou určeny studentům a rovněž hodnotitelům závěrečných prací jako metodická pomůcka při tvorbě nebo hodnocení závěrečných prací vedoucími a oponenty bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV. 1 PROCES ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ 1.1 Předměty vztahující se k BP/DP Státní závěrečnou zkoušku a obhajobu závěrečné práce student absolvuje po úspěšném splnění všech povinných předmětů, přičemž k bakalářské práci se vztahují následující předměty:  FC_BPp Bakalářská práce – Projekt  FC_BP Bakalářská práce  FC_BPd Bakalářská práce – Dokončení K diplomové práci se vztahují tyto předměty:  FC_DPp Diplomová práce – Projekt  FC_DP Diplomová práce  FC_DPd Diplomová práce – Dokončení Pro závěrečné práce v rámci CŽV studia je nutné zapsání předmětu FC0004 Závěrečná práce DPS, resp. FC0005 Závěrečná práce DAP nebo FC0006 Závěrečná práce pro UPV. V rámci předmětů FC_BPp Bakalářská práce – Projekt/ FC_DPp Diplomová práce – Projekt student/ka zpracuje projekt BP/DP. Formulář projektu bakalářské a diplomové práce je dostupný na webu fakulty v rámci Pokynu děkana 1/2015 str. 5 (viz https://is.muni.cz/auth/do/ped/VPAN/pokdek/c._1_2015_K_realizaci_zaverecnych_praci.pdf) Projekt slouží jako základní osnova práce, která vymezuje klíčové náležitosti práce. Student si s předstihem vybírá vedoucího práce, se kterým projekt i další náležitosti závěrečné práce konzultuje. Projekt slouží jako podklad pro zapsání zápočtu. Studenti se přihlašují k tématům z balíku výše uvedených předmětů KFCHO1 , jež jsou společné pro všechny studijní obory garantované touto katedrou. V rámci předmětů FC_BP Bakalářská práce a FC_DP Diplomová práce student rozpracovává základní části závěrečné práce. Předměty FC_BPd Bakalářské práce – Dokončení a FC_DPd Diplomová práce – Dokončení slouží k dopracování kompletní práce. Práce se odevzdává v jarním semestru do 30. 3., v zimním semestru do 30. 11. aktuálního školního roku (viz následující kapitola). Obsah práce v ISu včetně názvu lze měnit do 20. 3. resp. do 10. 11. Do tohoto data také zadává vedoucí práce do ISu oponenta. K informacím o řádném ukončení 1 KFCHO – Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání 3 studia více viz Pokyn děkana 1/2019 Řádné ukončení studia v bakalářských, magisterských a navazujících magisterských studijních programech ve znění účinném od 1. 2. 2019. 1.2 Odevzdání práce Ukončení studia a odevzdání závěrečné práce se řídí:  Studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity: https://www.muni.cz/o- univerzite/uredni-deska/studijni-a-zkusebni-rad-mu  Pokynem děkana č. 1/2019 – Řádné ukončení studia v bakalářských, magisterských a navazujících magisterských studijních programech (ve znění účinném od 1. 2. 2019), který je možné dohledat na webu PdF MU: https://is.muni.cz/auth/do/ped/VPAN/pokdek/pokyn_dekana_1_2019.pdf  Pokynem děkana č. 1/2015 – Realizace závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) ve znění účinném od 1. 6. 2018, které je možné dohledat na webu PdF MU: https://is.muni.cz/auth/do/ped/VPAN/pokdek/c._1_2015_K_realizaci_zaverecnych_pr aci.pdf Podle článku 22, odst. (2)a Studijního a zkušebního řádu MU platí: „Součástí státní zkoušky v bakalářském programu je obhajoba bakalářské práce, je-li v bakalářském programu předepsána. Součástí státní závěrečné zkoušky v magisterském programu je obhajoba diplomové práce. Bakalářská, respektive diplomová práce je psána v jazyce, v němž je uskutečňován program, nebo v jazyce, který je pro tento účel stanoven v charakteristice programu. V programu uskutečňovaném v českém jazyce může fakulta předpisem stanovit možnost předložit bakalářskou, respektive diplomovou práci ve slovenském jazyce nebo jiném jazyce. Bakalářská, respektive diplomová práce může být vždy předložena v anglickém jazyce, není-li to výslovně zapovězeno charakteristikou programu.“ Dále podle článku 22, odst. (3) Studijního a zkušebního řádu MU v přímé citaci se odevzdání závěrečná práce podmiňuje: „Podmínkou přístupu k obhajobě bakalářské nebo diplomové práce je její předchozí odevzdání a zveřejnění podle čl. 40. Odevzdáním bakalářské nebo diplomové práce se rozumí její uložení stanoveným způsobem do IS MU. Fakulta může svým předpisem pro daný program stanovit i další formy odevzdání bakalářské nebo diplomové práce.“ (https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/studijni-a-zkusebni-rad-mu) Jak uvádí článek 40 odst. 1 vztahující se k zveřejňování, kontrole a archivaci závěrečných prací, viz Studijní a zkušební řád MU: „Bakalářské, diplomové, disertační nebo rigorózní práce (dále jen „závěrečné práce”) jsou nevýdělečně zveřejněny včetně posudků oponentů, záznamu o průběhu obhajoby a jejího výsledku. Tímto zveřejněním se rozumí uložení elektronické verze v archivu IS MU. Toto ustanovení musí být aplikováno tak, aby jím, v souladu s ustanovením § 47b zákona, z něhož vychází, nebyla dotčena: a) ochrana informací chráněných zvláštním zákonem, b) ochrana obchodního tajemství, c) ochrana oprávněných zájmů třetích osob hodných zvláštního zřetele, d) ochrana duševního vlastnictví MU, zejména ochrana vynálezů či technických řešení.“ 4 Uvedené výše je třeba naplňovat. Pokud to z důvodů informací a ochrany uvedené výše v bodech a-d není možné, postupuje se dále dle článku 40 odst. 1 Studijního a zkušebního řádu MU. V odst. 6 článku 40 Studijního a zkušebního řádu MU je dále uvedeno: „Odevzdáním závěrečné práce k obhajobě vyslovuje autor souhlas s jejím zveřejněním podle odstavce 1, a to bez ohledu na výsledek obhajoby.“ V případě současného odevzdání písemné a elektronické verze závěrečné práce je pro oponování rozhodující elektronická verze práce. Shodu obou verzí závěrečné práce potvrzuje student v příslušné aplikaci IS MU, viz článek 40 odst. 2 Studijního a zkušebního řádu MU. Na KFCHO se závěrečná práce dle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (dále jen Pokyn děkana 1/2015) odevzdává v elektronické formě do archivu závěrečné práce v IS MU. Vedoucí KFCHO prostřednictvím tohoto standardu nařizuje odevzdání i jednoho výtisku závěrečné práce. Obě odevzdané verze musí být dle článku 40 odst. 2 Studijního a zkušebního řádu MU a dle Pokynu děkana 1/2015 shodné. Vedoucí práce si pak může vyžádat i další výtisky (např. jeden výtisk v pevných deskách a jeden v kroužkové vazbě, a to proto, aby bylo možné do práce v průběhu obhajoby nahlédnout. Všechny výtisky se studentovi po vykonání SZZ vrací, pokud se student s vedoucím nedomluví jinak). Závěrečné práce se neukládají v knihovně. 2 OBECNÝ CÍL PRÁCE Bakalářská či diplomová práce (dále i závěrečná práce) završuje příslušnou etapu vysokoškolského studia. Smyslem těchto prací je ověřit schopnost studenta samostatně pracovat, uplatňovat poznatky získané v průběhu studia na vysoké škole a schopnost samostatného vědecko-výzkumného tvůrčího myšlení, které je originální ve vztahu ke zvolenému tématu a studovanému oboru. Student zpracováním závěrečné práce prokáže:  Schopnost orientovat se v aktuálních otázkách svého oboru, popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení ve vztahu k stanoveným cílům;  Vhodně zvolit téma práce ve vztahu k danému oboru, umí jasně a srozumitelně vymezit téma závěrečné práce a její cíle včetně originality zvoleného tématu a přístupu k němu;  Schopnost tvorby vlastního originálního textu, který je založen na znalosti relevantní odborné literatury (u DP též zahraniční) a vlastní reflexe, diskuse, kritického přístupu, etické normy vztahující se k psaní závěrečných prací apod.;  Schopnost využívat získané vědomosti, dovednosti a postoje během studia;  Schopnost volby adekvátní metodologické strategie dosažení cílů práce (kvalitativní nebo kvantitativní strategie);  Znalost a dovednost s vybranou technikou pro sběr a analýzu dat správně pracovat;  Schopnost navrhnout a realizovat experimentální činnost, pokud je součástí práce;  Schopnost interpretovat data ve vztahu k teoretickým východiskům, výzkumným otázkám a praxi, vyvozovat vlastní závěry a doporučení pro praxi i obor; 5  Schopnost formulovat nové myšlenky a závěry, které přinášejí alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, případně obohacují metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické (v oblasti edukace) postupy, a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám;  Kompetence stylistické, vytvořit odborný text, kdy je udržena logická linie kompozice práce bez gramatických a stylistických chyb;  Schopnost pracovat s adekvátními primárními a sekundárními informačními prameny, citovat je podle platné normy (APA, ČSN, příp. oborové normy) a v souladu s etikou vědecké práce; Schopnost využívat etické zásady, zejména při sběru a zpracování dat v rámci výzkumného šetření, realizaci pedagogického projektu, evaluaci apod. 2.1 Cíl ve vztahu k volbě tématu a názvu práce Student je schopen zvolit vhodné téma ve vztahu ke studovanému oboru a následně téma blíže zaměřit ke sledovanému předmětu zkoumání. Vzhledem ke studijnímu oboru je rozsah témat možný do oblasti vlastního oboru, vzdělávání v oboru na základních i středních školách, motivace žáků k budoucímu povolání, propagace odborného vzdělávání apod. Jako příklad mohou sloužit následující témata: praktické úlohy ve výuce, projektová výuka, diagnostika ve výuce, motivace ve výuce, alternativní metody výuky atd. Učitelství praktického vyučování i Učitelství odborných předmětů má silný interdisciplinární charakter (přírodovědný, matematický, environmentální, informatický, ekonomický, zdravotnický, technický – STEM), proto jsou vhodná i interdisciplinární témata jako např.: užití ICT ve výuce, aplikace nejen příbuzných oborů ve výuce, ekologické aspekty) ve výuce, technické aplikace ve výuce, obor v životě člověka atd. Témata práce jsou přednostně volena podle potřeb pedagogické praxe. V rámci zpracování tématu student využívá svých získaných vědomostí, dovedností a postojů během studia. Témata jsou zveřejněná v IS MU, případně si student může zvolit vlastní téma po dohodě s vedoucím závěrečné práce. Studenti si volí témata z balíku Odborné vzdělávání. Název práce vystihuje vymezení sledované problematiky, musí být exaktní, srozumitelný a odpovídat obsahu, a to jak v teoretické, tak i výzkumné části práce. Anglický název práce musí odpovídat sémanticko-jazykovému kontextu (není doslovným překladem do angličtiny). Téma (název práce) je posuzován i ve vztahu k originalitě. Po souhlasu garanta jsou přípustná i témata, která již byla opakovaně zpracována dříve, přičemž vlastní vytvoření závěrečné práce přinese nové poznatky vztahující se ke zkoumané problematice a neomezuje se pouze na konstatování obecně známých faktů. 2.2 Cíl ve vztahu k teoretické části práce Student se v úvodu teoretické části zaměří na jasnou a srozumitelnou formulaci cílů práce, které jsou dále strukturovány na cíle klíčové (hlavní) – vážící se k celému tématu práce, cíle teoretické – vážící se k teoretické části práce a cíle výzkumné – popisující smysl a cíl výzkumu (výzkumné sondy). 6 V rámci teoretické části je student schopen srozumitelně popsat a kriticky zhodnotit výchozí stav sledované problematiky, odůvodnit své záměry a obhájit téma práce. Student je schopen podle zvoleného tématu analyzovat z dostupných zdrojů současný stav zkoumané problematiky. Je schopen analyzovat např. pedagogickou dokumentaci, v souvislosti s legislativním rámcem, analyzovat příslušnou problematiku publikovanou v odborné literatuře, dostupné teorie a průzkumy, výzkumy, které v dané oblasti zájmu byly již realizovány a shrnout současný stav apod. Student při tvorbě textu práce prokáže schopnost tvorby vlastního odborného textu, který má jasnou myšlenkovou linii. Student využívá citací, a to přímých a nepřímých, které cituje v souladu s Pokynem děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV, viz https://is.muni.cz/auth/do/ped/VPAN/pokdek/c._1_2015_K_realizaci_zaverecnych_praci.pdf. Z textu závěrečné práce musí být patrné, která části textu jsou studenta, a které jsou převzaty doslovně (citace přímá) nebo je v nich původní autorský text tzv. parafrázován. V textu závěrečné práce převažuje vlastní text studenta, který diskutuje s myšlenkami citovaných autorů, komparuje jejich koncepce, definice, postoje atd., je schopen zaujímat kritická stanoviska a na základě postupů formální logiky vyvozovat nová východiska, závěry. Jednotlivé kapitoly textu jsou logicky a obsahově provázané. Student je schopen na teoretickou část navázat částí praktickou, obsahově jsou obě části provázány a tvoří kompaktní celek. 2.3 Cíl ve vztahu k praktické (výzkumné) části Student prokáže schopnost jasně a výstižně formulovat výzkumný problém a otázky, popsat teoretická a metodologická východiska, definovat proměnné, adekvátně zvolit metody ve vztahu k cíli experimentu nebo předmětu výzkumu a povaze sledovaného jevu, vhodně administrovat zvolenou metodu, adekvátně zpracovat příslušná data a interpretovat je ve vztahu k cílům experimentu nebo výzkumu. Součástí prezentace výsledků je diskuse a návrh opatření. Při užití kvalitativního přístupu se student zaměří především na popis výzkumného designu, volbu strategie a metod(y), analýzu získaných údajů, která vychází z použité metody. U diplomových prací je očekávána hlubší znalost metodologického aparátu. Při kvantitativně orientovaném výzkumu a v experimentálně orientovaných pracích se student zaměří na stanovení problému, formulaci hypotézy, testování (verifikaci, ověřování) hypotézy, vytvoření závěrů po rozsáhlé diskusi výsledků a jejich prezentace. Student musí dodržet etické zásady, zejména při sběru a zpracování dat v rámci výzkumného šetření, realizaci pedagogického projektu, evaluaci apod. 2.4 Cíl ve vztahu k závěru práce Student prokáže schopnost formulovat nové myšlenky a závěry, které přinášejí alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, případně obohacují metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické (v oblasti edukace) postupy, a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám. Dále prokáže schopnost shrnout a propojit nové poznatky, ke kterým dospěl, jak v teoretické, tak i ve výzkumné části, vede o nich diskusi a snaží se z nich vyvodit 7 závěry a doporučení pro praxi a obor. V závěru práce se student vrací k výchozím otázkám a hodnotí naplnění cílů práce a reálný praktický přínos práce. 2.5 Cíl ve vztahu k formální stránce práce Student prokáže znalost a dovednost při zpracování formální stránky textu práce. Student využije k písemnému zpracování práce citační normu APA (American Psychological Association) a to dle Pokynu děkana 1/2015 (příloha č. 2) K realizaci závěrečných prací. Po dohodě s vedoucím práce a vedoucím KFCHO je možné použití i citační normy ČSN ISO 690 v aktualizované verzi z roku 2011 (Pokyn děkana 1/2015 – příloha č. 2). Viz https://is.muni.cz/auth/do/ped/VPAN/pokdek/c._1_2015_K_realizaci_zaverecnych_praci.pdf Práci zpracovává textovými editory (Times New Roman, Calibri vel. písma 12) V práci používá adekvátní primární a sekundární informační prameny, které cituje podle platných norem, viz výše v textu a v souladu s citační etikou vědecké práce. Procesuální a formální náležitosti se řídí Pokynem děkana č. 1/2015. 2.6 Cíl ve vztahu k stylistice a gramatické správnosti Student prokáže stylistické dovednosti při zpracování odborného textu při dodržení všech gramatických pravidel, kdy je udržena logická linie kompozice práce. 3 TYPY ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ Typ závěrečné práce odpovídá obsahu a úrovni daného stupně studia. Student si volí z následujících typů prací: a) teoreticko-aplikační; b) teoreticko-empirická; c) teoretická studie; d) pedagogická. Typy prací a doporučení pro jejich realizaci se dále řídí manuálem APA. a) Teoreticko-aplikační práce je nejčastěji uplatňovaným a doporučovaným typem prací v učitelském studiu a studiu pedagogického asistentství. Základem práce je tvorba metodických a didaktických námětů do výuky. Práce je koncipována v souvislosti se vzděláváním, a to zejména v oboru fyzika (na základních, popř. středních školách), postupů při řešení rizikového chování žáků (bezpečnost práce, zdravotní a environmentální rizika). Tyto návrhy musí být ověřovány v praxi. Jejich součástí je pak také reflexe aplikace a zpracování vhodné metodiky práce, která poskytne východiska pro celkovou evaluaci výsledků práce. Teoretické zpracování metodických a didaktických námětů bez další evaluace je doporučena zejména pro bakalářský studijní program, avšak v odůvodněných případech je možné se souhlasem vedoucího práce tuto koncepci použít i pro DP. Součástí textu je potom u DP návrh metodických postupů, které 8 slouží jak pro aplikaci zpracovaných didaktických materiálů ve výuce, tak pro jejich ověření v reálné pedagogické praxi. b) Teoreticko-empirická práce je založená na kvantitativním či kvalitativním výzkumném přístupu, případně na kombinaci obou přístupů. Data mohou pocházet z pokusů, pozorování, znalostního testu, dotazníku či alternativních technik sběru dat, analýzy produktů činnosti žáků/učitele, rozhovorů apod. Může se jednat také např. o čistě experimentální činnost v oboru, kvazi-experiment (ověřování určité metody či postupu v praxi) či evaluaci (učebnice, výuky, výsledků žáků aj.). Výzkumná práce – je standardem zejména pro DP, neboť vyžaduje hlubší znalosti metodologických postupů a postupů správné laboratorní praxe. Student si zvolí vhodné téma, výzkumný problém, otázky, vhodnou strategii a prostřednictvím adekvátních metod, technik sesbírá a analyzuje data, která bude interpretovat. Nezbytné je, aby teoretická část obsahovala přehledovou studii (zejména u DP). c) Teoretická studie obsahuje systematický přehled teoretických poznatků a publikovaných výzkumů k určité otázce a jejich následné teoretické obohacení. Teoretická práce vychází z analýzy odborných zdrojů, teorií a teoretických konceptů a jejich kritického zhodnocení. Podstatou práce může být zpracování vybraných konceptů, jejich uspořádání, komparace a následná interpretace. Příkladem může být srovnání využívání didaktické techniky, výsledků a způsobů závěrečných zkoušek apod. ve zkoumaném oboru v minulosti s nejnovějšími poznatky, popřípadě srovnání se situací v zahraničí apod. Historické práce mohou spadat do této kategorie nebo do kategorie teoreticko-empirických prací. d) Pedagogická práce – je kombinací předcházejících typů prací. Student na základě analýzy současného stavu jím zkoumaného problému vypracuje projekt s cílem intervenovat a změnit stávající stav (ve vztahu k výuce nebo cílové vzdělávané skupině apod.). Ve vypracovaném projektovém záměru student analyzuje stávající stav dané problematiky, navrhuje vlastní inovace pro danou problematiku a následně ověřuje vlastní inovativní metody a postupy a srovnává je s původním stavem inovované problematiky. Příkladem může být návrh zkvalitnění výuky odborného vzdělávání, a to z pohledu didaktiky výuky, hodnocení výuky, materiálního zabezpečení výuky (vytvoření a realizace návrhu didaktické pomůcky apod.), bezpečnosti při realizaci experimentů, a to jak v demonstrační i v žákovské formě atd. 4 DOPORUČENÝ OBSAH PRACÍ Závěrečná práce obsahuje tyto části:  Bibliografický záznam práce  Anotace – anotace stručně nastiňuje, jakým tématem se práce zabývá, jakým způsobem je zpracovává a k jakým závěrům dochází (ne však konkrétní výsledky). Anotace je psána v českém a anglickém jazyce.  Klíčová slova – klíčová slova obsahují nejdůležitější koncepty, o které se závěrečná práce opírá. Klíčová slova jsou psána v českém i anglickém jazyce.  Prohlášení 9 doporučené znění: „Prohlašuji, že jsem závěrečnou (bakalářskou, diplomovou, rigorózní, disertační práci) vypracoval/a samostatně, s využitím pouze citovaných literárních pramenů, dalších informací a zdrojů v souladu s Disciplinárním řádem pro studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.“  Součástí prohlášení je datum, text, podpis autora, kterým stvrzuje pravost a původnost své práce.  Poděkování – zařazuje se tehdy, chce-li autor vyjádřit vděčnost vedoucímu práce, konzultantovi, atd. při realizaci práce nebo těm, kteří mu zapůjčili vzácné knihy či poskytli data či jinou podporu.  Obsah  Úvod – obsahuje uvedení do tématu práce, zdůvodnění volby typu práce a tématu, postup řešení, zjevně formulovaný cíl (cíle) práce, v případě teoreticko-empirické práce výzkumnou otázku.  Vlastní text práce – součástí vlastního textu práce je u ZP CŽV, BP a DP teoretickoaplikačního, i teoreticko-empirického (výzkumného) charakteru teoretická a praktická část, u prací teoretického charakteru část teoretická. Všechny části práce tvoří provázaný celek. Teoreticko-aplikační práce obsahuje minimálně tyto náležitosti:  Teoretická část, kde je podrobně popsaný fenomén, kterým se práce zabývá a který je předmětem aplikace s použitím odborných zdrojů (správně citovaných podle příslušné normy);  Aplikační část popisuje: 1. analýzu výchozího stavu, 2. vytvoření metodiky, 3. aplikace metodiky do praxe, 4. reflexe aplikace metodiky;  Diskuse: shrnutí výsledků vlastní práce ve vztahu k dosavadnímu poznání, přínos aplikace, tedy co je jinak po aplikaci ve vztahu k hlavnímu tématu práce. Teoreticko-empirická (výzkumná) obsahuje minimálně tyto náležitosti:  Teoretická část, kde je podrobně popsaný fenomén, kterým se práce zabývá a který je předmětem výzkumu s použitím odborných zdrojů (správně citovaných podle příslušné normy);  Zjevně formulovaný cíl/e výzkumu, výzkumná otázka/otázky (příp. i hypotézy v případě statistického testování);  Metodika a sestavení experimentu;  Metodologie výzkumu (představení základního souboru a výzkumného vzorku, použitý výzkumný design, metody sběru dat, analýza dat, etika);  Interpretce výsledků výzkumu;  Diskuse: shrnutí výsledků vlastní práce ve vztahu k dosavadnímu poznání (teorii, výzkumu); limity práce, další směr zkoumání atd.);  Všechny části práce tvoří kompaktní provázaný celek. 10 Teoretická studie obsahuje minimálně tyto náležitosti:  Zjevně formulovaný cíl/e práce;  Použitý postup, tedy jakým způsobem student postupoval při rozšiřování teoretických poznatků;  Teoretická analýza – podrobné zpracování zkoumané oblasti (většinou první část kapitol práce);  Rozšíření teoretické oblasti o nové poznatky (buď v dalších kapitolách navazujících na první část, nebo jsou tyto nové poznatky vnořené do předchozích kapitol, kde se zpracovává zkoumaná oblast);  Diskuse: shrnutí výsledků práce ve vztahu k dosavadnímu zkoumání, limity práce, další směr zkoumání atd.  Závěr – obsahuje doporučení do praxe, pro rozvoj oboru, stěžejní zjištění práce apod.  Resumé (v češtině); Summary (v angličtině);  Odkazy – jedná se o seznam literatury citované v textu, podle normy APA, příp. oborové normy.  Seznamy (zkratek, značek, symbolů, obrázků, grafů, tabulek apod., pokud práce obsahuje).  Seznam příloh (nepovinné).  Přílohy (nepovinné): o Teoreticko-aplikační práce: soubor vytvořených metodických materiálů odpovídajících zvolené problematice, příp. aplikace zvolené problematiky; o Teoreticko-empirická (výzkumná) práce: výzkumné nástroje (např. dotazník, schéma rozhovoru, didaktický test, pozorovací arch); ukázka získaných dat a práce s nimi (např. ukázka přepisu dat, ukázka záznamu experimentu); v ostatních případech metod sběru a analýzy dat určuje podobu přílohy vedoucí práce; o Teoretická práce: u tohoto typu práce nemusí být přílohy; o Pedagogická práce: vytvoření a realizace návrhu didaktické pomůcky (např. fotodokumentace, videozáznam, projektová dokumentace apod.). Oprávněnost příloh k práci určuje vedoucí práce, může se jednat například o rozšiřující materiály k hlavnímu tématu práce nebo reakce na teoretický text jiného odborníka. 5 DOPORUČENÝ ROZSAH PRACÍ Rozsah závěrečných prací vychází z Pokynu děkana 1/2015 - příloha č. 3 K realizaci závěrečných prací. Rozsah závěrečné práce CŽV: 54 000 – 65 000 znaků včetně mezer (cca 1600 znaků na stránku), tj. cca 30-40 normostran. 11 Rozsah bakalářské práce: 81 000 – 96 000 znaků včetně mezer (cca 1600 znaků na stránku), tj. cca 45-60 normostran. Rozsah diplomové práce: 117 000 – 144 000 znaků včetně mezer (cca 1600 znaků na stránku), tj. cca 70-90 normostran. Součástí prací jsou také obrázky, tabulky, grafy, schémata, vztahy a vzorce aj. Tyto převzaté odpovídají takovému místu v normostranách, které v textu zaujímají. Jestliže se jedná o vlastní výsledky praktické části a jejich prezentaci (především v kapitole Diskuse), pak jednostránkové grafické znázornění může zastupovat až 5 normostran. V případě, že je součástí závěrečné práce studentem navržená a fyzicky vytvořená např. didaktická pomůcka, je možné podle její náročnosti snížit počet normostran až o 20 stran. Do rozsahu práce se započítává úvod, vlastní text práce, závěr, seznam použité literatury. Hodnotná původní práce může mít i nižší rozsah znaků; v takovém případě tuto skutečnost zdůvodní vedoucí práce v posudku. Student vychází v rámci zpracování bakalářské práce z cca 20 titulů odborných zdrojů. U diplomové práce se očekává mimo cca 30 odborných titulů také základní orientace v cizojazyčných zdrojích (minimálně 3 zdroje, podle zvoleného tématu). 6 ODLIŠNOST ÚROVNĚ BAKALÁŘSKÉ, DIPLOMOVÉ A ZÁVĚREČNÉ PRÁCE CŽV BP by měla prokázat úroveň osvojených profesních vědomostí a dovedností, postojů charakterizovaných v Profilu absolventa daného oboru. DP je na kvalitativně vyšší úrovni, nejen co do obsahu, ale také formálním zpracováním a aplikací v pedagogické praxi. DP se od BP dále odlišuje zejména případným využitím cizojazyčných zdrojů, precizním provedením výzkumné části a schopností aplikovat zvolenou metodu analýzy dat, sofistikovanou diskusí nad zjištěními a jejich aplikací do pedagogické praxe. Student je schopen na základě výsledků výzkumného šetření navrhnout opatření pro pedagogickou či odbornou praxi, včetně jeho realizace s evaluací. ZP CŽV se řídí stejnými pravidly jako závěrečné práce bakalářského studia. Cílem tvorby ZP v rámci doplňujícího pedagogického studia (Učitelství praktického vyučování – UOP, Učitelství odborných předmětů – OVP, DPS MIN) je vypracovat v daném rozsahu vybrané téma, které spadá do rámce oboru a je spíše přehledová s nárysem hlubšího vhledu do dané problematiky. Práce může být prakticky orientovaná, metodická, není požadován pedagogický výzkum. Doporučujeme vyústění v podobě praktického návrhu v dané oblasti (např. zpracovaná metodika výuky dané oblasti, vybrané přípravy na výuku, popis učebních pomůcek ve výuce daného oboru, metodický rozbor vybraných témat, řešení vybraných výchovných otázek, bezpečnostně-právní aspekty v práci učitele, environmentální výchova apod.). 12 7 HODNOCENÍ ZÁVĚREČNÉ PRÁCE Hodnocení závěrečné práce CŽV, bakalářské, diplomové práce je zpracováno v posudku, který vypracovává vedoucí i oponent závěrečné práce. O přidělení oponenta práce rozhoduje vedoucí katedry. Práce je hodnocena podle níže uvedených kritérií a ukazatelů kvality (viz tab. 1). Tab. 1 Hodnocená kritéria a ukazatele kvality práce KRITÉRIA HODNOCENÍ KVALITY PRÁCE UKAZATELE KVALITY PRÁCE Struktura práce Text je logicky strukturovaný a provázaný, názvy kapitol adekvátně odpovídají jejich obsahu a výzkumné otázce. Téma a název práce Teoretická i praktická část svým obsahem odpovídá zvolenému názvu práce. Formulace cíle práce Cíle jsou jasně a srozumitelně vymezeny ke zvolenému typu práce, tématu a k danému stupni vzdělání studenta (CŽV, bakalářské a magisterské studium). Metodologie práce Jsou navrženy adekvátní metody řešení ve vztahu k stanoveným cílům a tématu práce. Uplatněný metodologický postup v závěrečné práci je adekvátně realizován. Jazyková a stylistická úroveň Předkládaný text vykazuje charakteristiky odborného textu. Práce odpovídá jazykové normě (je psána bez gramatických chyb a stylistických nedostatků). Formální úroveň práce Práce dodržuje předepsanou strukturu a její jednotlivé části na sebe navazují v logickém sledu. Kritický a tvůrčí přístup Student prokazuje schopnost klást otázky a řešit problémy, formulovat nové myšlenky, které přinášejí alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, případně obohacují metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické (v oblasti edukace) postupy, a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, nadaní žáci, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.). Citace, práce s odbornou literaturou Student prokazuje schopnost pracovat s různými (teoretickými a výzkumnými) zdroji, zachází s nimi korektně a eticky, uplatňuje správně citační normy. Splnění cíle Stanovené cíle práce jsou splněny. Rozsah závěrečné práce Práce odpovídá požadovanému rozsahu. Přílohy práce (nepovinné) Odpovídají zvolenému typu práce a jejím cílům. Přínos práce a její praktické využití Přínos studenta je explicitně uveden. Práce přináší nové, přínosné myšlenky nebo nápady pro praxi a obor. Posudky vedoucího práce a oponenta vyhodnocuje typ práce, jednotlivá kritéria hodnotí podle stupnice (Tab. 2), doplněné o popis silných a slabých stránek práce (Tab. 3): 13 Tab. 2 Stupnice a její slovní vyjádření pro hodnocení závěrečných prací (vychází z Tab. 1) KRITÉRIA HODNOCENÍ STUPEŇ HODNOCENÍ PODLE ECTS A B C D E F Struktura práce zcela odpovídá tématu práce odpovídá odpovídá s připomínkami odpovídá s výhradami postačující neodpovídá tématu a ani požadavkům Téma a název práce zcela odpovídá studovanému oboru a obsahu práce odpovídá odpovídá s připomínkami odpovídá s výhradami dostatečné vymezení neodpovídá studovanému oboru a obsahu práce Formulace cíle práce odpovídá, jasně a srozumitelně vymezen odpovídá, drobné nepřesnosti odpovídá s připomínkami odpovídá s výhradami dostatečné vymezení neodpovídá, není vymezen Metodologie práce adekvátní, vztahující se k cílům a tématu adekvátní, drobné nepřesnosti odpovídá s připomínkami odpovídá s výhradami dostatečné uplatnění nevyhovující nebo neodpovídá cílům a tématu Jazyková a stylistická úroveň výborná úroveň velmi dobrá úroveň odpovídá s připomínkami odpovídá s výhradami dostatečná úroveň nevyhovující, hrubé gramatické a stylistické nedostatky Formální úroveň práce výborná úroveň velmi dobrá úroveň odpovídá s připomínkami odpovídá s výhradami dostatečná úroveň práce neodpovídá stanoveným požadavkům Kritický a tvůrčí přístup vynikající kritický a tvůrčí přístup kritický a tvůrčí přístup k práci kritický a tvůrčí přístup v práci s připomínkami kritický a tvůrčí přístup v práci s výhradami dostatečné zahrnutí kritického a tvůrčího přístupu úplná absence kritického a kreativního přístupu Citace, práce s odbornou literaturou výborná práce se zdroji, korektní a etické uplatňování citační normy kvalitní práce se zdroji, uplatnění citační normy odpovídající práce se zdroji a citační normou s připomínkami odpovídající práce se zdroji s výhradami dostatečná práce se zdroji s vážnými výhradami zcela neadekvátní, nedostatečná práce s citační normou Splnění cíle nadstandardně splněny splněny splněny částečně splněny částečně s připomínkami splněny částečně s výhradami nesplněny Rozsah závěrečné práce zcela odpovídá požadavkům téměř odpovídá požadavkům odpovídá s připomínkami odpovídá s výhradami odpovídá s vážnými výhradami neodpovídá požadavkům Přílohy práce (nepovinné) velmi přínosné vhodně doplňují téma s připomínkami s výhradami s vážnými výhradami nevhodné Přínos práce a její praktické využití mimořádně přínosná práce pro praxi i obor velmi přínosná práce pro praxi i obor přínosná práce pro praxi i obor práce přínosná s připomínkami minimálně přínosná práce práce bez přínosu nebo jej nelze vymezit 14 Tab. 3 Doplňující slovní hodnocení práce ZHODNOCENÍ PRÁCE Silné stránky práce: Slabé stránky práce: Doplňující otázky: Závěrečné hodnocení práce je popsáno stupněm hodnocení ECTS a slovním vyjádřením, viz Tab. 4, který zhodnotí, do jaké míry závěrečná/bakalářská/diplomová práce splňuje po obsahové i formální stránce požadavky kladené na daný typ prací podle Pokynu děkana PdF MU a SZP KFCHO. Tab. 4 Celkové hodnocení práce Celkové hodnocení práce: A B C D E F výborně ☐ velmi dobře ☐ dobře ☐ uspokojivě ☐ vyhovující ☐ nevyhovující ☐ vynikající výkon, splňuje kritéria standardu výborný výkon s drobnými nedostatky vzhledem ke kritériím standardu průměrný výkon s přijatelnými nedostatky vzhledem ke kritériím standardu přijatelný výkon s významnými nedostatky vzhledem ke kritériím standardu minimální naplnění kritérií standardu zcela nevyhovující výkon vzhledem ke kritériím standardu Hodnocení práce je rovněž doplněno o kontrolu plagiátorství vedoucím práce podpořenou kopií shody s jinými pracemi z IS MU a prohlášením vedoucího a oponenta závěrečné práce k možnému plagiátorství, text prohlášení viz níže. Kontrola plagiátorství: Vyjádření vedoucího: *Hodnocení v jednotlivých kritériích označte znakem X vlevo. ☐ V intencích příslušných nařízení jsem provedl(a) hodnocení původnosti předložené bakalářské/diplomové práce s výsledkem: míra podobnosti ke dni kontroly práce v IS MU …….. %. Vyjádření vedoucího/oponenta: *Hodnocení v jednotlivých kritériích označte znakem X vlevo. ☐ Práce není plagiát a vyznačuje se významnou mírou původnosti, viz tištěná příloha kontroly podobnosti. Šablona pro posudky podle výše stanovených pravidel je zavedena v IS MU a je k dispozici na stránkách KFCHO. 15 8 OBHAJOBA ZÁVĚREČNÉ PRÁCE Student zejména:  věcně odůvodnění volbu tématu;  představí a objasní postup tvorby práce s důrazem na stanovené cíle, úkoly, zvolené metody a jejich naplnění;  odůvodní těžkosti spojené se získáváním potřebných faktů a psaním práce;  prezentuje závěry a doporučení, ke kterým dospěl, odborně praktický či teoretický přínos dosažených výsledků vlastní práce, případně naznačení nových problémů, které si autor nekladl za cíl řešení, ale v průběhu zpracování práce se objevily;  dodrží časový rámec pro představení cílů postupů a závěrů své práce;  zodpoví dotazy a připomínky z posudků vedoucího a oponenta práce i od členů komise. ZÁVĚR Standardy sjednocují požadavky a náročnost na výsledný text prací. Standardy bakalářských a diplomových prací by měli studentkám a studentům, vedoucím a oponentům napomoci k vyšší konformitě zpracování textu a jeho následné hodnocení.2 2 Při tvorbě standardů KFCHO bylo využito částí standardů KPed, KPsy, KSocPed.