PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita FC5003 Vzdělávání v informační společnosti Jan Válek Výuková prezentace pouze pro potřeby vyučujícího ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Co nás čeká? • Typografie • Elektronická komunikace • Informační společnost • Komunikace v informační společnosti PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Typografie PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Typy písem Patková písma (šerif font) • Nožičky písmen jsou s malou vodorovnou čárkou tzv. patkou • Optický vjem linky, hlavně delší texty se tak lépe čtou • Např. Times New Roman Bezpatková písma (sans šerif font) • Úhlednější než patková písma, oči se při jejich čtení dříve unaví • Používají se pro kratší texty, kde nám záleží na úpravě • Např. Arial, Calibri PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Typy písem Proporcionální písmo • Písmena mají různou šířku • Např. Times New Roman nebo Arial Neproporcionální písmo • Písmena jsou stejně široká • Nejednotná šířka některých písmen (např. i a m) je řešena patičkami u nožiček písmen, která pak vymezují šířku písmene (i a m) • Použité pro odlišení kódu programovacího jazyka, výpis chybového hlášení programu apod. • Např. Courier New PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Členící (interpunkční) znaménka Výrazy s nedělitelnou mezerou na jednom řádku • Titul, jméno nebo titul, příjmení; zkratka jména a příjmení • Den a měsíc (letopočet od měsíce oddělit lze) • Neslabičné předložky (s, S, z, Z, v, V, k, K) • Slabičné předložky (o, O, u, U) • Spojky (i, I, A) a násl. slovo (malé a je výjimka) • Číslo a značka, vícemístné číslo, složený zlomek • Zkratka dvou nebo více slov; datum; jednotky a značka aj. • Používá se tzv. pevná (tvrdá, neoddělitelná, nedělitelná) mezera • Word: • Univerzálně: CTRL + SHIFT + MEZERNIK levý ALT + 0160 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Členící (interpunkční) znaménka Za každé interpunkční znaménko náleží mezera • Mimo zápisy, v nichž se interpunkční znaménka považují za součást ucelené značky web, mail • Následuje-li více interpunkčních znamének za sebou, patří mezera za poslední z nich • KAKTUS, spol. s r. o., Ústi n. Orl., Východočeský kraj • Tečka za zkratkou na konci věty platí také jako tečka za větou PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Členící (interpunkční) znaménka Tři tečky • Nahrazení chybějících výrazů, pokračování výčtu • Výpustek • Píše se s mezerou za slovem • Zámlka (vynechaná část textu) • Píše se bez mezery za slovem • Jak zapsat? • Tři tečky • Word: CTRL + TEČKA • Univerzálně: levý ALT + 0133 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Členící (interpunkční) znaménka Spojovník • Spojení dvou částí slova nebo výrazů • Píše se bez okolních mezer • Zapisuje se přímo z klávesnice: - (na NUM PADu) • Končí-li předcházející řádek spojovníkem, na začátku následujícího řádu se spojovník opakuje • Např. • Praha-Vršovice • obor kuchař-čišnik • česko-anglický slovnik • expedice Zikmund-Hanzelka • budete-li PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Členící (interpunkční) znaménka Pomlčka krátká (dvojitá délka než Spojovník) • Odděluje části projevu, nahrazuje některá interpunkční znaménka, spojky v souřadných souvětích • Význam větné čárky (pevné mezery okolo) • Význam versus (pevné mezery okolo) např.: zápas Sparta - Slávia • Význam „až", „až do" (bez mezer okolo) např.: 12 . -18 . června, strana 9-15, ponděli-pátek, 8:00-12:00, 8.00-12.00 • Ale 60 W-100 W (lépe 60 W až 100 W) a od 20. prosince 2007 do 5. ledna 2008 • Jak zapsat? • Word: CTRL + MÍNUS • Univerzálně: levý ALT + 0150 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Členící (interpunkční) znaménka Pomlčka dlouhá • Má dvojnásobnou délku vzhledem k Pomlčce krátké cestme se uziva zndka, • V beletrii pro zvýraznění členění textu • Vyskytuje se v americké angličtině • Jak zapsat? • Word: CTRL + levý ALT + MÍNUS nebo levý ALT + MÍNUS • Univerzálně: levý ALT + 0151 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Členící (interpunkční) znaménka Závorky • Přiléhají k textu bez mezer • Pokud je v závorce celá věta, koncová závorka se umístí až za interpunkční znaménko ukončující větu • Standardně se používají kulaté závorky • V hranatých závorkách se u jazykových příruček uvádí výslovnost; označují se jimi citované publikace • Hranaté závorky se používají v matematice • Lomítko se používá jako dělící znaménko mezi údaji nebo pro vyjádření alternativy PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Členící (interpunkční) znaménka Uvozovky • K ohraničení přímé řeči • Mezera se píše před uvozovkami na začátku a po uvozovkách na konci • Jak zapsat? • V textovém editoru jsou přední a zadní uvozovky odlišné • Na začátku dole tvar malých 99 (ALT + 0132) • Na konci nahoře tvar malých 66 (ALT + 0147) PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Zkratky • Zkratky se používají pouze u vžitých výrazů, ukončují se tečkou. • Nepoužívají na začátku věty • Je-li zkratka vytvořena s posledním písmenem, nepíše se za nitečka, •fa (firma, faktura), pi (paní), ca = cca (circa) • ale p. (pan, pánové), popf. (popřípadě), r. (rok), zvi. (zvláště), t j . (to jest) • Uvnitř zkratek dvou a více slov náleží za každou tečku mezera, např. a. s. ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Zkratky • Některé zkratky dvou a více slov se píší dohromady • t j . (to jest), č. j. = č j . (číslo jednací), č. p. = čp. (číslo popisné) • Končí-li věta zkratkou s tečkou na konci, tečka za větou se již nepíše • Za iniciálovými zkratkami se tečka nepíše • ČR, AV ČR, OSN • Slovo viz není zkratka (rozkazovací způsob slovesa vidět), píše se bez tečky na konci ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Zkratky • Označení podnikatelských subjektů se píší v souladu se zápisem v obchodním rejstříku • Společnost s ručením omezeným: • s. r. o. nebo spol. s r. o. • Veřejná obchodní společnost: v. o. s. • Akciová společnost: a. s . • Zkratka před názvem firmy je bez čárky • Např.: a. s. Metal • Zkratka za názvem firmy je oddělena čárkou • Např.:Metal, a.s. ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Měrné jednotky • Píší se bez tečky, od číselné hodnoty se oddělují mezerou • 10 cm; 6 V; 8,78 kg; 0,25 1; 60 W; 10 A; 08:00 h; 12 min; 30 s •+10 °C; -19 °F; 273,15 K; 300 kW; 100 kWh; 15 mA; 500 kPa • Jestliže se číslicí a značkou vyjadřuje přídavné jméno, píše se takový výraz bez mezery • lOmetrový = desetimetrový nosnik • 15% = patnáctiprocentni sleva PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Měrné jednotky • Značky jednotek se tisknou písmem stojatým, značky fyzikálních veličin kurzívou • d = 10 cm • U = 6 V • m = 8,78 kg PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Měrné jednotky Rozměry a tolerance • Při psaní rozměrů a tolerancí se ke každému číslu připojuje značka nebo se čísla uvedou v závorce • 60 mm x 20 mm x 50 mm nebo (60 x 20 x 50) mm • Mezní úchylka ± • 50 °C ± 5 °C nebo (50 ± 5) °C PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Měrné jednotky Matematické značky • Značky pro sčítání, odečítání, násobení, dělení a rovnítko se oddělují mezerami • Značka minus se nahrazuje pomlčkou, ne spojovníkem • Symbol x je možné nahradit x (iks) nebo použít interpunkční tečku • Čísla se od značek oddělují mezerami • Značka minus je stejně dlouhá a stejně vysoko jako vodorovná čárka ve značce plus 4 -( + ) 15 = 19 8 + 20 = 28 • Pokud značky plus a minus vyjadřují hodnotu čísla, předsazují se bez mezery 5 x 16 = 80 a b = ab +5 °C -10 °C PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Měrné jednotky Jak zapsat některé značky? • Znaménko (x): levý ALT + 0215 • Znaménko (•): levý ALT + 0183 • Stupeň (°): levý ALT + 0176 • Stupeň Celsia (°C): levý ALT + 8451 • Procento: z klávesnice • Promile: levý ALT + 0137 • Mezní úchylka (±): levý ALT + 0177 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Měrné jednotky Psaní zlomků • Píší se pomocí lomítka bez okolních mezer • Ve smíšeném čísle se zlomek od celého čísla odděluje pevnou mezerou • Delší zlomky se píší s vodorovnou zlomkovou čarou (začíná pod prvním a končí pod posledním znakem zlomku) PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Měrné jednotky • Měřítko, poměr (bez mezer) • Mapa v měřítku 1: 50 000 • Ředění koncentrátu v poměru 1:50 • Skóre (bez mezer) • Výsledek zápasu Baník Ostrava - Brno 2 :2 • Průměr (0 s mezerou, " bez mezer) •Hadice 0 1/2" (palce [coulu]) • Exponenty, indexy (bez mezer) • 300 m3; 12 m2; (a + b)2; 10-5; H2S04; CaC03; HN03 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Paragraf § • Píše se s mezerou • Např.: Podle § 29 odst. 1 pism. A) zákona č. 98/1991 Sb. • Pokud se uvádí více paragrafů, značka se píše jen jednou • Jak zapsat? • Jednoduše z klávesnice • Univerzálně: levý Alt + 0167 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Značka & [et] Uplatňuje se při psaní firemních názvů • Např.: Klemens & Müller, Thomas Brown & Co • Jak zapsat? • Univerzálně: pravý Alt + C PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Desetinná čísla • Desetinná čísla se od jednotek oddělují desetinnou čárkou • Čísla, která mají více než tři místa vlevo nebo vpravo od desetinné čárky, se člení do skupin o třech místech jednou mezerou • Čtyřmístná čísla se rovněž člení mezerou (kromě letopočtů) • Starší revize normy umožňovala čtyřmístná čísla nečlenit • 17 867,8 m • 1 250 000 obyvatel • 5,756 7 g • 2 000 km • rok 1945 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Desetinná čísla • Při psaní peněžních částek se z bezpečnostních důvodů skupiny tří čísel mohou oddělovat tečkou • Kč 2.350.000,- • 2.350.000 Kč • 0,50 Kč • Zaokrouhlená čísla nebo přibližné částky lze uvádět bez desetinných míst, název měny se pak uvádí za číslem • Příjem nad 15.000 Kč • cena cca 4.700 Kč PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Zvýraznění textu Důležité části textu lze zvýraznit: • umístěním na samostatný řádek • změnou řezu písma (tučný tisk, kurzíva) • podtržením • zmenou velikosti písma • změnou druhu (fontu) písma • psaním verzálkami též kapitálkami (velká písmena) • vložením do „uvozovek" • proložením (mezery mezi písmeny) PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Tabulky a obrázky • Číslují se průběžně v celém dokumentu • Použití menšího písma než v běžném textu • Tabulka i obrázek se umisťuje vodorovně i svisle na střed papíru • Nadpis nemá obsahovat slova „tabulka" a „přehled" je zarovnaný doprostřed na tabulku, začátek velkým písmenem, bez tečky, obvykle tučná písmena • Hlavička s názvy sloupců, názvy řádků (v jednotném čísle s velkým počátečním písmenem, zarovnané na střed vodorovně i svisle) • Jsou-li v tabulce všechny číselné údaje uvedeny ve stejné měrné jednotce, napíše se jejich značka do závorek pod nadpis tabulky, nezvýraznené • Číslování a popisování obrázků POD obrázkem • Číslovania popisování tabulek NAD tabulkou PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Elektronická komunikace PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita E-mai • S vyučujícími a studijním oddělením komunikovat z univerzitního mailu učo@mail. muni.cz Předmět!!! • Důležité vyplňovat VŽDY * Např.: Požadavek na přesun výuky předmětu FC5003 Vzdělávání v informační společnosti PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita E-mail - tělo mailu • Začíná oslovením • Vážená paní docentko • Vážený pane doktore • Vážený pane Válku • Vlastní sdělení, prosba, žádost,... • Zapsání části textu VELKÝMI PÍSMENY = silný důraz • Zakončení • jméno příjmení, UČO • Ročník/semestr, studijní Obor PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Informační zdroje PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Informační zdroje Ročně vychází ve světě více než 100 000 článků o výchově a vzdělávání ve stovkách periodik. Další publikace jsou knihy, sborníky, encyklopedie, příručky a zpravodaje. Naučit se rychle a efektivně vyhledávat potřebnou literaturu je důležitou dovedností potřebnou nejenom při studiu na VŠ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Gavora (2010) Základní pojmy • Informační zdroj • nosič informace (knihy, časopisy, slovníky, lexikony atd.) • Primární zdroj • autor přináší vlastní originální myšlenky nebo zpracovává vlastní empirická data • Sekundární zdroj • autor využívá, popisuje (anebo zpracovává) údaje jiných autorů (např. přehledová studie k dané problematice, ale i učebnice) PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Gavora (2010) Základní pojmy • Bibliografie • soupis literatury (např. pro určitou vědní oblast, lokalitu, autora apod.) • Anotovaná bibliografie • soupis literatury vybavenými anotacemi • Rešerše • výběrová bibliografie zhotovená na konkrétní téma • Klíčová slova • odborné výrazy, které pokrývají obsah práce PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Gavora (2010) Základní pojmy • Databáze • Elektronický soubor informací, je uspořádaný a systematický • Katalog • Seznam literatury určený na vyhledávání informačních zdrojů a jejich objednávání - např. autorské (jmenné), předmětové (věcné) a systematické katalogy • Mezinárodní desetinné třídění (MDT) • Systematický katalog s hierarchickým uspořádáním oblastí poznání • Knihovny v ČR nemají ale povinnost jej používat Gavora (2010) ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Základní pojmy Část 37 Výchova, vzdělávání, vyučování, volný čas 37.0 Základy a druhy výchovy a vzdělávání 371 Organizace výchovné a vzdělávací soustavy. Školství 372 Obsah a formy činnosti v předškolní výchově a v počátečním vyučování. Vyučovací předměty všech stupňů a typů škol 373 Všeobecně-vzdělávací soustava 374 Mimoškolská výchova a vzdělávání 376 Výchova, vzdělávání a vyučování zvláštních skupin osob 377 Odborné vzdělávání. Výcvik k povolání. Učňovské školy 379.8 Využití volného času Každá část se zpravidla dělí ještě podrobněji. Příklad podrobnějšího členění: 37.004.1 Efektivnost školy z didaktického hlediska 37.001.76 Inovace, novátorství v pedagogice 37.047.3 Výzkumné zprávy Gavora (2010) PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Citovania parafrázování Z textu práce musí být patrné, která části textu jsou studenta, a které jsou převzaty doslovně (citace přímá) nebo je v nich původní autorský text tzv. parafrázován. Všechny citované a parafrázované prameny se uvádějí na konci práce v části seznam bibliografických odkazů. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Spousta (2009) Citování a parafrázování - poklesky • Plagiát • Vědomé přivlastňování cizích poznatků a výsledků duševní práce jiných autorů (v doslovném překladu krádež, loupež) • Formální plagiát • Autor si „vypůjčí" část díla jiného autora, aniž by však uvedl bibliografická data literárního zdroje a jméno původce převzatého textu • Parafrázování • Volný opis cizí myšlenky (přeformulování), tzn. vyjádření jejího obsahu jinými (vlastními) slovy, aniž by byl čtenář informován o původním pramenu a jeho autorovi PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Spousta (2009) Citovania parafrázování-poklesky • Kompilace • Autor informace sbírá, nekriticky je přijímá a popisuje, aniž by je sám domýšlel a tvořivým způsobem rozvíjel • O problematice nevypovídá sám za sebe, ale tlumočí názory jiných autorů • Pouze referuje o tom, co o problému vypovídají jiní • Tvůrčí podíl je minimální • Duplikát • Práce obsahově totožná s již citovanou prací, ale pod jiným názvem (tentýž myšlenkový obsah pak v soupisu literatury figuruje dvakrát) Spousta (2009) ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Citování a parafrázování - poklesky • Maternitní syndrom • Maminčino dítě je to nejkrásnější, nejschopnější a nejhodnější; vaše dílo je to nejlepší • Brýle mámení... PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Gavora (2010) Citovania parafrázování-řešení • Citát • je doslovný zápis myšlenek autora, píše se v uvozovkách, pokud je originál v cizím jazyce, při citování se přeloží do češtiny • Příklad: „Žádný empirický důkaz nemůže hypotézu nikdy jednoznačně a definitivně dokázat" (Chráska, 2007, s. 17) • Sekundární citát • nemáme-li k dispozici původní zdroj, můžeme citovat z jiného zdroje, ve které m se tento citát uvádí, ale oba zdroje musíme uvést • Příklad: „Identita „je dána vědomím, sebevědomím, reflexí a znalostí sebe" (Kern, 1999, s. 83, in Kudláčová, 2004, s. 2-5) Gavora (2010) ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Citovania parafrázování-řešení • Parafráze • vyjádření myšlenek jiného autora vlastními slovy pisatele výzkumné zprávy. • Příklad: Podle Stavovského (1988) je podstatou autoevaluace školy reflektovat svou činnost, odhalit problémy a naznačit jejich řešení. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Citovania parafrázování Etické otázky citování a parafrázování: Povinností pisatele výzkumné práce je korektně citovat a parafrázovat a také uvést všechny odkazy na použité prameny. Korektní citování a parafrázování znamená uvádění všech použitých zdrojů. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Citovania parafrázování Nerespektování této zásady se považuje za porušení nejen etických norem, ale i práv autora, protože myšlenka je jeho duševním majetkem. Literární krádež se nazývá plagiátorství a zejména při rozsáhlejším přečinu může končit u disciplinární komise fakulty anebo při publikování pod svým jménem u soudu. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Chráska (2013) Bibliografické citace ČSN ISO 690 • KNIHA (MONOGRAFIE) • Jeden autor • PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8. • Dva nebo tři autoři • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2. • Více než tři autoři • KALHOUS, z.; OBST, O. aj. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-x. • Kolektiv autorů • Akademický slovník cizích slov. 2. díl, L-Ž. Praha: Academia, 1995. ISBN 80-200-0524-2. Chráska (2013) PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Bibliografické citace ČSN ISO 690 • KAPITOLA V KNIZE NEBO ČLÁNEK VE SBORNÍKU • Kapitola knize • TOMANOVA, D. Evaluace učebnic. In KALHOUS, Z.; OBST, O. aj. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s. 242-250. ISBN 80-7178-253-x. • Článek v tištěném sborníku • KRAUS, B. Volný čas dětí a mládeže v pedagogickém výzkumu. In Nové možnosti vzdělávání a pedagogický výzkum : Sborník příspěvků 9. celostátní konference ČAPV s mezinárodní účastí. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2001, s. 428-433. ISBN 80-7042-181-9. • Článek ve sborníku CD-ROM • PRŮCHA, J. Deset let České asociace pedagogického výzkumu : Bilance a výhledy. In Výzkum školy a učitele : 10. výroční mezinárodní konference ČAPV: Sborník referátů [CDROM]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. Chráska (2013) ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Bibliografické citace ČSN ISO 690 • ČLÁNEK V ODBORNÉM ČASOPISE NEBO ČLÁNEK V NOVINÁCH • Článek v tištěném časopise • ŠVEC, V. Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. Pedagogika, 1996, roč. 46, č. 3, s. 266-276. ISSN 3330-3815. • Článek v elektronickém časopise • NEZVALOVÁ, D. Akčním výzkumem k zlepšení kvality školy. e-Pedagogium [online], 2002, roč. 2, č. 4. [cit. 12.2.2003]. Dostupné na www:. ISSN 1213-7499. Převzato z https://www.phil.munixz/iournals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation • Hloušková, L. (2008). Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: Masarykova univerzita. • Zounek, J., & Šeďová, K. (2009). Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido. • Pol, M., Rabušicová, M., & Novotný, P. (2006). Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita. • Malewski, E. (Ed.). (2012, in press). Curriculum studies handbook: The next moment. New York: Routledge. • Maňák, J., & Janík, T. (Eds.). (2005). Orientace české základní školy. Brno: Masarykova univerzita. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Bibliografické citace APA • MONOGRAFIE (vč. sborníku) PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Převzato z https://www.phil.munixz/iournals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation Bibliografické citace APA • Citace příspěvku v monografické publikaci (vč. sborníku): • Mikova, M., & Janík, T. (2007). Pořizování videozáznamu jako metoda sběru dat. In R. Švaříček & K. Šeďová, et al., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (s. 192-201). Praha: Portál. • Kolář, J., Nehyba, J., & Lazarová, B. (2011). Osobnostně sociální rozvoj - o významu pojmu optikou pedagogického diskursu. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová, Konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 349-355). Brno: Masarykova univerzita. Převzato z https://www.phil.muni.cz/iournals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Bibliografické citace APA • Citace příspěvku v časopisu • Seďová, K. (2012). Záci se smějí učitelům: Podoby a funkce školního humoru zaměřeného na učitele. Pedagogická orientace, 22(1), 41-65. • Pol, M., Hloušková, L, Novotný, P, & Sedláček, M. (2012). Profesní dráha ředitelů základních škol: Od fáze profesní jistoty k novým výzvám. Studia paedagogica, 15(1), 65-84. • Veenman, M., Wilhelm, P., & Beishuisen, J. (2004). The relation between intellectual and metacognitive skills from a developmental perspective. Learning and Instruction, 14(1), 89-104. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Převzato z https://www.phil.muni.cz/iournals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation Citovania parafrázování • Odkaz v textu • Jméno autora a rok vydání citovaného zdroje je uvedeno přímo v textu v podobě jméno, rok v kulatých závorkách (Jarvis, 2004). V případě, že má text dva a více autorů, jsou jejich jména spojena znakem & (Argyris & Schón, 1996). Při odkazování na vícero zdrojů jsou všechny v abecedním pořadí uvedeny v jedné kulaté závorce a odděleny středníkem (Jarvis, 2004; Kolb, 1984). • Lokace stran, ze kterých bylo citováno, se uvádí oddělena čárkou do kulatých závorek přímo za rok (Pol, 2012, s. 103). • V případě, že má více zdrojů stejného autora i rok vydání, využívá se k jejich rozlišení malé písmeno abecedy přiřazené k roku vydání (Valenta, 2004a, s. 56). Písmena se potom uvádějí rovněž v závěrečném seznamu použitých zdrojů. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Převzato z https://www.phil.muni.cz/iournals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation Citování a parafrázování • Pokud se jméno autora objevuje přirozeně v textu, je doplněno pouze rokem v kulatých závorkách: Pol (2012), popřípadě s lokací: Pol (2012, s. 120). • Jména autorek jsou přechylována výhradně v textu, v odkazech v závorce i v seznamu literatury zůstávají v původní podobě. • Kratší citáty (do tří řádků) z literatury či dalších pramenů jsou v hlavním textu zasazeny do uvozovek. Citace delší než tři řádky je psána písmem o velikosti 10 pt. a oddělena od ostatního textu jedním vloženým řádkem před a za textem vlastní citace. Citovaný text není ohraničen uvozovkami. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Doporučená literatura • Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2., rozš. české vyd.). Brno: Paido. • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. • Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. • Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia. • Maňák, J., Švec, Š., & Švec, V. (Eds.). (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Masarykova univerzita. • Maňák, J., & Švec, V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido. • Průcha, J. (1995). Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum. • Spousta, V. (2000). Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Informační společnost PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Mooreův zákon • Miniaturizace konstrukčních prvků počítačů způsobuje neustálý pokles jejich ceny a zvyšování výkonu • tzv. Mooreův zákon říká: „Počet tranzistorů, které mohou být umístěny na integrovaný obvod, se při zachování stejné ceny zhruba každých 18 měsíců zdvojnásobí. " * Tedy za každých 18 měsíců se zdvojnásobení výkon za stejnou cenu nebo-li pokles ceny na polovinu při nezměněném výkonu • Rychlost růstu počtu tranzistorů na plošné jednotce se časem zpomalila a nyní se jejich počet zdvojnásobuje přibližně jednou za dva roky. • K podobnému efektu dochází u kapacity komunikačních spojů, která se rovněž zvyšuje exponenciálně s poločasem cca 8 měsíců PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Informační společnost... ...je založená na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí společenského života v takové míře, že zásadně mění společenské vztahy a procesy (Jonák, 2003) • Nárůst informačních zdrojů a komunikačních toků vzrůstá do té míry, že ho nelze zvládat dosavadními informačními a komunikačními technologiemi. • Název se poprvé objevil v 70. letech 20. století PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Definice pojmu informační společnost Po 2. světové válce - nová éra, pro kterou se hledal název. • Marshall McLuhan (CAN) - The Gutenberg Galaxy, 1962 - definuje moderní společnost jako společnost charakterizovanou rozvojem audiovizuálních médií. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Definice pojmu informační společnost • Daniel Bell (1973) • Postindustriální informační společnost bude orientována především na znalosti a vědění • Přístup k informacím bude hrát zásadní roli • Postindustriální informační společnost se jasně realizuje od 80. let • Jde o společnost, v níž práce s informacemi je efektivnější než klasická práce se hmotou PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Technologie Vzdělávání v informační společnosti PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita á Kritické myšlení Řešení problémů á Informační gramotnost Technologie w Komunikace Syntéza ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Charakteristika informační společnosti • Vzniká proměnou industriálni společnosti • Nositelem inovačních změn a výchozím zdrojem rozvoje jsou znalosti a informace - roli přebírají znalosti a hodnota duševního vlastnictví. • Rozvoj informačních a komunikačních technologií • Intenzivní informatizace společnosti • Násobí se objem informací • Zvyšuje se schopnost konkurence ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Charakteristika informační společnosti • Nejvýznamnější oblastí se stává management informací a znalostí ve všech společenských sférách • Rozvíjí se informační ekonomika • Všemi negativními i pozitivními důsledky se zvyšuje závislost na elektronizaci života • Změny v oblasti práce (prostředí, návyky, činnosti) • Dominuje uchování informací v elektronické podobě PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Možnosti informační společnosti • Zvýšení kvality života (širší výběr služeb a zábavy) • Podpora vzdělanosti a průběžné doplňování znalostí během aktivního profesního života • Podpora profesní flexibility společnosti • Nové možnosti pro uplatnění tvůrčích schopností lidí • Zvýšení schopnosti společnosti reagovat na změny ve struktuře nabídky a poptávky • Nové možnosti uplatnění kulturních tradic a identity regionů a odstranění odlehlosti periferních oblastí PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Možnosti informační společnosti • Kvalitativní posun v respektování ekologických požadavků, šetření přírodních zdrojů a životního prostředí (??? Umíme to již ???) • Účinnější a transparentnější legislativa a administrativa, bližší k občanovi a pracující s nižšími náklady, vyšší podíl občanů na veřejné správě ??? • Efektivnější řízení podniků a usnadnění spojení výrobců a poskytovatelů služeb se zákazníky, které zvýší konkurenceschopnost • Nové služby poskytované v rámci telekomunikací a nové trhy pro výrobce software • Vyšší úroveň stability a bezpečnosti, racionální chování a řízení mimořádných a krizových situací PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Trendy měnící knihovny v informační společnosti • Se vznikem informační společnosti souvisí pokrok a změny v ICT a právě ty nesou potenciál změny knihoven • Se změnami společenskými přichází i změna pracovního trhu - v popředí je profese informačního specialisty, který je charakterizován jako člověk ekonomicky využívající informace (učitelé, lékaři, vědci, • Úloha knihoven spočívá v podpoře informačních specialistů. Tato podpora s sebou zároveň přináší i nové působení knihoven ve společnosti ...) PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Trendy měnící knihovny v informační společnosti • ... nové působení knihoven ve společnosti probíhá skrze: • Popularizace technologií • Seznamování uživatelů s novými technologiemi, jejich využitím a sociálním kontextem • Zejména se to týká knihoven na univerzitách, které mají snadný přístup k technologiím a specialistům, a v malých městech, kde jsou knihovny ještě nositeli pokroku • Informační vzdělání • Nejen na rozvoj měkkých dovedností a počítačové gramotnosti, ale i implementace klasicky informačních témat (informační chování, informační etika,...) PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Trendy měnící knihovny v informační společnosti • Knihovny by měly využít dvou zdrojů, kterými disponují: • Specializovaný knihovní fond obsahující množství metadat využitelných pro další účely (??? Jaká znáte a používáte metedata ???) • Například tvorba specializovaných webů, díky čemuž mohou kolem sebe sdružovat zajímavou komunitu • Sociální kapitál knihovníků • Knihovníci dávají informacím společenský rozměr a zároveň dokáží s informacemi pracovat tvůrčím způsobem, což zahrnuje jejich vizualizaci, analýzu, sběr či hodnocení • Nové kreativní projekty, události, osobní spojení knihovníka a čtenáře jsou mimořádně důležité z hlediska dalšího vývoje těchto institucí PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Rizika informační společnosti • Hlavním rizikem je rozdělování společnosti na informačně bohaté a informačně chudé, • Informačně bohatý člověk má především přístup ke vzdělávání a moderním informačním a komunikačním technologiím - to je velký problém států třetího světa PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Rizika informační společnosti • EU se snaží rizikům vyvarovat, a proto si stanovila cíle, které definují hlavně tato kritéria: • Podniky a občané musí mít přístup k levné komunikační infrastruktuře na světové úrovni a k široké škále služeb • Každý občan musí mít dovednosti potřebné k životu a práci v informační společnosti • Přístup k celoživotnímu vzdělávání je základem evropského sociálního modelu ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Vzdělávání v informační společnosti • ICT a digitální technologie jsou pro vzdělávání stále významnější • Jejich uplatnění přináší změny požadavků na dovednosti a znalosti lidí, • Schopnost efektivní manipulace s těmito technologiemi • Flexibilitu myšlení a postojů PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Vzdělávání v informační společnosti • Významný civilizační fenomén, který vzniká v rané fázi vývoje civilizace a po celou dobu lidské historie se vyvíjí a proměňuje. Plní řadu funkcí ve vztahu k jedinci i ke společnosti: • Současně nabývá na významu jako příprava na profesní život pro uplatnění na trhu práce. • V průběhu školní docházky získává jedinec znalosti a kompetence potřebné pro začlenění se do pracovního procesu. Osvojuje si hodnoty a postoje, které jsou pro danou společnost charakteristické PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Vzdělávání v informační společnosti • Vzděláváním se žák začleňuje do dané společnosti, kde dochází k jeho: • Socializaci - zejména ve výuce humanitních a společenskovědních předmětů • Kultivaci - spojena s prestiží, společenským statusem a pozicí • Čím menší je podíl absolventů v populaci, tím přináší svým nositelům vyšší sociální prestiž • S růstem podílu nositelů daného vzdělání v populaci jejich sociální prestiž klesá (!!! devalvace vzdělání!!!) • Mobilitě - vzdělání bylo dlouhodobě sociálně mobilitním intergeneračním • Děti získaly výrazně vyšší vzdělání než jejich rodiče a v sociální struktuře společnosti se díky tomuto vzdělání posunuly do vyšší vrstvy výtahem PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Komunikace v informační společnosti Norbert Wiener: Komunikace a informace jako mechanismy organizující lidskou společnost stejně podstatně jako všechny společenské útvary v živočišné říši PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Komunikace • Nejdůležitější forma sociálního styku • Podstatný znak člověka jako sociální bytosti • Podmínka osobního vývoje a osobnostního růstu • Zahrnuje vysílatele a příjemce, pramen (nemusí být totožný s vysílajícím), sdělení a jeho materiální nosič, tj. signál nebo kanál pro přenos sdělení. • Symetrická komunikace - role vysílatele a příjemce se střídají • Asymetrická komunikace - není možnost odpovědi (např. masová komunikace) ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Druhy komunikace • Spontánní - potřeba jedince komunikovat • Cílená - podmíněna určitým záměrem • Podle použitého informačního kanálu: • Vizuální (emotivní, informativní) • Akustická •Verbální -hlas • Neverbální-vizuální kontakt • Masová komunikace - vytvářena větší organizovanou skupinou lidí za účelem oslovit co největší skupinu lidí ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Mezilidská komunikace v informační společnosti • Zlepšení možnosti spolupráce na dálku a usnadnění setkávání lidí • Trvalá komunikační dostupnost velkého procenta lidí • Zavedení trvalého monitorování lidí • Pokrok v bezpečnosti a v poskytování lékařské péče na dálku • Zlevnění telekomunikačních služeb PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Vzdělávání v informační společnosti PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Vzdelávací model, jenž jsme zdědili po industriálni společnosti • Současný evropský vzdělávací systém, který bychom mohli též nazvat tzv. "modelem třídy", jsme zdědili z 19. století a je tedy produktem doby industrializace • Jeho cílem je předávat všem dětem společný hodnotový systém a společný jazyk, tedy společnou kulturu • Tento model byl úspěšný v minulosti, ale ve světě, kde získané znalosti velice rychle zastarávají, již vyčerpává své možnosti • Rovněž je neustále konfrontován s novými metodami učení, zejména s novými mediálními produkty a službami založenými na spojení textu, zvuku, obrazů, videa a medií virtuální reality PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Vzdelávací model, jenž jsme zdědili po industriálni společnosti • Zatímco studie indikují, že učení by měl být proces realizující se v komunikaci, skutečné komunikace v modelu třídy najdeme jen velmi málo • Jedná se o model, kde převládá jednosměrná komunikace, při níž hrají učitelé roli aktivní a žáci pouze reagují • Tyto důvody zdůrazňují potřebu vytvořit nový model, odpovídající potřebám společnosti 21. století - společnosti orientované na znalosti • Ústředním motivem v tomto modelu musí být fakt, že více než samotných znalostí je k životu ve společnosti třeba schopnosti celoživotního vzdělávání ^PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Nový vzdělávací model pro 21. století • ICT hrají klíčovou roli při vývoji nových učebních metod, a proto musí být plně integrovány do systému vzdělání • ICT umožňují okamžitý a jednoduchý přístup k množství vzdělávacích materiálů - ať už z domova, nebo ze školy. Tento fakt je rovněž velmi důležitý z hlediska knihoven a knihovníků. • Tzv. "on-line" ICT nabízejí možnost, aby se žáci místo pasivního poslechu skutečně učili zlepšením výměny informací Ž-Ž, Ž-U, U-U. • Zatímco třídy dosud pracují "za zavřenými dveřmi", elektronické sítě mohou otevřít okna do okolního světa a rozšířit horizonty žáků. ICT mohou rovněž zaplňovat mezeru mezi domovem a školou, neboť umožňují, aby žáci prováděli své interakce přímo z domova. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Nový vzdělávací model pro 21. století • Nové učební metody musí samozřejmě zlepšovat výkony žáků a osobně je naplňovat • Avšak taktéž jsou nutně potřeba k přípravě nové generace na nový typ pracovních příležitostí • Základním předpokladem je, aby se žáci naučili pracovat s ICT a orientovat se v obrovském množství informací, nacházejících se na globálních sítích • Více propracované dovednosti, které žáci musí rozvíjet, zahrnují intelektuální a uměleckou kreativitu, mnohostrannost, schopnost komunikovat a spolupracovat stejně tak jako schopnost učit se po celý život ze svých zkušeností. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Informační zahlcení "Extrémní množství informací způsobuje vznik informačních šumů a z nich plynoucí zavádějících sdělení, která potom například žáci škol považují za správné." PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Informační exploze • Průvodní jev vědeckotechnické revoluce • Proces a produkt prudkého vzestupu množství informací v důsledku kvantitativních a kvalitativních proměn vědy i rychlého šíření prostředků odborné i masové informace • Vede k nezbytnosti společenského poznání a ovládnutí mechanismu společenské komunikace vědeckých informací • Dala vzniknout novým: • Komunikačním prostředkům ve vědě • Aplikaci nové technologie a metodiky při zpracovávání dat/informací • Informatice jako vědnímu oboru • Vědeckoinformační činnosti jako praktickému odvětví saturace vědeckoinformačních potřeb vědy a techniky PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Informační exploze • Výrazné změny ve způsobu komunikace a předávání informací a následné nové informační a komunikační kanály mají vliv na různá období informační exploze: • Vznik písma a zakládání knihoven - 4. tisíciletí před Krv končí předávání „od úst k uchu" a začíná první fáze zpracování, ukládání informací a jejich systemizace • Vynález knihtisku - 15. st. změna ve způsobu šíření informací, rozšíření knih i do nižších vrstev společnosti, 16. st. komunikační revoluce - stovky exemplářů titulů, jsou i levnější • Vývoj informačních technologií - od 2. pol. 19. st. rozvoj telegrafie a elektroniky, 90. léta příchod internetu = > ^information overload" (informační zahlcení) • Předpoklad společenského a hospodářského růstu; informace a znalosti • Problémy s nadbytečnými daty a informacemi (jakýmsi informačním odpadem) • Zvyšuje se závislost na všech formách informací a nových způsobech komunikace PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Informační zahlcení • Nastává v důsledku Informační exploze • Stav, kdy je člověk zahlcen velkým množstvím informací • Tyto informace jsou zejména nadbytečné (často redundantn nerelevantní • Tento stav vede k: • Neschopnosti učinit rychlé racionální rozhodnutí • Neschopnosti zpracovávat další informace • Neschopnost rozlišit podstatné informace od nadbytečných • Stresu • Roztržitosti,... PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Příčiny informačního zahlcení • Růst produkce nových informací, vyznačující se novinářskou kulturou, kde se odměňuje jak rychle (!!!) se dokáže novinka publikovat • Vede ke konkurenční výhodě, ale také to ohrožuje kvalitu publikovaných zpráv • Zvýšení dostupných kanálů (např. mobily, pda, email, instant messaging, • Jednoduchost duplikace a přenosu dat díky internetu • Zvyšující se počet historických dat • Rozpory a nepřesnosti v informacích nových • Nedostatek metod pro porovnania zpracování různých informací • Jednotlivé části informací spolu nesouvisí či nemají dostatečnou strukturu rss, ...) MILLER, James. Information Input Overload and Psychopatology. American Journal of Psychiatry. 1960, vol. 116, is. 1, s. 695-704. ISSN 1535-7228. In: PŘÍBRAMSKÁ, Ivana. Úvod do informačního chování. Praha, 2008. Univerzita Karlova, Ústav informačních studií a knihovnictví 2008. Studentská práce. Dostupné pro přihlášení na portálu Elektronické informační texty z WWW: . FAKULTA Masarykova univerzita Reakce na informační zahlcení 7 různých kategorií, jak lidé odpovídají na informační zahlcení: 1. Vypuštění - neschopnost zpracovat některé informace 2. Chyba - některé informace nejsou zpracovány správně 3. Řazení do front - zpracování některých informací je odloženo na později 4. Filtrování - zpracování jen těch důležitých informací . Přibližovaní - snižovaní standardu rozlisovaní tím, ze je snížena přesnost při hodnocení vstupů a odpovědí 6. Různé kanály - rozdělení příchozích informací na části za účelem rozdělení odpovědí 7. Útěk - kompletní ignorování příchozích informací PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Řešení informačního zahlcení??? • Jedno z možných řešení problému spojených s informačním přetížením je informační hygiena, neboli stanovení si určitých informačních návyků a dodržování určitých technik, např.: • Omezení času stráveného na počítači / internetu • Vypínání televize a nenechávat ji puštěnou jako kulisu • Instalace antispamového filtru • Vyhrazení času na určité činnosti • Snaha o rozpoznání kvalitních dat • Jasně určené priority • Předem dané seznamy úkolů • Oddělení soukromé a pracovní komunikace