podzim 2020 Podmínky zkoušky -Odevzdaná seminární práce do ISu; -Test ÒRizikové chování v dopravě – takové jednání, které vede v rámci dopravního kontextu k dopravním kolizím a následně k úrazům nebo úmrtím. ØPodle cílové skupiny (chodec, cyklista, cyklista v městském prostředí, cestující hromadnou dopravou, spolujezdec v motorizovaném vozidle atd.); ØPodle věku cílové skupiny (z pohledu školy – 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ); ØPodle typu rizikového chování (způsobené vlivem návykových látek, neznalostí dopravních předpisů, osobnostními faktory). Ò ØŘidiči a další účastníci dopravního systému: Økteří se nechovají rizikově a u nichž se snažíme vzniku rizikového chování zabránit, nebo ho co nejvíce oddálit; Økteří se chovají rizikově a jejichž chování se snažíme změnit, resp. mu zamezit; Økteří se chovali rizikově (a už se nechovají) a jejichž současné chování se snažíme podpořit; Økteří se chovají rizikově, svoje chování nehodlají změnit a jejichž chování se snažíme modifikovat tak, aby směrovalo k snižování následných rizik; Ø ØPrimární prevence – např. dopravní výchova na školách, výcvik a výchova v autoškolách; ØSekundární prevence – např. informačně-edukativní kampaně, mediální kampaně; ØTerciální prevence – rehabilitační programy pro řidiče. ØRizikové chování v dopravě – chování v rozporu s oficiálními a neoficiálními pravidly, agresivní chování, neočekávané chování. ØV rámci preventivních aktivit v dopravě předcházíme – nehodám, úrazům, ztrátám na životech, psychickým traumatům, materiálním škodám, negativním ekonomickým dopadům, ničení životního prostředí. Ò Společnost Dopravní prostředí Osobnost jedince Škola Rodina Vrstevnické prostředí, místní komunita ØRizikové faktory – rodina (nedostatek kladných vzorů v rodině), škola (nedostatečné vzdělání a praktické dovednosti – dopravní výchova, nácvik na dopravním hřišti apod.), osobnost jedince (připravenost k agresivnímu jednání, vyhledávání vzrušení, úzkostnost, nízká sebekontrola atd.), komunita (nevhodná úprava komunikací a prostředí pro nácvik vhodného dopravního chování). ØProtektivní faktory – rodina (osvěta rodičů), škola (zapojení prevence do vzdělávacích akcí, systematická výchova od školky až po získání řidičského oprávnění), osobnost jedince (selektivní primární prevence), komunita (spolupráce s komunitou, poskytování odborných informací atd.). ØZastřešující organizací pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích je BESIP, působící při Ministerstvu dopravy ČR. Na komunální úrovni se jedná o tyto partnery: ØObecní policie; ØPolicie ČR; ØBESIP – metodologická podpora a informace; ØCentrum dopravního výzkumu; ØCentrum adiktologie. qŠkolní poradenské pracoviště ØŠkolní psycholog; ØŠkolní metodik prevence; ØVýchovný poradce; ØSpeciální pedagog; qPedagogicko-psychologická poradenství; qStřediska výchovné péče; qOddělení sociálně právní ochrany dětí; qPolicie České republiky; qMěstská (obecní) policie atd.; Ø Øwww.ibesip.cz Øwww.cdv.cz Øwww.adiktologie.cz Øwww.uamk-cr.cz Øhttps://www.svetzachranaru.cz/ Ø Ò ÒLegislativní rámec, dokumenty ØNárodní strategie bezpečnosti silničního provozu; ØZákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a předpisy prováděcí a související s komentářem, v aktuálním znění. ØImplementace dopravní výchovy do školního vzdělávacího programu (http://www.dopravnialarm.cz/media/file/ss-implementace-dopravni-vychovy-do-vzdělavaciho-kurikula-s trednich-skol.pdf). Ø Ø ÒÚčast v silničním provozu: Òchodci s doprovodem; Òpasažéři v autě; Ò Ò Òzískat vědomosti a zkušenosti z oblasti dopravní výchovy k vytváření správných návyků, vztahů k okolí a k lidem, vštěpovat jim ukázněnost, vztah ke zdraví, opatrnost; Òrozvíjet vlastnosti, které ovlivňují reakci dětí při chování v určitých situacích (dopravních), tj. paměť, pozornost, soustředěnost, ukázněnost,ohleduplnost, vnímání i orientaci v prostoru a čase, vnímání nebezpečí, výcvik prospěšný jejich bezpečnému pobytu venku, v silničním provozu; Ò Ò Òzábava, hra, pozorování (vycházky),hádanky a soutěžení; Ò ÒRVP ZV (září 2013); Implementace dopravní výchovy do ŠVP ZŠ; ÒMŠMT ČR; „Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027“; https://www.msmt.cz/uploads/narodni_strategie_primarni_prevence_2019_27.pdf ÒMinimální preventivní program ZŠ; SŠ; ÒBezpečná chůze do školy; ÒChůze po chodníku, stezka pro cyklisty; ÒBezpečné přecházení vozovky na rovném a přehledném úseku, po přechodu pro chodce, nadchodu a podchodu; ÒVýznam světelných signálů pro chodce; ÒSchopnost rozeznat bezpečná místa; ÒNebezpečná místa pro přecházení za snížené viditelnosti; ÒZákladní dovednosti na kole; užívání cyklistické přilby; ÒBezpečné chování v automobilu – autosedačky a bezpečnostní pásy; ÒZásady bezpečného chování v hromadné dopravě; ÒBezpečná místa pro hry dětí, sáňkování, lyžování; ÒCíle dopravně výchovných akcí: ÉNaučit žáky vnímat různá rizika v dopravním prostředí a vnímat možné nebezpečí; ÉUpozornit rodiče a pedagogy na nutnost primární prevence; ÉUkázat, že dopravní výchova může probíhat zábavnou formou; ÉUkázat, že informace, které žák získává vlastní prací a zkušeností, jsou mnohem cennější, než informace předané dospělými; ÒV rámci výuky např.: ÉOblast číslo a početní operace; ÉOblast závislosti, vztahy a práce s daty; ÉOblast geometrie v rovině a v prostoru; ÉOblast nestandardní aplikační úlohy a problémy; ÒV rámci akcí ZŠ: ÉProjektový den (např. den her, pokusů, diskuzí a zážitků); ÉSoutěže; ÒV rámci mimoškolních, zájmových aktivit; ÒÚčast v silničním provozu: Òchodci, cyklisté, malý motocykl, pasažéři v autě; Ò Òchápat dopravní provoz jako řízený systém s právními předpisy a zákonnými ustanoveními, které umí zároveň uplatňovat; Òuvědomovat si morální a právní odpovědnost chování a jednání každého účastníka silničního provozu; Òuvědoměle uplatňovat zásady účelného a bezpečného chování a jednání, aktivně přispívat k bezpečnosti provozu; Òposkytnout a přivolat první pomoc při dopravní nehodě; Òznát nebezpečné důsledky požívání alkoholu, některých léku a návykových látek; Òznát negativní vlivy dopravy na životní prostředí a znát způsoby jeho ochrany; Òznát obecné zásady předcházení dopravních nehod; Ònaučit se bezpečně ovládat řízení malého motocyklu; Òodpovědnost za řízení motorového vozidla; Ò Ò Òaktivní metody ve škole – dramatizace, simulace, skupinová práce a vzdělávací hry; Òkampaně s angažovaností učitelů; Òsoutěže; Òmédia pro mladé; Òmísta zábavy; Òprodukty pro mladé; Òpopulární osobnosti; Ò Òkartička 1. pomoci do lékárniček; Òve spolupráci s ČČK Òšířit při kampaních a akcích BESIP, ČČK či PČR; ÒRoad schow; Ò Ò ÒMŠMT, MV, ČČK, MZ, Obce, Kraje, Policie ČR, Městská policie, motoristické organizace, autoškoly, tisk, rozhlas, televize; Ò ÒDopravní výchova; ÒPráce s rodinou; ÒPráce s osobností dítěte; Ò Ò Ò Òhttps://www.youtube.com/watch?v=8OUlGmSSwbk Ò