Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Propagace Ing. Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Propagace – marketingová komunikace ̶Komunikace firmy se současnými i potenciálními zákazníky ̶Nejvíce viditelná část marketingového mixu ̶Využívá celou řadu nástrojů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 IMG_4188 (1).jpg Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Stádia odpovědi spotřebitele na marketingovou komunikaci Model AIDA A – Awareness – upoutání pozornosti I – Interest – seznámení s výrobkem a vzbuzení zájmu D – Desire – vyvolání přání zákazníka ke koupi A – Action – přesvědčení o koupi Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Přímé propagační nástroje ̶Osobní prodej (ústní konverzace) ̶Přímý marketing (databázový marketing) ̶Telemarketing, teleshopping ̶Virální marketing Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Osobní prodej ̶Telefonická nebo přímý osobní kontakt (rozhovor) ̶Vysoké náklady na prodejce (většinou placený z provize) ̶V ČR špatné zkušenosti ̶Podvodní prodejci, agresivní techniky, tlak na podpis smlouvy ihned ̶Řadíme sem i oslovování zákazníků na veletrzích, výstavách,… Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Přímý marketing ̶Adresné oslovení potenciálního zákazníka ̶Poštou nebo e-mailem ̶Slevy za opakované využití služeb, prospekty, katalogy, zákaznické časopisy, dopisy, … ̶Personalizace nabídky, oslovení jménem ̶Vysoké náklady v případě pošty ̶SPAM v případě mailu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Telemarketing, teleshopping ̶V reklamních přestávkách televizního vysíláních ̶Eva a Vašek, sady nožů, mopy, .. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Virální marketing ̶Komunikace využívající sociální síťě ̶Umisťování reklamního sdělení konkrétnímu segmentu zákazníků ̶Díky detailním osobním údajům poskytnutým sociálním sítím ̶Rychlé šíření reklamního sdělení mezi přátele přátel… Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Nepřímé propagační nástroje Působí masově a neselektivně ̶Reklama ̶Umisťování produktů ̶PR (public relations) ̶Podpora prodeje Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Reklama ̶Placená inzerce v různých médiích ̶Tištěná, na internetu, v TV, v rozhlase ̶Média jsou vybírány podle předpokládaného účinku na žádoucí segment trhu ̶Jednosměrná, bez zpětné vazby od cílového segmentu ̶Typy reklam: ̶Výrobková ̶Podniková(imageová) – zdůrazňování kladných stránek organizace Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Umisťování produktu ̶Umisťování konkrétních výrobků, firem, míst do médií ̶Zejména do televize a rozhlasu, ale i v časopisech a na internetu ̶Výrobek je ukázán v „běžném životě“ včetně užitků a image ̶Příklady? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 PR – vztahy s veřejností ̶Budování a udržování dobrých vztahů s veřejností ̶Zabývá se jím zvláštní oddělení firmy nebo externí PR agentury ̶PR články v týdennících a magazínech ̶Na první pohled nejsou obchodně orientované ̶Veřejností přijímány s větší důvěrou ̶Projevy na různých událostech, charitativní dary, výroční zprávy, semináře, … Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Podpora prodeje ̶Techniky a akce motivující zákazníky k rychlé koupi ̶Slevy, prémie, soutěže, výhry, dárkové předměty, first minute, last minute, dítě zdarma ̶Nadužívání vede ke snížení marží ̶Zákazníci si počkají na vhodný termín nákupu ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Komunikační/propagační mix ̶Konkrétní výběr komunikační/propagačních nástrojů u konkrétní firmy X mediální mix = konkrétní výběr médií, které firma zvolila pro svou kampaň (TV, rozhlas, internet, …) ̶Cílem je co nejlépe představit svůj výrobek definovanému cílovému segmentu