Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Prověřování, hodnocení, klasifikace praktických dovedností Ing. Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Specifika prověřování a hodnocení v OV ̶Teoretické předměty -> získávání vědomostí ̶Praktické vyučování/OV -> osvojování senzomotorických dovedností ̶Úzká vazba OV na získané vědomosti v odborných a některých všeobecně vzdělávacích předmětech Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Prověřování/hodnocení v odborném výcviku dělíme na průběžné a souborné. ̶Průběžné prověřování/hodnocení ̶Provádí učitel v průběhu učebního dne a na závěr učebního dne. ̶Je zpravidla ústní s rozborem kladů a rezerv ve znalostech jednotlivých žáků. ̶Průběžné hodnocení má velký výchovný význam. Na jeho základě by měli vědět, co zvládli dobře, kde jsou nedostatky a jak pokračovat dál. ̶Souhrnné hodnocení ̶Následuje po probrání tematického celku, který bývá ukončen samostatnou soubornou prací. V krátkém časovém odstupu (týden) by měl být zadán didaktických test (kontrolní práce). ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Prověřování praktických dovedností Metody a způsoby Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Prověřování praktických dovedností ̶Cílem je zjistit, jak si žáci osvojili v praktickém vyučování požadované pracovní postupy, operace a úkony. ̶Obsahem je vlastní žákova činnost. ̶Soustavné ̶Přiměřené ̶Náročné ̶Spojené s objektivním hodnocením žáka Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Metody prověřování v praktickém vyučování 1.Frontální prověřování 2.Individuální prověřování 3.Prověřování skupin 4.Žák v roli instruktura 5.Žák v roli kontrolora Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Způsoby prověřování praktických dovedností 1.Pozorování 2.Cvičné práce 3.Praktické úkoly 4.Práce problémového charakteru Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Kontrolní otázky ̶Jaké jsou požadavky na prověřování praktických dovedností žáků v praktickém vyučování? ̶V čem spočívá metoda prověřování praktických dovedností „žák v roli kontrolora“? ̶Popište, kdy využijete jednotlivé způsoby prověřování praktických dovedností. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Metody hodnocení v praktickém vyučování Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Metody hodnocení (zkoušení) 1.Praktické zkoušení Nápomocné při rozhodování mezi dvěma klasifikačními stupni může být: 2.Ústní zkoušení 3.Písemné zkoušení Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Praktické zkoušení ̶Úkol: 1.Prověřit praktické dovednosti žáků 2.Zhodnotit praktické dovednosti žáků - vždy 3.Klasifikovat osvojené dovednosti žáků – v každém tématu (alespoň tematickém celku, alespoň část učební skupiny v každém tématu) ̶Souborné práce ̶Na konci klasifikačního období ̶Prokázání kompletních pracovních dovedností ̶Skládá se z dílčích dovedností získaných v jednotlivých tématech V praktickém vyučování nejpoužívanější Učitel praktického výcviku by mu měl věnovat největší pozornost Adobe Systems 12 Ukázka postupu při výběru, zadání a hodnocení kontrolní práce určené pro skupinu žáků po ukončení jednoho nebo skupiny tematických celků ̶Pro realizaci zvolíme vhodnou cvičnou/užitkovou/produktivní práci, odpovídající rozsahu ověřovaného učiva. Stanovíme, zda kontrolní práce bude mít jen praktickou část nebo i teoretickou. Obě části připravíme a upřesníme po obsahové stránce. ̶Po výběru sledovaných parametrů stanovíme způsob hodnocení včetně hodnotící tabulky s převodem na klasifikační stupně. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 ̶Při zadání žákům stručně vysvětlíme cíl kontrolní práce, její zaměření a způsob hodnocení. V případě užitkové nebo produktivní práce vysvětlíme účel a funkci výrobku. ̶V průběhu práce žáky sledujeme a v žádném případě je nenecháváme pracovat špatným nebo nebezpečným způsobem. ̶Po skončení a odevzdání práce učitel stručně zhodnotí pracovní postup žáků. Posléze provede velmi pečlivě vyhodnocení dle stanovených kritérií a převede výsledky do klasifikačních stupňů dle převodní tabulky. ̶Žáky s hodnocením seznámíme, zdůvodníme stanovené počty bodů, upozorníme na nedostatky a pochválíme žáky za dobré výsledky. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Ústní zkoušení ̶Použití: ̶Před instruktáží ̶Po instruktáži ̶K ověření vědomostí z odborných teoretických předmětů ̶Nedostatky doplnit ̶Připravené otázky! (=nutnost) ̶Jasné ̶Konkrétní ̶Stručně formulované Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Písemné zkoušení ̶Ojedinělé využití ̶Doplňující ̶Např.: ̶Krátké opakování vědomostí před instruktáží ̶Alternativní test před instruktáží ̶Domácí písemná práce po skončení výuky Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Ukazatele hodnocení ̶Kvalita ̶Odbornost/úroveň dovedností ̶Důležitý ukazatel v přípravném období ̶Později při upevnění dovedností a přechodu na produktivní činnosti doplňující ukazatel ̶Čas/rychlost ̶Doplňující ukazatel v přípravném období ̶V období dosahování norem kvalifikovaného pracovníka srovnatelný ukazatel s ukazatelem kvality ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Hodnocení kvality práce ̶Hodnotíme hotovou práci ze všech hledisek: ̶ přesnost, ̶celkový vzhled, ̶povrchová úprava a ̶funkčnost ̶a to ve všech fázích učení psychomotorickým dovednostem. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Hodnocení odbornosti ̶V rámci hodnocení odbornosti zjišťujeme následující: ̶Způsob uplatnění teorie při realizaci zadaného pracovního úkolu a dodržování pracovního postupu. ̶ Organizace pracovního místa, dodržování zásad bezpečnosti a hygieny práce, celková péče o pracovní prostředí. ̶ Pohybová pracovní činnost, vlastní technika práce, což je prostředek k dosažení potřebné kvality. ̶ Hospodaření s materiálem a energií. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Hodnocení rychlosti ̶Rychlost hodnotíme prostřednictvím výkonových norem pro dospělé pracovníky a přizpůsobujeme je uplynulé délce učební doby. ̶Tomuto kritériu přikládáme s postupující délkou učební doby stále větší význam. ̶Při osvojování jednotlivých psychomotorických dovedností pak hodnotíme rychlost práce až od druhé poloviny druhé fáze, tedy ke konci osvojování nové dovednosti, a ve třetí fázi - při upevňování a procvičování. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 ̶Jak často učitel praktického výcviku využívá k hodnocení žáků praktické zkoušení? ̶Kdy je vhodné, aby učitel odborného výcviku ústně zkoušek žáky a z jakého důvodu? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Klasifikace v praktickém vyučování Kritéria Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Klasifikace jako jedna z forem hodnocení ̶5 stupňů klasifikační škály ̶Výborně, chvalitebně, dobře, dostatečně, nedostatečně ̶Kritéria klasifikace = individuální (liší učitel od učitele) ̶Odborné dovednosti ̶Teoretické dovednosti ̶Organizace práce a pracoviště ̶BOZP ̶Úroveň obsluhy a údržby Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 FullSizeRender.jpg Vymezení klasifikačních stupňů podle kritérií Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 Prověření teoretických znalosti Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 Vyjmenujte: ̶5 metod prověřování praktických dovedností ̶4 způsoby prověřování praktických dovedností ̶3 metody hodnocení v praktickém vyučování ̶3 ukazatele hodnocení v praktickém vyučování ̶5 doporučených kritérií klasifikace osvojených dovedností Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26 Zdroje ̶KŘÍŽ, E. Základní principy didaktiky praktického vyučování pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Reprografické studio PEF ČZU v Praze, 2018, 74s. ISBN 978-80-213-2846-4.