Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Didaktika odborných předmětů Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Didaktika ̶Pedagogická disciplína/ věda ̶Předmět zkoumání = vyučovací proces/výuka ̶Činnost učitele = vyučování ̶Činnost žáka = učení se ̶Teorie vzdělávání a vyučování „Proč je potřebná výuka?“ „Co si mají žáci ve škole osvojit? Co si mají odnést do života?“ „Jak mají učitelé vyučovat? Jak se mají žáci učit?“ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Druhy didaktik ̶Všeobecná/obecná didaktika ̶Vyučovací proces všeobecně, bez ohledu na konkrétní vyučovací předměty ̶Všeobecná věda o vyučovacím procesu ̶Oborové didaktiky ̶Zkoumání vyučovacího procesu v určitých skupinách příbuzných vyučovacích předmětů ̶Např.: didaktika technických předmětů, didaktika ekonomických předmětů, didaktika praktického vyučování, didaktika obchodu a služeb, … ̶Předmětové didaktiky ̶Zkoumání vyučovacího procesu v jednotlivých vyučovacích předmětech ̶Např.: didaktika matematiky, zeměpisu, … Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Didaktika = věda ̶Předmět zkoumání = vyučovací proces ̶Vyučovací proces/výuka = cílevědomí, postupný, systematicky organizovaný proces vzájemně podmíněných činností učitele (vyučování) a žáka (učení se), který je zaměřený na vzdělávání, výchovu a všestranný rozvoj osobnosti žáka, tzn. na dosáhnutí stanovených cílů. Vzdělávání = osvojování si vědomostí, dovedností a návyků Výchova = formování mravních, pracovních, estetických, ekologických, etických, hygienických představ, postojů, přesvědčení v duchu ideálů humanity a demokracie Všestranný rozvoj = cílevědomý a systematický rozvoj motivace k stálému sebezdokonalování, hledání smyslu života, rozvoj poznávacích zájmů a potřeb žáků, rozvoj poznávacích/tvořivých schopností, rozvoj schopnosti racionálně se učit a pružně se přizpůsobovat měnícím se podmínkám života ̶Vlastní systém ̶Vlastní metodologii Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Systém didaktiky ̶ tvoří ho souhrn prvků, kt. vytváření vyučovací proces • Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Typy vyučovacího procesu 1.Dogmatický ̶Školství ve středověku ̶Seznámení žáky s učivem bez vysvětlování ̶Učení se nazpamět a reprodukování naučených znalostí 2.Výkladovo-ilustrativní ̶Dominuje na našich školách v současnosti ̶Nevyhovuje požadavkům současnosti a budoucnosti ̶Učitel: vysvětluje, povídá, ukazuje, dokazuje, diktuje, cvičí, ptá se, požaduje, zkouší, hodnotí ̶Žák: pozorně poslouchá, pozoruje, pamatuje si, vykonává, odpovídá, chápe, samostatně myslí ̶Když žák nedělá co má, učitel ho nutí (známky) 3.Moderní Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Moderní typ vyučovacího procesu „Vědomosti a dovednosti žáků mají být výsledkem jejich vlastního přemýšlení, jejich vlastní aktivní činnosti řízené učitelem.“ ̶Nejcennější jsou ty poznatky, které získá žák svou vlastní činností. ̶Nejlepší způsob jak se učit, je něco dělat, nejhorší způsob jak učit ostatní je výklad. ̶Pověz mi to a já to zapomenu, ukaž mi to a já si to zapamatuju, nech mě to udělat a já to pochopím. ̶ ̶Žák má být při výuce motivovaný a aktivní Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Zásady humanisticky orientovaného vyučovacího procesu ̶Podporování sebedůvěry žáka ̶Respektování jedinečnosti žáka ̶Upřednostňování pozitivní motivace ̶Stimulace k tvořivosti, cílevědomosti a samostatnosti ̶Tolerování odlišných názorů, přesvědčení a postojů ̶Kultivace sociálních vztahů ̶Spolupráce učitele a žáka ̶Emocionalizace vyučování ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Moderní koncepce vyučovacího procesu ̶Kooperativní vyučování ̶Problémové vyučování ̶Projektové vyučování ̶Systém dokonalého osvojování učiva (mastery learning) ̶Globální výchova ̶Konstruktivismus ̶Autentické vyučování ̶Činnostní vyučování ̶Modulárně-kreditový systém výuky ̶Otevřené, distanční a pružné vzdělávání ̶Elektronické vzdělávání (e-learning) ̶Mozkovo-kompatibilní učení (bran-based learning)