V hiave Lavicka a babicka Jak ndpad jednoho africkeho psychiatra zmfrnil utrpeni statisicu PETR TRESNAK / KRESBA PAVEL REISENAUER ZAfriky se trendove novinky v oblasti lecby dusevniho zdravi do sveta obvykle nesifi. O kontinentu se mluvi hlavne v souvislosti s kritickym nedostatkem odborniku schopnych pomoci zastupum obyvatel suzovanych globalni epidemii deprese, kterou Svetova zdravotnicka organizace povazuje zajedno z nejvetsich zdravotnich rizik dneska. O Zimbabwe tohle jeste pfed par lety platilo bezezbytku. Ve zdravotnictvi ctrnactimilionove zeme pusobili pouze dva psychiatfi. A pak jeden z nich dostal genialne jednoduchy napad, jak mhle nepfiznivou matematiku dusevniho utrpeni zmenit. Nejcennejsf zdroj Cele to zacalo nevesele. V roce 2005 zazvonil Dixonu Chibandovi, psychiatrovi statni kliniky v zimbabwske metropoli Harare, telefon a pohnuty hlas mu oznamil, ze jeho sestadvacetileta pacientka Erica pfed tfemi dny spachala sebevrazdu. Obesila se na mangovniku V rodinne zahrade. Lekaf byl v soku. Nedavno se pfece domlouvali, ze za nim Erica do ordinace pfijede co nejdrive, aby mohli upravit medikaci, kterou uzivala na sve tezke deprese. „Proc jste nedorazily?" zeptal se tehdy Chibanda do telefonu Ericiny matky a odpoved, kterou uslysel, mela zahy zmenit osudy dalsich podobnych pacientu: „Protoze jsme nemely patnact dolaru na listek na autobus." Mlady lekaf - mimochodem absolvent bratislavske univerzity - dnes vypravi, ze takhle udalost otfasla jeho zivotem. Puvodni karierni plan, tedy co nejrychleji nasbirat zkusenosti a otevfit si privatni praxi pro bohate,jak to delaji temef vsichni jeho kolegove z oboru, pokud rovnou neodejdou pracovat nekam do Evropy ci U S A , dal Chibanda k ledu. A misto toho zacal usilovne pfemyslet, jak by mohl sve zemi pomoci. Radici epidemic deprese v zemich tfetiho sveta podle vyzkumu pfimo souvisi s chudobou, infekci H I V , klimatickj^mi problemy, nasilim a dalsimi faktory strastiplne reality. Chibandovi bylo jasne, ze standardni zapadni postupy tady nepomohou, protoze hrstka studovanych psychiatru a terapeutu nema sanci takhle masivni problem zvladnout. A pak dostal napad. Zapojit do jeho feseni „jeden z nejcennejsich zdroju, jake moje zeme ma", jak s oblibou fikava. Totiz stare zeny. Babicky se v Africe stale tesi ve svych komunitach velke autorite, slouzi tu jako radkyne, porodni asistentky nebo bylinafky, a svefit jim roll terapeutek se takjevilo jako pfirozene rozsifeni kompetenci. Prvnich ctrnact seniorek proslo pod Chibandovym vedenim tfitydennim terapeutickj^m skolenim, ktere melo k jejich zivotnim zkusenostem pfidat spetku odborneho know-how. A nedlouho pote se pfed poliklinikou v Harare ve stinu stromu objevila prvni dfevena lavicka podle Chibandovy vize. Sedela na ni stara zena, misto vedle zustalo volne pro toho, kdo si bude chtit pfisednout. Africka revoluce v lecbe deprese mohla zacit. jazykem ulice Slovo revoluce v tomto pfipade neni pfehnane. Projekt D i xona Chibandy brzy ziskal duveru kapitanu zimbabwskeho zdravotnictvi, takze behem jedne dekady pfislusnym skolenim prosly stovky dalsich seniorek. Nanusto dvou beznadejne pfeplnenych psychiatrickych ordinaci tak dnes depresivm' pacienti v Zimbabwe usedaji k proskolenym babickam na specialm' lavicky na sedmdesati mistech v zemi. Armada starych zen takhle obslouzi kazdy rok kolem tficeti tisic nest'astnych lidi. A flinguje to az necekane dobfe. Kombinaci pfirozene autority, empatie a zivotnich zkusenosti babicky jeste doplnily o schopnost mluvit s lidmi o jejich potizich pfirozenym jazykem. Hned na zacatku tak damy napfiklad Chibandovi rozmluvily nazev projektu „lavicka dusevniho zdravi" s tim, ze na neco takoveho si lide nikdy nesednou. Navrhly „lavicka pfatelstvi" a stejne tak si upravily fadu dalsich klinickych terminu do bezne feci ulice. Prvni studie publikovana v prestiznim lekafskem zurnalu ukazala mimof adnou uspesnost tehle formy lavickove terapie, ktera se obvykle ordinuje po sesti sezenich. Svefit se se svymi potizemi vrascitym stafenkam pfinasi podle vyzkumu dlouhodobe zlepseni depresivnich symptomu a Dixon Chibanda dnes na zaklade sebranych dat konstatuje, ze v africkem kontextu dokazou babicky pomoci svym pacientum lepe nez psychologove. Nejde pfitom o pouhe popovidani, autor projektu bedlive hlida kvalitu. Babicky dostavaji odbornou podporu i odmenu, pfi praci se drzi pevne daneho postupu a jsou proskolene rozpoznat, kdy jsou symptomy vaznejsi, a maji pacienta poslat k profesionalnimu psychiatrovi, kterych je V Zimbabwe dnes uz dvanact. Lavicka pfatelstvi se postupne rozsifila a dnes podobny model zkouseji tfeba Tanzanie, Zanzibar, Malawi, ale i mesto New York. A Dixon Chibanda? Muz, ktery si chtel uzivat pohodli soukrome praxe, travi zivot na cestach a sni o vytvofeni globalni site babicek, ktere by se ve svych komunitach postavily do cela boje proti smutku a depresi. Zapadni novinafi jej popisuji jako cloveka, ktery se nikdy nezastavi - pohani jej touha, aby uz nikdo nemusel zemfit vlastni rukou jenom proto, ze mu chybi patnact dolaru na autobus. • © WWW.RESPEKT.cz/AUDIO 64 R E S P E K T 3 I 13. - 19. LEDEN 2020