ICJk10 Stylistika

Stylistika výrazových prostředků kompozičních

text k četbě: sken výňatků učebnice pro ZŠ - všimněte si zejména, jak se pojednává o základních slohových útvarech a postupech  

Úkol č. 1: Vytiskněte/otevřte si si handout Simpsonovi ve filmu a handout Simpsonovi  práce s textem. Vypracujte zadané úkoly, nezapomeňte na zdůvodnění - mnohdy je více korektních odpovědí, přičemž záleží právě na argumentaci. 

Úkol č. 2: Uveďte, ke kterým slohovým postupům patří tyto ukázky:

A. V té chvíli šel už kolem výrostek v dělostřelecké uniformě s dvěma desátnickými frčkami na výložkách, zastavil se u černovlásky a řekl Čeňkovi co nejhrubším hlasem: „Dovolíš?“
B. Mezi poddůstojníky, jimž jsme byli vydáni napospas, byl černovlasý Slováček, desátník, který se od ostatních lišil mírností a naprostým nedostatkem sadismu. Byl mezi námi oblíben, i když někteří z nás říkali zlomyslně, že jeho dobrota pramení pouze v jeho hlouposti.
C. Mládí je strašné: je to jeviště, po kterém chodí v nejrůznějších kostýmech děti a pronášejí naučená slova, jimž jen zpola rozumějí, ale jimž jsou fanaticky oddány.
D. Kunderův Žert je v naší próze nejzralejší kritikou doby kultu, ale bylo by nepochopením jeho sémantické výstavby, kdybychom v něm viděli jen rekonstrukci 50. let.
E. Žert jsem začal skicovat někdy v roce 1961. Dopsal jsem ho v prosinci 1965. Asi rok ležel rukopis na cenzuře, která nakonec povolila vydání bez zásahů. Román vyšel na jaře 1967 a pak ještě dvakrát. 

pojmy k zapamatování (a pochopení)

kompoziční výstavba textu; komunikát/text/jazykový projev/promluva; žánr; (základní) slohové postupy; (základní) slohové útvary; členění textu horizontální x vertikální