DIDAKTIKA MATEMATIKY IMAp07 P5 Růžena Blažková PdF MU Brno Osnova P 5 •Násobení přirozených čísel •Odborná podstata operace násobení •Vyvození násobení na ZŠ •Vlastnosti násobení přirozených čísel •Pamětné spoje •Násobení mimo obor násobilek •Písemné násobení •Historický algoritmus – gelosia (indické násobení) Násobení přirozených čísel Násobení přirozených čísel •Sčítání několika sobě rovných sčítanců • o o o o o o o o o o • 2 + 2 + 2 + 2 + 2 = 10 • 5 · 2 = 10 • • a · b = c •činitel činitel součin Vlastnosti násobení v N •ND – pro jakákoliv dvě přirozená čísla najdeme v množině všech přirozených čísel jejich součin •K činitele můžeme zaměnit, součin se nezmění • a · b = b · a •A činitele můžeme sdružovat, součin se nezmění • (a · b) · c = a · (b · c) •Např. 5 · (9 · 2) = 5 · (2 · 9) = (5 · 2) · 9 Metodický postup 1.Vyvození násobení za základě sčítání několik stejných sčítanců 2.Pochopení významu operace, volba vhodných motivačních příkladů, znázornění spojů násobení 3.Zvládnutí základních spojů malé násobilky 4.Zvládnutí řady násobků čísel 5.Násobení mimo obor násobilek zpaměti 6.Písemné násobení • • Vyvození vlastností •Komutativnost • čtyři po třech 4 · 3 = 12 o o o o o o o o o o o o Komutativnost o o o o o o o o o o o o Komutativnost •Tři po čtyřech •3 · 4 = 12 • •4 · 3 = 3 · 4 • Asociativnost Násobení číslem 1 Násobení číslem 0 Pomůcky a hry •Podložky a drobné předměty •Počty nohou zvířat •Cukroví, buchty na plechu (pekáči) •„Hvězdičky“ •Stovková tabule - ornamenty •Karty •Loto •Domino • • • Pomůcky, hry •Pexeso •Bingo •Pohybové hry – vyhledávání dvojic • • • Násobení mimo obor násobilek Číselná osa (0, +100) XL (100x10 cm) Písemné násobení Písemné násobení Historický algoritmus •Indické násobení • Dělení přirozených čísel Dělení na několik stejných částí •Př. Dvanáct švestek rozdělte mezi čtyři děti tak, aby měly všechny stejně. Kolik švestek bude mít každé dítě? •Postupně dáváme každému dítěti po jedné švestce, až všechny švestky vyčerpáme: • A B C D • • O O O O • O O O O • O O O O • • Dělení na stejné části •Se slovním komentářem zapíšeme příklad: •Kolik jsme rozdělovali švestek? 12 •Kolik bylo dětí? 4 •Kolik švestek má každé dítě? 3 •Zapíšeme příklad: 12 : 4 = 3 •Podíl je počet prvků každé z částí. •Odpověď: Každé dítě má 3 švestky. •Zkouška: 3 + 3 + 3 + 3 = 12 nebo 4 · 3 = 12 • Dělení podle obsahu •Př. Dvanáct sešitů rozdělte na hromádky po čtyřech. Kolik hromádek vytvoříte? • / / / / / / / / / / / / •Zápis příkladu: 12 : 4 = 3 •Podíl je počet vytvořených skupin. •(Poznámka: příklad je stejný jako v předcházející úloze, avšak kontext je jiný) •Odpověď: •Zkouška: 4 + 4 + 4 = 12 nebo 3 · 4 = 12 • Zvláštní případy Dělení nulou •5 : 0 = ??? •5 : 0 = 5 zk. muselo by platit 5 · 0 = 5 – neplatí •5 : 0 = 0 zk. muselo by platit 0 · 0 = 5 – neplatí • •5 : 0 = x zk. muselo by platit x · 0 = 5 – neplatí •Nenajdeme přirozené číslo, pro které bychom po vydělení nulou mohli provést zkoušku správnosti • •