Školní pedagogika Téma 4: Kurikulum inspirace pro zpracování tématu Obsah prezentace • Vymezení tématu: Kurikulum • Ústřední myšlenka: - „cíle a obsahy“ vzdělávání - RVP ZV • Další inspirace pro rozpracování - koncepce kurikula - vývoj kurikulárních dokumentů - pohled do zahraničí • Závěr: pointa • Studijní literatura (ke zpracování v „základním“ rozsahu) (ke zpracování v „rozšířeném“ rozsahu) Kurikulum Pojem kurikulum zahrnuje komplex problémů vztahujících se k řešení otázek PROČ, KOHO, V ČEM, JAK, KDY, ZA JAKÝCH PODMÍNEK a S JAKÝMI OČEKÁVANÝMI EFEKTY VZDĚLÁVÁVAT. 1. vzdělávací program, projekt, plán 2. průběh studia a jeho obsah • program a život školy • plán obsahu vyučování • veškerá zkušenost žáka získaná ve škole • učivo, vztahy učitel-žák, prostředí • plánovaná a řízená učební činnost E. Walterová: Kurikulum (1994) Kurikulum lze také chápat jako cíle… …a obsahy školního vzdělávání. např. Maňák, Janík, Švec: Kurikulum v současné škole (s. 23-27) Podrobněji v tématu 9. Obsahy školního vzdělávání Podrobnější vysvětlení na s. 37-43 v knížce: Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Dobrému porozumění proměnám (transformacím) obsahu (obsahů) ve vzdělávání může posloužit schéma, které zachycuje, jak se oborové (vědní) obsahy stávají obsahy kurikula (např. RVP ZV), a poté obsahy výuky a nakonec obsahy (žákovy) mysli. NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ STÁTNÍ ÚROVEŇ RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY ŠKOLNÍ ÚROVEŇ RVP PV RVP ZV RVP G RVP ZUV předškolní vzdělávání základní vzdělávání střední vzdělávání ostatní vzdělávání RVP GSP RVP JŠ RVP DG RVP ZŠS RVP SOV ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY (nevznikl) Nesena idejemi: - decentralizace (posílení autonomie učitele) - posílení nadoborových cílů (klíčové kompetence) první stupeň obsažen zde Pozor, v modelu obsahových transformací (předchozí strana) je v případě dvoustupňového kurikula učitel při tvorbě ŠVP (spolu)tvůrcem kurikula! nahrazení „osnov“ dvoustupňovým kurikulem Reforma kurikula v ČR od šk.rok. 2007/08: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Vzdělávací oblasti a obory Jazyk a jazyková komunikace Matematika a její aplikace Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět Člověk a společnost Člověk a příroda Umění a kultura Člověk a zdraví Člověk a svět práce + Doplňující vzdělávací obory Český jazyk a literatura Cizí jazyk Další cizí jazyk Dějepis Výchova k občanství Fyzika Chemie Přírodopis Zeměpis (Geografie) Hudební výchova Výtvarná výchova Výchova ke zdraví Tělesná výchova Dramatická výchova Etická výchova Filmová / audiovizuální výchova Taneční a pohybová výchova Matematika a její aplikace Člověk a jeho svět Informační a komunikační technologie Člověk a svět práce 1. st. 1. st. 1. st. 1. st. 1. st. 1. st. 1. st. 1. st. 1. st. 1. st. 1. st. 1. st. 1. st. Klíčové kompetence kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence občanské kompetence pracovní K ukončení předmětu „v základním rozsahu“ je žádoucí: - umět vymezit pojem kurikulum, - být schopen vysvětlit model obsahové transformace - rozumět principu dvoustupňového kurikula a idejím reformy z roku 2004 - orientovat se ve struktuře RVP ZV K ukončení předmětu „v rozšířeném rozsahu“, tj. ke zkoušce je třeba např. - umět šířeji vymezit kurikulum (koncepce, formy existence) - být schopen rekapitulovat vývoj kurikula ZŠ v ČR za 30 let - umět představit RVP ZV ve srovnání s vybraným ŠVP - srovnat český systém (či reformu) se zahraničním modelem Koncepce kurikula Maňák, Janík, Švec: Kurikulum v současné škole (2008); Průcha: Moderní pedagogika. Akademická důraz na hodnoty civilizace, jejich odraz ve vědě a umění Esencialistická důraz na základy věd, kulturních technik, kritické myšlení, tvořivost Polytechnická důraz na praktické dovednosti, příprava na trh práce, technologie Aktivistická důraz na pochopení příčin společenských jevů, participace na řešení Personální důraz na individuální rozvoj, práce s nadáním, osobnostní rozvoj Realizační proměny kurikula (formy existence kurikula) Maňák, Janík, Švec: Kurikulum v současné škole (2008); Průcha: Moderní pedagogika. Koncepční forma cíle, plány, koncepce dokumenty školské politiky Projektová forma projekty obsahu vzdělávání vzdělávací programy státní a školní úrovně Realizační forma přípravy na výuku, interakce a komunikace zkonstruované učební úlohy, jejich řešení Rezultátová forma obsah vzdělávání osvojený ve výuce vědomosti, dovednosti, znalosti žáků Efektová forma dosažené vzdělání, osobnostní postoje uplatnění v praxi Kurikulární dokumenty v ČR v po roce 1990 Učební osnovy Vzdělávací programy (Základní škola, Obecná škola, Národní škola a další) Rámcové a školní vzdělávací programy 20041996 Pokud Vás zajímá vývoj kurikulárních dokumentů po roce 1990 včetně kurikulární tvořivosti učitelů, doporučujeme knihu J. Tupého (v doporučené studijní literatuře). Kurikulum v ČR a v zahraničí Pokud Vás zajímá, jak je kurikulum v ČR koncipováno (a reformováno) ve srovnání s jinými státy v Evropě a jinde, doporučujeme knihu D. Dvořáka a kol., případně knihu E. Walterové (obojí v doporučené studijní literatuře) Hlavní pointu tohoto tématu lze shrnout takto: Pojem kurikulum zahrnuje širokou škálu otázek spojených se školním vzděláváním, zejména ale otázky vzdělávacích cílů a obsahů. Jako kurikulární jsou označovány dokumenty, které vymezují, jakým obsahům (a s jakými cíli) má být vyučováno na příslušných stupních škol. V současnosti je v ČR kurikulum koncipováno jako „dvoustupňové“. Pro vzdělávání na základních školách je na státní úrovni klíčovým kurikulárním dokumentem Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, na základě kterého každá škola vytváří svůj Školní vzdělávací program. Vzdělávací systém v ČR tak lze charakterizovat jako do značné míry decentralizovaný. Doporučená studijní literatura Základní Janík, T., Maňák, J. & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. - minimálně kapitoly 3, 1, 5, k obsahové transformaci více v 6, 7, 8 Maňák, J. & Janík, T. (2010). Kurikulum. In Průcha, J. (ed)., Pedagogická encyklopedie (s. 117–121). Praha: Portál. - heslo v PEN Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (aktuální verze). - současný kurikulární dokument státní úrovně pro ZŠ Rozšiřující Walterová, E. (1994). Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU. Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido. Tupý, J. (2014 a 2018). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Brno: MU. Dvořák, D., Holec, J., & Dvořáková, M. (2018). Kurikulum školního vzdělávání. Zahraniční reformy v 21. století. Praha: UK.