Jak nabídnout pomoc seniorům ve vlastní rodině v situaci pandemie koronaviru Tento leták vznikl v rámci výuky na Katedře psychologie FSS MU pod vedením Mgr. Zuzany Masopustové, Ph.D. a je určen k volnému šíření. Autorky: Bc. Jana Fikrlová a Bc. Tereza Kašková Senioři patří mezi ty z nás, kterým hrozí těžký průběh onemocnění COVID-19. Větší ohrožení představuje koronavirus také pro lidi s oslabenou imunitou, s chronickým kardiovaskulárním onemocněním, s diabetem (cukrovkou) nebo s astmatem. Někteří senioři mohou spadat do více rizikových skupin zároveň. Proč senioři potřebují pomoc? Senioři jsou riziková skupina. Je proto důležité, aby senioři během nouzového stavu dodržovali doporučení a pokud možno neopouštěli své domovy. Zároveň se pochopitelně neobejdou např. bez léků či potravin. Nutnost zůstat doma je náročná také psychicky. Jak pomoci seniorům ve vlastní rodině? Řada z nás má v rodině seniory, kterým může v tomto těžkém období nabídnout pomoc. Můžete jim například donést nákup nebo vyzvednout léky a nechat je za dveřmi. Pokud bydlíte daleko nebo jste sami chronicky nemocní, můžete seniora propojit s někým, kdo nabízí pomoc v místě jeho bydliště (https://www.pomocdodomu.cz/). Pomáhat můžete také slovem - třeba po telefonu nebo e-mailem. Tento leták vznikl v rámci výuky na Katedře psychologie FSS MU pod vedením Mgr. Zuzany Masopustové, Ph.D. a je určen k volnému šíření. Autorky: Bc. Jana Fikrlová a Bc. Tereza Kašková Jak pomoc nabídnout? Pomoc nabídněte Vy Pro psychickou pohodu seniorů je důležité, aby si udržovali co největší samostatnost i v pokročilém věku. Její omezení pro ně může být nepříjemné a ohrožující. Říct si o pomoc proto může být těžké. Zkuste jim to usnadnit tím, že pomoc nabídnete Vy. →Senior může mít obavy, že Vás otravuje. →Někteří senioři se mohou cítit nesamostatně. →Pro seniora může být ponižující, že je “odkázaný” na pomoc druhých. →Senior může také očekávat, že se nabídnete sami a že se Vás “nebude muset prosit”. Pozor na slova - nepoučujte a nezakazujte “Jdu teď do obchodu. Můžu ti taky něco vzít a nechat ti tašku za dveřmi. Co bys potřeboval/a koupit?” Vyhněte se zakazování nebo poučování. Raději nabízejte. Můžete mít pocit, že se senior chová nerozumně. Seniora ale nepřesvědčíte tím, že ho budete poučovat nebo s ním mluvit jako s dítětem. Naopak - pro seniora to je ponižující, ztrácí k Vám důvěru a Vašim radám může začít vzdorovat. Zajímejte se o názor seniora →nepředpokládejte, že víte, co senior potřebuje Dejte najevo, že jste pomohli rádi “Jsem rád/a, že si teď častěji voláme.”  “Taky jsem hned klidnější, když vím, že máš nakoupeno na příštích pár dní.” “Jsem rád/a, že jsi mě nechal/a vyzvednout ti ty léky.”  “Dělá mi radost, když pro tebe můžu něco udělat.” Zmiňte, že jste rádi, že si od Vás senior nechal pomoct. Dáte tím jasně najevo svůj zájem a předejdete obavám ze strany seniora, jestli Vás neotravuje. To, že seniorovi vyzvednete léky, donesete nákup nebo mu pravidelně zavoláte pomůže nejen seniorovi, ale i Vám - máte jistotu, že má vše potřebné a nevystavuje se zbytečnému riziku. Nebojte se to přiznat. “Kdybys něco potřeboval/a, klidně mi zavolej.” “Když si budeš chtít popovídat, můžeš mi zavolat nebo napsat SMSku.”  Senior telefon ŽIVOTa 90: 800 157 157 (24 hodin denně) Linka seniorů: 800 200 007 (od 8:00 do 20:00) Zkuste seniorovi připomenout, že Vám může zavolat nebo napsat, když bude chtít. Můžete také zmínit bezplatné linky, na které může senior zavolat, pokud bude pociťovat obavy nebo potřebovat informace. Tento leták vznikl v rámci výuky na Katedře psychologie FSS MU pod vedením Mgr. Zuzany Masopustové, Ph.D. a je určen k volnému šíření. Autorky: Bc. Jana Fikrlová a Bc. Tereza Kašková Nabídněte, že se Vám může ozvat Zaveďte rutinu “Napadlo mě, že bych ti mohl/a volat každý den v pět odpoledne, až přijdu z práce. Vyhovovalo by ti to takhle?”  “Ten nákup ti můžu klidně nosit pravidelně. Jaké dny by se ti hodily?” Pokuste se vytvořit rutinu a nezůstávejte jen u jednorázové pomoci. Seniorovi můžete např. nabídnout, že mu budete volat každý den ve stejný čas nebo mu pravidelně nosit nákup. Nezapomeňte se seniora zeptat, co vyhovuje jemu. Může se stát, že pomoc nabídlo více členů rodiny nebo že seniorovi víc vyhovuje telefonovat si obden.  Nenechte se odradit “Stejně budu klidnější, když si zítra zavoláme.” “Mně by to udělalo radost, kdybych ti ten nákup mohl/a donést.” “Kdyby sis to přeci jen rozmyslel/a, tak zavolej nebo mi napiš.” Nebo zkuste pomoc za pár dní nabídnout znovu. Vaše nabídka nemusí seniora nadchnout tak, jak jste možná čekali. Připravte se i na možnost, že na ni zareaguje odmítavě. To ale neznamená, že nemá smysl se dál snažit.  Jak pomoc nabídnout?