Vývojová psychologie PedF MU, podzim 2020 Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. kohoutekt@ped.muni.cz Katedra psychologie Úvodem: otázky vývojové psychologie „CO“, „PROČ“ a „JAK“ nCO – vymezení, hlavní témata qChápání vývoje v psychologii a příbuzných disciplínách qOntogenetická psychologie – cíle, teorie, periodizace, různé důrazy nJAK qSpecifické metody vývojové psychologie qOrganizace výuky nPROČ n Co = hlavní témata nPřednášky – program viz sylabus, sleduje se qpředevším vývoj v normě (plus vybrané problémy) qjeho různá stadia (od prenatálního po dospělost) a qaspekty („bio-psycho-sociální“: vývoj tělesný, kognitivní + učení, emoční, morální, sociální…) qvýznamné teoretické příspěvky – „výklad“ vývoje n Co má hlas… … a ráno chodí po čtyřech, v poledne po dvou a večer po třech? Proč tím zatěžovat (budoucí) učitele? (1) nVývojový aspekt jako zvláštní a užitečný qotázka „jak se k něčemu došlo“ může být klíčová qpoznatky o psychickém vývoji jako klíčové pro porozumění psychologii učení, osobnosti, psychopatologii…; nspecifické pojetí učení jako „přidaná hodnota“ vývojové psychologie k pedagogice; psychodidaktika, konstruktivistické pojetí výuky… staví na vývojové psychologii nVědět, s kým máme tu čest qporozumět specifikům vývojových období – projevům, potřebám…(„dítě není malý dospělý“) qznát vývojové možnosti a typické problémy… nebo naopak nepodléhat obavám, nepatologizovat, co je normální qvyužívat možnosti, pracovat s vývojovými podmínkami, principy a devizami qPoradit si s anamnesticky významnými událostmi a podmínkami q= Mít přiměřený přístup Proč tím zatěžovat (budoucí učitele)? (1) nVývoj jako něco, co je nám blízkého qvšichni se vyvíjíme a máme i své vlastní „teorie“ a představy, které můžeme rovněž kultivovat a rozvíjet qvývoji zpravidla „rozumíme“ lépe, než např. obecné psychologii, míváme své sklony a „osobní teorie“ nOrientovat se v paletě názorů na vývoj, výchovu, vzdělávání qnejen akademické názory, ale i dobové zažité či progresívní qnaučit se reflektovat vlastní východiska, argumentovat, odlišovat relevantní zdroje n= Obecně kulturní/kultivující důvod: qpovědomí o okolnostech vývoje, porozumění principům vývoje člověka jako součást profesní i lidské vybavenosti Jak: k organizaci nKolokvium: formou písemného testu, online; n? Formou skupinového pohovoru (volitelné) nVlastní aktivita na základě zadání v interaktivní osnově (filmy, studijní texty – domluvíme se na reflexích) n? Konzultační hodiny pro zájemce (online; kdy?) n Jak lze chápat vývoj… nFylogeneze nAntropogeneze nKulturní geneze nOntogeneze – typicky těžiště zájmu vývojové psychologie (předchozí lze však těžko pominout nAktuální geneze Fylogeneze, antropogeneze n n Antropogeneze – změny kontextu života člověka n1 milion let žil člověk jako lovec a sběrač n400 tisíc let umí rozdělat a udržovat oheň n100 tisíc let vyrábí a používá nástroje n n n n n n10 tisíc let se věnuje zemědělství n1 tisíc let žije ve městech na asi 25 let běžně používá na PdF počítače Zdroje vývojově psychologického uvažování – odkazy k fylogenezi (evoluční biologie) nPočátek tohoto směru uvažování Ch. Darwin (1859) : evoluční vývoj je organizován podle dvou základních kritérií: n -Přežití - -Reprodukce - nDůraz se klade na adaptaci nObecně: Obnovila se „stará“ tradice uvažování o vývoji (do této doby obecně převažovalo pojetí vědy jako normativní/taxonomické) pic ale… nVývojový aspekt braly n v potaz už novověké npedagogické přístupy: qJ. A. Komenský – qperiodizace vývoje qjako „škol“ (zrození, qdětství, chlapectví, jinošství, qmladosti, mužnosti a stáří) q nUvažování o vývoji jako o podstatné otázce sahá do starověku… q ale… qJ. A. Komenský – qperiodizace vývoje qjako „škol“ q q q q qCo hlásá nápis na obrázku? Může se vztahovat i k některým ze současných pedagogických přístupů? qMůžeme „důvěřovat vývoji“? q Předmět a hlavní témata ontogenetické vývojové ps. qZkoumání souvislostí a pravidel vývojových změn i jejich dynamiky v jednotlivých oblastech psychiky i celku osobnosti qZměny nkvantitativní i kvalitativní nplynulé i prostřednictvím skoků nnárůst, úbytek i změna (vše je vývoj!) nvznik, rozvoj a proměny psychických procesů i vlastností n n n Ontogenetická psychologie: základní cíle oboru (dle Langmeiera a Krejčířové, 1998) nPopsat vývojové změny (už popis ale bývá organizovaný, ovlivněný teorií) nOdvodit určité obecné zákonitosti (vývoj každého jedince ale může být natolik individuální, že nomotetický přístup nemusí postačovat) nVytvořit co možno jednotnou teorii, umožnit posuzování a předvídání; žádná současná teorie nevysvětluje vývoj v úplnosti – často se zaměřují buď na některý aspekt vývoje (kognitivní, emoční, sociální) nebo na vývojová období (popř. jejich periodizaci) nTeorie vývoje tedy vysvětlují: nFaktory podmiňující vývoj a určující jeho průběh nZnaky jednotlivých etap vývoje nIndividuální rozdíly v duševním vývoji a jejich podmíněnost n Jak: Význam vývojových teorií nvývojové teorie poskytují „nezbytný pojmový nástroj, který pomáhá pochopit vztah mezi příčinami (vnitřními faktory, podmínkami uvnitř organismu a vnějšími podmínkami, vlivy prostředí) a následky v průběhu ontogeneze (vývoj schopností, emocí, morálních postojů).“ n nvyužití v mnoha humanitních disciplínách – nejen v psychologii (vedení terapie, popř. poradenského rozhovoru se zřetelem k etapě vývoje, ve které se klient nachází, specifika psychodiagnostiky dětí), ale i v profesích nepsychologických (lékaři, učitelé a speciální pedagogové, výchovní poradci, sociální pracovníci…) Velmi obecně je možné říct, že nám vývojové teorie poskytují „nezbytný pojmový nástroj, který pomáhá pochopit vztah mezi příčinami (vnitřními faktory, podmínkami uvnitř organismu a vnějšími podmínkami, vlivy prostředí) a následky v průběhu ontogeneze (vývoj schopností, emocí, morálních postojů).“ (Langmeier, 1998, s.7) Konkrétněji se pak poznatky o periodizaci vývoje setkají s využitím v mnoha odvětvích psychologie (vedení terapie, popř. poradenského rozhovoru se zřetelem k etapě vývoje, ve které se klient nachází, specifika psychodiagnostiky dětí …) i profesích nepsychologických (lékaři, učitelé, výchovní poradci, sociální pracovníci …). Jak: Jaké je místo vývojové psychologie v kurikulu na PedF? nS dílčími odkazy jste se setkali v Úvodu do pedagogiky a psychologie (Zimbardo, Gavora…) nNavazující psychologické předměty: qpředevším pedagogická psychologie (předpokládá znalosti o dětství a dospívání, o anamnesticky významných zkušenostech), qpedagogicko-psychologická diagnostika; qsociální psychologie (jako primárně „psychologie dospělých“) qškolní a poradenská psychologie qna VPs vzpomeňte vždy, když je řeč o psychodidaktice nebo konstruktivistickém přístupu n Jak: Metody vývojové psychologie nPřirozeně: pozorování, rozhovor; vývojové škály, testy schopností; analýza produktů; experimentální metody nAnamnestický a katamnestický přístup; kazuistický přístup (případové studie) n nVýzkum: longitudinální, průřezové a smíšené studie; dále qSrovnávací studie jednovaječných dvojčat (s ohledem na vliv dědičnosti a prostředí) qOsoby v extrémních vývojových podmínkách (tzv. „vlčí děti“) Longitudinální (dlouhodobý) a průřezový (příčný - cross sectional) výzkum nZachycení proměny psychických procesů a vlastností qprůřezové studie – pozor na vliv odlišné „kohortové zkušenosti“! nsrovnání více věkových skupin (kohort) qSAHA http://bit.ly/1eOMFhQ qlongitudinální studie – všestranně náročné ndlouhodobé sledování jedné skupiny (kohorty) qELSPAC (http://www.elspac.cz/) – psychologická část na FSS http://ivdmr.fss.muni.cz qPražská skupina školní etnografie http://bit.ly/1eOQ28z qZ. Matějček a kol.: výzkum „nechtěných dětí“ n Jak – různá hlediska, oblasti vývoje nBiosociální vývoj qtělesný vývoj a jeho podmínky nKognitivní vývoj qvšechny poznávací procesy (zpracování informací, myšlení, rozhodování, učení) nPsychosociální vývoj qzpůsoby prožívání osobnostních a sociálních charakteristik, rolí, vztahů a sociálních pozic Jak: různé důrazy ontogenetických teorií nDůraz na periodizaci, celoživotní vývoj v nejširším pojetí n x n důraz na některé aspekty vývoje (kognitivní, emoční, psychosociální…) n nDůraz na popis stádií vs. důraz na „logiku“ vývoje a změn n n„genotyp“ vs. „fenotyp“, „nature“ x „nurture“, vrozené a získané, zrání a učení…, nomotetický vs. idiografický přístup n nZvláštní význam: qsociální aspekt, „intersubjektivní“ aspekty vývoje … qv kontextu pedagogiky: vývojově specifické formy učení q nRůzné teorie se mohou doplňovat a mohou být i konkurenční n n n n Jak je vývoj podmíněn - činitelé vývoje nDědičnost: nemusí se v průběhu vývoje pojevovat konstantně (větší vliv v počátečních a konečných fázích vývoje) qGenotyp, fenotyp (genotyp + prostředí) n nProstředí : ovlivňuje povahu interakcí s okolím, člověk musí projevit nějakou aktivitu v procesu učení (např. Piaget) qFyzické prostředí, sociokulturní prostředí qsocializační činitelé nspolečnost, kultura naktuální sociální kontext qsociální vrstva qprimární (malá) sociální skupina = rodina Základní literatura nUčebnice qThorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. qLangmeier, J., Krejčířová, D. (1998, 2006): Vývojová psychologie. Praha: Grada. qVágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie – dětství a dospívání. Praha: Karolinum. qVágnerová, M. (2000): Vývojová psychologie. Dětství, dospělost a stáří. Praha: Portál. n...a další (monografie) qMacek, P. (1999, 2003): Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál. (...atd.) Další zdroje informací nOdborné časopisy qPsychológia a patopsychologia dieťaťa, Pedagogika, Studia paedagogica, Orbis Scholae, Pedagogická orientace… nPopulární zdroje q...od Učitelských listů po denní tisk nElektronické zdroje dostupné prostřednictvím knihovny PedF MU http://www.ped.muni.cz/wlib/ (důležitá např. EBRARY Education); portál theses.cz (kvalifikační práce podle klíčových slov) nDalší odkazy viz Informační služby na webu PedF nStudijní materiály předmětu Děkuji za pozornost!