1 Periodizace psychosociálního vývoje Vývojová psychologie PedF MU, jaro 2020 Tomáš Kohoutek Východiska periodizací: povaha vývoje  Psychický vývoj je:  Zákonitý proces, posloupnost navazujících fází; pořadí je typické, neměnné (určující je především zrání)  Celistvý proces, zahrnuje složky somatické, psychické i sociální a jejich interakce  Kontinuum postupných proměn; diferenciace a integrace procesů a vlastností vede ke vzniku kvalitativně nových forem, které opět mění povahu interakce a stimulují další vývoj  X  Nebývá zcela plynulý a rovnoměrný; lze rozpoznat přípravné fáze, období latence a kumulaci změn – vývojové skoky  Je individuálně specifický – obecné zákonitosti „platí“ pouze rámcově (dle Vágnerová, 2005, s. 30-31) 2 Východiska periodizací: vývojové mezníky  Signalizují výraznější proměnu některé ze složek vývoje, častěji ale kumulaci změn  Biologické (růst, dozrávání CNS, změny motoriky, hormonálně řízené změny – např. samostatná chůze, vývoj sekundárních pohlavních znaků…)  Psychické (změny mentální kapacity, změny dané učením, změny sebepojetí – např. nástup stádia konkrétních operací, osvojení řeči…)  Sociální (vymezení nové role, „přechodové rituály“ – např. nástup do školy, první občanský průkaz, důchodový výměr…)  Příklad kumulace změn: zralost k zahájení školní docházky Východiska periodizací: senzitivní a kritická období  Senzitivní fáze: člověk je zvýšeně vnímavý k podnětům určitého druhu, připravený je integrovat – př. vývoj řeči, vývoj schopnosti navazovat a opětovat citový vztah (viz attachment)  Kritická fáze: vyjadřuje představu, že přiměřené podněty v určitých fázích jsou nezastupitelné, učení se nedá „doplnit“ později (viz např. imprinting period) 3 Východiska periodizací: přechody mezi stádii a vývojové (tranzitorní) krize  Vývoj nemusí být plynulý, může docházet k „pnutí“ mezi novou a starou variantou  Existují různá pojetí krize  jako nezvládnutí vývojového úkolu,  „období mezi“ dvěma stabilními fázemi,  doba nejistoty v „novém“…  i jako subjektivně pociťovaný motiv ke změně  předvídatelné vývojové (tranzitorní) krize mívají jinou povahu než nepravidelné osobní či sociální krize – jejich zvládnutí je více vývojovým úkolem pro samotnou osobu Typy periodizací: zaměření  celoživotní – „life-span“, biodromální (např. E. Erikson)  určitého úseku v životě (zpravidla považovaného za významný až určující – nejčastěji dětství (např. S. Freud, M. Mahlerová…)  vývoj určité funkce, systému, vlastnosti… aspektu života – emoční vývoj, kognitivní vývoj, morální vývoj, profesní vývoj… (např. J. Piaget, L. Kohlberg) 4 Typy periodizací: přístup  Deskriptivní – popisují odlišitelná stádia (význam: porozumění specifikům výv. fází)  Řeší např. otázku, co můžeme požadovat po dítěti určitého věku, aniž bychom jej přetěžovali apod.  Teoretické – snaží se vysvětlit logiku vývoje z určité teoretické pozice či zvoleného hlediska (význam: porozumění dynamice vývoje, návaznosti fází…)  Jednou z důležitých otázek vývojové psychologie je např. otázka, jak a nakolik předchozí (např. rané) zkušenosti ovlivňují (nebo jsou určující) pro další vývoj Eklektická „life-span“ periodizace (dle Vágnerové, 2005, 2007)  Období  Prenatální  Novorozenecké  Kojenecké  Batolecí  Předškolní období  Školní věk – mladší, střední, starší  Dospívání (adolescence)  Dospělost – mladší (20-40), střední (40-50), starší (50-60)  Stáří – rané (60-75), pravé (75 a více) 5 Je uvažování o rozdílných stadiích vývoje úplná samozřejmost? 6 7 Periodizace na základě vývojových úkolů a „konfliktů“: Erik H. Erikson (1902 – 1994)  narozen v Německu dánské matce  nevlastní otec židovský dětský lékař  studoval malířství  zájem o psychoanalýzu  emigrace, 1939 americké občanství  studium vývojové psychologie  rozšířil Freudův vývojový model – epigenetická tabulka, dílo „Osm věků člověka“  studium vývojových podmínek v různých kulturách (Siouxové, Jurokové)  „psychohistorie“: psychoanalyticky orientované biografie velkých postav historie (Luther, Hitler, Gándhí) E.H. Erikson - základní pojmy  Epigenetický princip  Vývojová krize  Vývojový úkol, „ctnosti“ (virtues)  Konflikt  Identita 8 Konflikty ve vztahu k věkovým stadiím  ≤ 18 měs. orálně-senzorické: důvěra/nedůvěra  < 3 svalově-anální: autonomie/stud, pochyby  3-6 lokomotoricky-genitální: iniciativa/vina  6-12 latence: snaživost/méněcennost  12-19 adolescence: identita/konfúze rolí  19-25 mladá dospělost: intimita/izolace  25-50 dospělost: generativita/stagnace  ›50 pozdní dospělost, stáří: integrita/zoufalství 9 Základní konflikty a odpovídající „ctnosti“  Důvěra / nedůvěra ―› naděje  Autonomie / stud, pochyby―› síla vůle, hrdost  Iniciativa / vina ―› cílevědomost, svědomí  Snaživost / méněcennost―› kompetence  Identita / konfúze rolí ―› věrnost  Intimita / izolace ―› láska  Generativita / stagnace ―› schopnost pečovat  Integrita / zoufalství ―› moudrost, vnitřní mír  „ctnost“ (virtue) je v Eriksonově pojetí vlastnost, utvořená jako ideální výsledek řešení konfliktu typického pro dané stádium vývoje Rané dětství (od narození do 18 měsíců)  Dítě zcela závislé na péči (především mateřské)  Důvěru buduje fyzická péče (kojení, krmení), spolehlivá dostupnost pečující osoby, vřelost, kontakt, projevy lásky  Nedůvěra vzniká na základě odmítání, nepřiměřenosti, nepředvídatelnosti nebo nedostupnosti pečující osoby 10 Batole (asi 18 měsíců -3 roky)  „Svalově - anální“ období  Dítě se učí „dělat věci samo“ – rozhodovat se nezávisle, kontrolovat vlastní tělo  Pocit autonomie souvisí s rozvojem sebejistoty, sebevědomí  Pochyby a pocity studu vznikají obvykle na základě příliš ochraňujícího nebo naopak restriktivního chování rodičů Předškolní věk (asi 3 – 6 let)  „Lokomotoricko genitální“ období  Rozvoj vlastní iniciativy souvisí s tím, zda rodiče poskytují dítěti svobodu hrát si, imaginovat a ptát se  Pocity viny bývají reakcí na kritiku, zákazy, znejišťování, ponižování  Morální vývoj předpokládá rovnováhu mezi iniciativou a pocity viny 11 Školní věk (asi 6 – 12 let)  Období latence (podobně jako je definuje Freud)  Přirozeně realistické, výkonové zaměření, vyladěnost k učení,plnění úkolů, soutěži  Snaživost podporují zážitky úspěchu, odezvy na konstruktivní aktivity…  Pocity méněcennosti vznikají na základě převahy signálů o nedostatcích dítěte a jeho výkonu Adolescence (asi 12 – 19 let)  V Eriksonově pojetí stěžejní období, propojuje dosažené schopnosti a plány do budoucna budováním vlastní identity  Pocit identity souvisí s vnitřní stabilitou, zakotveností, předpokládá ale možnost experimentovat, hledat; souvisí i s nalezením „svého místa“ ve smyslu role, která nenutí člověka zpronevěřovat se sobě  Zmatení rolí souvisí často s tím, že člověk nemá dostatečně oddělenou osobní identitu od rodinné, s chabými profesními plány, s nejasnou představou o sobě 12 Dospělost Mladší (asi do 25 let – údaje se různí)  Typickým životním tématem je zakládání rodiny  Intimita znamená schopnost sdílet zkušenosti a život s partnerem/partnerkou, vytvářet zázemí vztahu  Osamělost (izolace) bývá spojena s pocity nedostatku zájmu, projevů péče… Starší  Generativita: důležitým vývojovým úkolem je pečovat o něco – obvykle o potomstvo, může ale jít i o „dítě“ v obraznějším smyslu – dílo prospěšnou činnost pro druhé… kromě rodičovství o smysluplné sociální zapojení  Pocity životní stagnace souvisejí s nemožností pečovat, zapojovat se, něco „uvádět do světa“ (z různých důvodů), s náhradním zaměřením na sebe… Zralý věk  Typické je „zhodnocování“ vlastní životní historie (nejen) formou bilancování  Integrita souvisí s dosažením jisté životní moudrosti, vyrovnanosti, často s pocitem spokojenosti z prožitého života  Pocity zoufalství se mohou vztahovat k nenaplněnému životu, ale mohou souviset i se ztrátami, které stárnutí a stáří provázejí 13 Základní konflikty a dominanty identity  Důvěra / nedůvěra – „jsem to, na co se mohu spolehnout…“  Autonomie / stud, pochyby - „jsem to, co mohu svobodně dělat“  Iniciativa / vina – „jsem to, na co se ptám“  Snaživost / méněcennost – „jsem to, co umím“  Identita / konfúze rolí – „jsem to, čemu věřím“  Intimita / izolace – „jsem to, co miluji“  Generativita / stagnace - „jsem to, co poskytuji“  Integrita / zoufalství – „jsem to, co po mě zůstane“ Děkuji za pozornost!