HESLÁŘ – VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE SZ6003 1. Vývojová psychologie – vymezení, metody, základní pojmy Pojetí vývoje: fylogeneze, antropogeneze, kulturní geneze, ontogeneze, aktuální geneze Činitelé vývoje; vztah dědičnosti a prostředí Evoluční biologie – Ch. Darwin Základní cíle oboru; specifické metody – longitudinální a průřezový výzkum, anamnéza a katamnéza, srovnávací studie dvojčat, osoby v extrémních podmínkách Vývojová změna 2. Periodizace psychického vývoje Celoživotní („life-span“, biodromální) periodizace (E. Erikson), periodizace určitého úseku (S. Freud) nebo podle určité funkce (J. Piaget, L. Kohlberg); historické periodizace (J. A. Komenský – „školy“) Deskriptivní a teoretické periodizace - principy Vývojové mezníky – biologické, psychologické, sociální Kritická a senzitivní vývojová období; vývojové (tranzitorní) krize Vymezení vývojových období podle M. Vágnerové Pojetí vývojových úkolů, krizí a konfliktů E. Eriksona 3. Prenatální, perinatální a novorozenecké období Členění prenatálního období, aktivita plodu, komunikace (Th. Verny) Perinatální období; bonding Méně příznivý průběh – předčasný porod, asfyxie, reakce matek Novorozenecké období – rané reflexy, kognitivní a emoční vývoj, protosociální chování Synchronizovaný cyklus interakce (B. Brazelton), intuitivní rodičovské chování (H. a M. Papouškovi) Fenomén zrcadlení, zrcadlové neurony 4. Kojenec, batole Kojenecké období – časové vymezení, pojetí v různých vývojových teoriích – Freud, Erikson Motorický vývoj – A. Gesell; kognitivní vývoj – počátky učení, první „hra“; sociální vývoj – „strach z cizince“, reakce na separaci (R. Spitz), raný vývoj komunikace Batole – časové vymezení, pojetí v různých teoriích (Freud, Erikson, Mahlerová, Bowlby) Motorický vývoj – výkon v oblasti jemné a hrubé motoriky; kognitivní vývoj – počátky učení nápodobou, přechod od experimentace ke hře; vývoj řeči; emoční vývoj – vztahové a sebehodnotící emoce; sociální vývoj – identita „já“, rozvoj autonomie, období vzdoru; 5. Raný vznik citové vazby (pouta, přilnutí… attachment; J. Bowlby, M. Ainsworthová) Východiska: psychodynamické teorie raného vývoje: vztah k objektu (R. Spitz), vývoj ega (M. Mahlerová), „dost dobrá matka“ a „přechodový“ (tranzitorní) objekt (D. W. Winnicott); holding, kontejnment a mentalizace; Vývoj osobnostních instancí podle Freuda (Id Ego, Superego), transakční analýza (“stavy ega“ – Rodič, Dítě, Dospělý), vývojové fáze, obrany a charakterové struktury (Freud) Etologie – K. Lorenz – imprinting, experimenty s mateřskou deprivací u makaků (H. Harlow) Fáze vzniku vazby (před vznikem, zárodky, vyhraněná citová vazba, záměrný vztah a partnerství) – časové vymezení Principy: vnitřní pracovní model (vztahů a sebe) Typy vazby (jistá, nejistá – vyhýbavá, nejistá – odmítavá/ambivalentní, dezorganizovaná) – okolnosti vzniku, projevy; Test neznámé situace – Strange situation test, SST; typické chování dětí s různým typem vazby v testu a v reálném životě 6. Citová a sociální deprivace v dětství (Z. Matějček, J. Langmeier) Podmínky vedoucí k deprivaci; případy extrémní izolace („vlčí děti“…), hospitalismus, deprivace v rodině Základní vývojové potřeby podle Z. Matějčka Typické projevy deprivace v různých věkových obdobích Typy deprivovaných dětí (relativně kladně přizpůsobený, se zvýšením intenzity nenasycených potřeb, apatický/útlumový, se substitutivním zvýšením intenzity jiných tendencí, typ sociálně hyperaktivní a sociálně provokativní) 7. Teorie kognitivního a morálního vývoje L. S. Vygotskij – sociokulturní teorie, zóna nejbližšího (proximálního vývoje) J. Piaget – kognitivní vývoj; vývoj kognitivních schémat, principy asimilace a akomodace v procesu ekvilibrace Stádia kognitivního vývoje podle Piageta – charakteristiky a časové vymezení Zkoušky: stabilita (permanence) objektu, egocentrické myšlení, uchování (konzervace) množství a objemu Teorie mysli L. Kohlberg – morální vývoj; úrovně a stádia, morální dilemata; kritika – C. Gilliganová, D. Krebs 8. Předškolní věk Tělesný vývoj, tvarová proměna, „filipínská míra“, vývoj motoriky – grafomotorika Kognitivní vývoj – kategorizace, období „proč“, role fantazie; konfabulace; charakteristiky období dle Piageta; vývoj řeči – aktivní slovník, artikulace Sociální vývoj – „veřejná socializace“, kontakt s vrstevníky; sociální učení Emoční vývoj – porozumění emocím a záměrům druhých – „teorie mysli“, rozvoj seberegulace, vývoj „svědomí“ Hra – rozlišení hry a experimentace, funkce hry, typy hry, vývoj sociální hry (paralelní, společná asociativní, kooperativní/soutěživá), hry s materiálem, funkční a činnostní hry, konstrukční a symbolická hra Kresba – posun od „hry se stopou“ k „vizuálnímu realismu“, vývoj kresby postavy 9. Školní věk Vymezení, členění, pojetí v různých vývojových teoriích (Freud, Piaget, Erikson); „střízlivý realismus“, zájmy v mladším školním věku Školní zralost a připravenost pro školu – charakteristiky tělesného, kognitivního (pozornost, myšlení – decentrace, konkrétní operace), emočního a sociálního vývoje. 10. Adolescence Časové vymezení, členění vývojové změny – biologické, kognitivní, emoční a sociální význam vrstevnických skupin; změny vztahů k autoritám, otázka konfliktní povahy dospívání partnerské vztahy identita v adolescenci (J. Marcía) – stavy identity: difúzní identita, aktivní hledání, moratorium, „náhradní identita“, status dosažení identity „vynořující se dospělost“ (emerging adulthood – J. Arnett)