Psychohygiena

Zdravý životní styl x syndrom vyhoření

Dobrý den,

vítejte v poslední kapitole tohoto semestru. Dnes se opět zaměříme více na vás a praktické techniky, které můžete využít k podpoře duševního zdraví. V dnešní internetové době již toho relativně hodně víme o zdraví fyzickém - všude se hovoří o tom, že máme pravidelně spát a jíst a cvičit. A to je všechno pravda, jenže je to ještě o kousíček komplikovanější. Potřebujeme také chápat, proč děláme věci, které děláme.

Pojďme nejprve zjistit, jak jste na tom s únavou a náladou: 


 Moc pěkně o syndromu vyhoření mluví profesor Höschl  v následujícím videu:

Více informací najdete na následující stránce - je to sice anglicky, ovšem stručně a výstižně (a hlavně na rozdíl od některých jiných českých i anglických webů, pravdivě:

 Obecně si chcete ke státnicím i do života zapamatovat následující:


- popsáno cca 1970 Herbertem Freudenbergerem

- rozvíjela (a rozvíjí) Christina Maslach, autorka nejvíce používaného dotazníků k měření syndromu vyhoření (Maslach burn-out inventory MBI) 

- vyskytuje se především u pomáhajících profesí.  

- projevuje se tělesným, emočním a psychickým vyčerpáním

- má následující fáze:

1)      Nadšení (člověk se do práce vrhá s nadšením, má ideály, jasný cíl, je motivovaný, vidí smysluplnost práce.... očekávání jsou nerealistická, cíle nesplnitelné... V práci tráví více času, než je běžné, zanedbává dobrovolně volnočasové aktivity, přátele, rodinu...)

2)      Stagnace (člověk se v práci začíná více orientovat, zjišťuje jaká omezení přináší, počáteční nadšení ochabuje, postupně slevuje ze svých ideálů, začíná přemýšlet o svých potřebách a jejich nenaplnění)

3)      Frustrace (technické a byrokratické překážky, nespolupráce klienta atd. zapříčiní, že přicházejí pochyby o efektivitě a smysluplnosti práce, objevují se počínající emocionální a fyzické příznaky, mohou se objevit spory s kolegy či nadřízenými)

4)      Apatie (objevují se pocity bezmoci a beznaděje, povolání je vnímáno pouze jako zdroj obživy, pracvoník se snaží vykonávat pouze nejnutnější  práce, klienty (žáky či rodiči) se cítí obtěžován)

5)      Vyhoření (finální fáze - celkové vyčerpání, negativizmus, ztráta smyslu, lhostejnost a naprosté vyhýbání se pracovním požadavkům)

Doporučené zdroje:

Existují i zajímavé publikace, kde se můžete dočíst více. Z profesního hlediska velmi doporučuji tuto - je psána čtivě, odborně, proložena množstvím kazuistik: 

Z populárně naučné literatury nelze nezmínit dva nedávné počiny Radkina Honzáka, které se (ostatně jako vždy) čtou velmi lehce:

 


Zdravý životní styl


Nu a teď již pojďme k tomu zdravému životnímu stylu.  Hodně se hovoří o tom, co dělat pro zdraví našeho těla, mnohem méně již o tom, jak se postarat o mysl. Existuje množství různých přístupů, jak na to. Já vám dnes nabídnu jeden, který vychází z terapeutického směru třetí vlny kognitivně behaviorální terapie - z Terapie přijetí a odhodlání (Acceptance and commitment therapy).  

Možná to je příliš mnoho informací, v příliš krátkém čase. A pokud ano, budu vděčná za zpětnou vazbu. Ale přišlo mi vlastně zbytečné vám sem psát, že máte pravidelně a zdravě jíst, přiměřeně a pravidelně spát, hýbat se, udržovat dobré vztahy a relaxovat. To totiž asi všichni víme, že "by se mělo dělat". Co ale s tím, když to z nějakých důvodů "nestíháme"? A ano, schválně tu používám uvozovky, vždyť den má 24 hodin - 8 jich prospíme, 8 propracujeme (víc stejně nemá smysl, protože pak už stejně nepracujeme kvalitně) a 8 nám jich zbývá :) Jen se někdy tak podivně někam ztratí.)

Na úvod drobný teoretický začátek:

V češtině tento přístup ještě moc nenajdeme, takže vám jako vstup nabízím tento ještě "hrubý" překlad kapitoly z knihy "Terapie přijetí a odhodlání: jednoduše" od Russa Harrise, který vyjde již tento rok v nakladatelství Triton. Místo slova terapeut si klidně dosaďte učitel :) 

03 ACT made simple kapitola 02 rev Mozny KB.docx
PDF ke stažení

O všímavosti (mindfulness) jsme již trochu hovořili v předchozí kapitole o relaxačních metodách. Teď pojďme ještě doplnit ostatní body šestihranu pomocí krátkých videí (omlouvám se, že jsem takto na závěr v angličtině, to je cena za aktuální poznatky v oblasti psychologie. Jsou ale opravdu kraťoučká)

Práce s myšlenkami 

Představte si všechny myšlenky, se kterými jste se v poslední době ztotožnili (Fusion): Nestíhám. Nezvládnu to. Nikdy tu školu nedokončím. Měla bych shodit, to je hrozný, jak vypadám. Nikomu na mě nezáleží. Nikdy nebudu dost dobrá. atd. A zkuste si podle videa pár technik na jejich zvládnutí díky získání odstupu (Defusion). 

Hodnoty: 

Dalším důležitým bodem jsou hodnoty - většina z nás je zaměřená na cíle, k tomu nás ostatně naše společnost tlačí. Podívejte se na následující videa a zkuste se zamyslet, podle čeho žijete - podle cílů nebo hodnot? A jaké jsou vlastně vaše hodnoty? Jak by se změnil váš život, kdybyste žili podle nich ? 

Doufám, že i tato kapitola pro vás byla zajímavá a užitečná. V diskuzi jsem založila vlákno "zpětná vazba" a budu velmi ráda, když mi dáte vědět celkovou zpětnou vazbu na předmět.  ( Podařilo se mi vás zaujmout pro předmět a vtáhnout vás do učení se? Co pro vás bylo užitečné? Začali jste něco používat ve svém životě, v práci?)

Krásný zbytek semestru :)


  




Následující