PRAVĚKÉ JESKYNNÍ MALBY/ PRAVĚK Vyučovací předmět: Výtvarná výchova Učitel/autor: Bc. Dominika Brabcová, Bc. Veronika Chudáčková, Bc. Veronika Jirková Třída + počet žáků: 25 žáků, 8. ročník, 1. pololetí, ZŠ Bučovice Epocha dějin umění: Pravěk Časová jednotka: 2 x 45 min Použité metody: Výklad, test znalostí, dramaticko–výtvarné metody v rámci aktivity Prostředí/Uspořádání třídy: Vyučovací blok se odehrává ve třídě, v první výkladové části žáci sedí v lavicích za sebou. V druhé části vyučovacího bloku žáci pracují ve skupinách po 5, aktivita se bude odehrávat v prostoru celé třídy. Hlavním využitým prostorem budou stěny místnosti, které bude pokrývat balicí papír. Charakteristika třídy: Ve třídě je 25 žáků (15 dívek a 10 chlapců), žádný z žáků nemá speciální vzdělávací potřeby. Výukové cíle + ve kterých aktivitách jsou naplněny: Žák zodpoví kvízové kontrolní otázky v závěru teoretické části. Žák časově zařadí výtvarnou epochu „Pravěk“. Žák definuje pojem jeskynní malby. Žák vyjmenuje užívané techniky malby a materiály, nejznámější naleziště jeskynních maleb a nejčastější náměty jeskynních maleb. Žák rozvíjí svoji pozornost, koordinaci, hrubou motoriku a smyslové vnímání, a to prostřednictvím pantomimických cvičení (během aktivity). Žák prostřednictvím aktivity dramatické metody čte a rozumí řeči těla, gestikulaci a mimice. Žák rozvíjí jemnou motoriku prostřednictvím kresebných technik. Potřebný materiál: počítač, dataprojektor, losy s tématy, stopky, nůžky, balicí papíry (5 ks), papírová lepicí páska (příp. jiný materiál k upevnění balicího papíru na zeď), uhlíky, rudka, uhel. Stěžejní informace: Pravěk ˗ nejdelší a nejstarší úsek v dějinách lidstva ˗ počátek je spojen s prvními kamennými nástroji (asi 3 mil. př.n.l.) – lidé vyrábí pěstní klíny, vrtáky, rydla, škrabáky, kamenné sekery ˗ konec je spojen se vznikem prvních starověkých států a vznikem písma (4 tis. př.n.l.) ˗ hominizace - vzpřímená postava, bipedii, sapientace, palec v postavení proti ostatním prstům, vzhled obličeje (brada, nadočnicové oblouky, postavení očí, nosu a zuby) - vznik řeči a myšlení, společenský způsob života ˗ Datace a období: Paleolit: 1milion – 11 500 př. n. l. Mezolit: 10 000–5 500 př. n. l. Neolit: 10 000 - Blízký východ 6 000 - střední Evropa–4 000 př. n. l. Paleolit - lovci velkých zvířat (koně, zubři, nosorožci a sloni), sběrači (rákos, listy, proutí, kůry, dřevo a kůže) - nástroje: pěstní klíny, kamenné sekery, klínky, vrtáčky, mikrolity, sekáče, nožovité čepele - Homo sapiens (člověk moudrý) – uměl rozdělat i oheň, později žil v tlupách kočovným způsobem života - základní suroviny dřevo, kosti, slonovina a kámen, keramika - první hudební nástroje: flétna a píšťala - význam výtvarného umění: seberealizační, sociální, estetické, mytologické, výukové Mezolit - 10 000–5 500 př. n. l. - oteplení à hlavní činností člověka – sběračství, první pokusy o pěstování plodin - lidé zakládají osady - výtvarné umění: v Evropě skalní umění - lovecké a válečné scény, zbraně - naleziště: Španělsko, Francie, u nás jsou doklady minimální. Neolit - 10 000 Blízký východ, 6 000 střední Evropa–4 000 př. n. l. - neolitická revoluce – 10 tis. – 8 tis. př.n.l. - změny: vznik zemědělství domestikace zvířat osídlování území u řek (zavlažování polí) - nárůst populace, hierarchizace společnosti rozvíjí se duchovní život – spojen se zemědělskými cykly vznikají obchod, řemesla, rozvíjí se keramika, textilní výroba stále se užívají kamenné nástroje (broušené, vyvrtávané otvory) - výtvarná stránka: velké stavby – rondely (rondel v Těšeticích na Moravě) Vznik pravěkého umění - 40 – 35 tisíc př.n.l. probíhá lidská revoluce - rozvíjí se komunikace, lidé začali definovat čas, vzniká umění - funkce pravěkého umění: kopírování jevů, zachycení dění v okolí magické rituály a mýty kalendář a časové záznamy sociální aktivity, způsob komunikace Sochařství - počátky sochařství – paleolit (materiál: kámen, mamutovina, hlína) - sošky - zvířata, ženy – Venuše (jako symbol plodnosti, mateřství, př. Věstonická Venuše) - rytiny Jeskynní malby - první skalní malby objeveny v 80. letech 19. stol. - první díla kreslené prsty do mokré; otisky rukou - účel: magické rituály komunikace - náměty: Paleolit: zvířata (př. mamut a nosorožec, jeleni, koně, sobi, bizoni, medvědi, zajíc, ptáci a ryby) Mezolit a neolit: zmenšeniny, postavy výjevy z každodenního života lovců a sběračů Naleziště: Lascaux – Francie Chauvet – Francie, Nixau – Francie – Sál býků Altamira –Španělsko Pekárna – naleziště rytin, nástrojů, malby pochází až z 20. stol. Popis jednotlivých aktivit včetně časového harmonogramu: 5 minut – úvod do hodiny, nachystání studijní matriálů 5 minut – klademe žákům otázky na téma Pravěk, zjišťujeme, jaké mají znalosti o pravěkém umění (malby, sošky, rytiny), o současných filmech o pravěku, o výstavách a literatuře na téma Pravěk 20 minut – výklad (za doprovodu prezentace), shrnutí teoretické části formou testu prostřednictvím otázek s výběrovými odpověďmi (součást prezentace) 5 minuty – úvod k aktivitě – organizační informace, rozdělení do 5 skupin po 5 žácích 5 minut – vysvětlení aktivity 40 minut – aktivita V každé skupině jsou žáci rozděleni na „lovce“ a „ženy“ (2 lovci a 3 ženy). Lovci se vrátili z výpravy domů do jeskyně a mají za úkol svým ženám sdělit, co se na lovecké výpravě událo. 5 témat: 1. ulovili mamuta a potřebují pomoc s porcováním; 2. omylem na lovu oštěpem zabili vůbec kmene; 3. chytili jen malého zajíce, což je málo pro celý kmen; 4. nic neulovili, protože je na lovu vyděsil šavlozubý tygr; 5. ulovili bizona, a tak ženám přináší jeho kůži, aby si z ní ušili šaty Lovci z každé skupiny si postupně vylosují témata a jazykem pračlověka (pantomima, neartikulované zvuky a výkřiky, gesta) je předvedou. Jsou limitováni časomírou (2 minuty). Ostatní skupiny hádají, co lovci předvádí. Kdo uhodne, získá pro svoji skupinu bod. Skupina s nejvíce body je odměněna. Následně každá skupina svůj příběh zaznamená na stěny jeskyně (balicí papír). 5 minut – úklid pracoviště 5 minut – zpětná vazba pro učitele a žáky – zhodnocení aktivity (jak se jim líbila), závěrečné zhodnocení aktivity skupin učitelem. Hodnocení: Hodnocení žáků proběhne na základě výsledků vědomostního kvízu (na konci každého probíraného tématu) a aktivity v hodině. Díla a tvorba žáků bude známkovaná klasifikační stupnicí dle vlastního hodnocení každého žáka (žák svoji tvorbu zkonzultuje s vyučujícím a následně si sám udělí známku) Konečné hodnocení (pololetní i závěrečné) bude vytvořeno průměrem známek z vědomostních kvízu, ze známek vlastní tvorby žáků a přihlédnutím na aktivitu žáků během vyučovací hodiny. Přílohy: prezentace - Pravěk Použité zdroje: ULRICH, Gerhard. 1971. Malé dějiny malířství. Praha: Orbis. ISBN 401-22-855. TRIADÓ, Juan-Ramón. 1994. Dějiny malířství v obrazech: Vrcholná díla všech epoch a stylů. Praha: Albatros. ISBN 80-00-00157-8. ČERNÁ, Marie. 2002. Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea servis. ISBN 80-85970-41-4. PIJOAN, Jose. 1987. Dějiny umění 1. 3. Praha: Odeon, 334 s. CUMMING, Robert. 2007. Umění: Velký ilustrovaný průvodce. Praha: Sovart, 512 s. ISBN 978-80-7209-971-9.