Umění a tvorba – doporučená literatura A. Dějiny umění 1) BARBE-GALL, Françoise. How to talk to children about art. Second edition. London: Frances Lincoln, 2018. ISBN 978-0-7112-3930-2. 2) BAUER, Alois. Dějiny výtvarného umění. Olomouc: Rubico, 1998. ISBN 80-85839-25-3. 3) BAUER, Alois. Lexikon výtvarného umění. Olomouc: Fin, 1996. ISBN 80-7182-023-7. 4) CLAIR, Jean. Úvahy o stavu výtvarného umění: kritika modernity ; Odpovědnost umělce : avantgardy mezi strachem a rozumem. Brno: Barrister & Principal, 2006. Dějiny a teorie umění. ISBN 80-7364-038-4. 5) ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea servis, 1996. ISBN 80-85970-12-0. 6) ČESÁLKOVÁ, Lucie, KOŘÍNEK, Pavel a Tomáš PROKŮPEK, ed. Signály z neznáma: český komiks 1922-2012. V Řevnicích: Arbor vitae, 2012. ISBN 978-80-7467-012-1. 7) DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. 2. vyd. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8. 8) HODGE, Susie. Proč je v umění tolik nahých lidí?: a další zásadní otázky o umění. Praha: Knižní klub, 2017. Universum. ISBN 978-80-242-5556-9. 9) HODGE, Susie. Proč to je umění: 100 moderních děl od Muncha po street art. V Praze: Slovart, 2014. ISBN 978-80-7391-876-7. 10) HODGE, Susie. Stručný příběh umění: kapesní průvodce klíčovými směry, díly, tématy a technikami. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0685-1. 11) HOOK, Philip. Snídaně u Sothebyho: svět výtvarného umění od A do Z. Vydání druhé. Zlín: Kniha Zlin, 2015. ISBN 978-80-7473-369-7. 12) HORÁK, Ondřej. Proč obrazy nepotřebují názvy. V Praze: Labyrint, 2014. ISBN 978-80-86803- 28-9. 13) HORÁK, Ondřej. Průvodce neklidným územím II: příběhy moderní české architektury. V Praze: Labyrint, 2018. Magnus art. ISBN 978-80-87260-97-5. 14) HORÁK, Ondřej. Průvodce neklidným územím: příběhy českého výtvarného umění (1900- 2015). V Praze: Labyrint, 2016. Magnus art. ISBN 978-80-87260-84-5. 15) JOHNSON, Paul. Dějiny umění: nový pohled. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1320-2. 16) KOVÁŘ, Petr a Ondřej NAVRÁTIL, NAVRÁTILOVÁ GARGULÁKOVÁ, Magda, ed. To bych zvládl taky: umění moderny v komiksech. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210- 8187-1. 17) LEINZ, Gottlieb. Malířství 20. století. Praha: Rebo Productions, c1996. ISBN 80-85815-48-6. 18) MATYSOVÁ, Michaela a Lucie ŠTŮLOVÁ VOBOŘILOVÁ. Ahoj, socho: městem s otevřenýma očima. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 2018. ISBN 978-80-7010-143-8. 19) MCCLOUD, Scott. Jak rozumět komiksu. Praha: BB/art, 2008. ISBN 978-80-7381-419-9. 20) NAVRÁTIL, Ondřej et al. To je starý: umění středověku v komiksech. Vydání první. Brno: Dexon Art, 2019. 63 stran. ISBN 978-80-907063-2-3. 21) RUHRBERG, Karl a Ingo F. WALTHER. Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie]. V Praze: Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8. 22) ŠEVČÍK, Jiří, ed. České umění 1980-2010: texty a dokumenty. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011. ISBN 978-80-87108-27-7. 23) THOMPSON, Don. Supermodelka a krabice Brillo: zákulisní příběhy a prapodivné zákony ekonomiky současného umění. Zlín: Kniha Zlin, 2014. Tema. ISBN 978-80-7473-160-0. 24) THORNTON, Sarah. Sedm dní ve světě umění. Zlín: Kniha Zlin, 2016. Tema. ISBN 978-80-7473- 431-1. 25) TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění pro děti a rodiče. Praha: Motto, 2019. ISBN 978-80- 267-1659-4. 26) TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění: guerilla writing about art. Vydání druhé. Praha: Gasset, 2016. Modrý Mauricius. ISBN 978-80-87079-52-2. 27) WILSON, Michael. Jak číst současné umění: umění 21. století zblízka. Praha: Kniha Zlin, 2017. Artberry. ISBN 978-80-7473-620-9. 28) WITTLICH, Petr. Literatura k dějinám umění: vývojový přehled. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2008. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-80-246-1470-0. B. Teorie, didaktika 1) STADLEROVÁ, Hana. Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5732-6. 2) STADLEROVÁ, Hana. ZOP: zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80- 210-5399-1. 3) STADLEROVÁ, Hana et al. S lehoulinkou: alternativy přístupů k předmětu Výtvarné vyjadřovací prostředky. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2005. 144 s., [33] l. obr. příl. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně; sv. 189. Řada estetickovýchovná; č. 5. ISBN 80-210-3917-5. 4) STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 108 s. Monografie. ISBN 978-80-244-3818-4. 5) STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana et al. Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 183 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4506-9. 6) SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a ELIÁŠOVÁ, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. 194 s. ISBN 978-80-262-0876-1. 7) STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. ISBN 80-210-3360-6. 8) FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5389-2. 9) KLEE, Paul. Pedagogický náčrtník. Praha: Triáda, 1999. Delfín. ISBN 80-86138-15-1.