Zaznamenej! aneb příprava vyučovací hodiny výtvarné výchovy Určeno studentům předmětu Umění a tvorba 1-4 Téma vyučovací hodiny: Abstrakce Předmět: Výtvarná výchova Třída: 1. třída (ale myslím si, že by tato činnost bavila celý první stupeň ZŠ, kdyby se přizpůsobila třídě) Časová jednotka: 1 vyučovací hodina Inspirace / výtvarné dílo /výtvarný sloh: Inspiraci jsem čerpala z knihy To bych zvládl taky, konkrétně z kapitoly o abstraktním expresionismu. V této kapitole mě zaujal především malíř J. Pollock, který mě inspiroval svou abstraktní tvorbou. Ve svých dílech, i díle dětí, jsem se snažila zachytit lidské pocity, které jsme na plátno vyjadřovali různými způsoby. Výtvarné a pedagogické cíle: Očekávané výstupy: · v tvorbě projevuje své vlastní životní zkušenosti; uplatňuje při tom v plošném i prostorovém uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace · vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky Rozvíjení smyslové dostupnosti: · reflexe a vztahy zrakového vnímání ke vnímání ostatními smysly -– vizuálně obrazná vyjádření podnětů hmatových, sluchových, pohybových, čichových, chuťových a vyjádření vizuálních podnětů prostředky vnímatelnými ostatními smysly Uplatňování subjektivity · prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností – manipulace s objekty, pohyb těla a jeho umístění v prostoru, akční tvar malby a kresby Co si žáci odnesou? Pocit, že díky spolupráce dokázali vytvořit jedinečné umělecké dílo. Čemu se mají naučit? Spolupráci. Co bude rozvíjeno? Spolupráce, jemná motorika, koordinace ruky a oka Jaké pojmy si v rámci hodiny osvojí? J. Pollock, Expresionismus Motivace: To je jasné a to nejméně podstatné zde. Děti bych namotivovala na obraz samotný, kdy v případě, že se povede, může zdobit chodbu či třídu, a mohou jej obdivovat děti z jiných tříd. Výtvarná technika: Malba Pomůcky: igelitové ubrusy, plátno nebo velký papír, kelímky na barvy, štětce, míčky, nejrůznější předměty, které se dají namáčet a jakýmkoliv způsobem pokládat na plátno. Jaké barvy se osvědčily? Popis výtvarné činnosti: · Jako první si nachystáme plachtu nebo nějaké ubrusy tak, aby děti nepomalovaly zemi. · Poté rozprostřeme plátno a nachystáme kelímky s barvami (fixace k zemi?) · Každé dítě dostane míček, který bude namáčet do barvy, a jakýmkoli způsobem posílat po plátně. (koulení, poskoky, apod.) Když se k dítěti nějaký míček dokutálí, může jej opět namočit a poslat zase někomu jinému. · Nakonec můžeme papír pocákat zbytky barvy. Buď štětcemi, nebo rovnou z kelímků. · Je třeba, aby děti měli oblečení, které si mohou zašpinit. Námětem této aktivity bylo, že se děti baví učit pomocí hry. Proto mi přišlo fajn, že si děti zablbnou, a zároveň vytvoří originální dílo. Alternativa: Myslím si, že s dětmi je možné udělat všechny techniky, které jsem praktikovala ve svých dílech i já sama. V případě klubíčkové techniky by si děti posílaly klubíčko, naopak pizza techniku bychom mohli použít např v nějakém italském týdnu. Reflexe: hlouběji. Co se povedlo, co ne, co udělat jinak…Hodina byla realizovaná v MŠ Tovéř s dětmi předškolního věku, protože se mi nepodařilo sehnat praxi na základní škole. I tak si ale myslím, že se hodina povedla a děti práce bavila. Fotodokumentace: Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, skupina, ložnice Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl, interiér, lůžkoviny Popis byl vytvořen automaticky petr nikl švábí arabesky Obsah obrázku interiér, lůžkoviny Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, patro, místnost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku patro, interiér, osoba, rodina Popis byl vytvořen automaticky Použité zdroje: Kniha – To bych zvládl taky