Zaznamenej! aneb příprava vyučovací hodiny výtvarné výchovy Určeno studentům předmětu Umění a tvorba 1-4 Nechápu návaznost na vaši tvorbu. Dadaismus-Kurt Switters -koláž-viz: Např. korodenník/krakoláž: https://www.youtube.com/watch?v=6fI1-1tu7EY&list=PLcujk3nupBl47QpIAlAO16mg8oWncJtU0&index=3 15:09 Téma vyučovací hodiny: Kubismus jako něco, co nás spojuje Předmět: Výtvarná výchova či projektový den Třída: 3. třída Časová jednotka: 3 x 45 minut či projektový den Inspirace / výtvarné dílo /výtvarný sloh: Picasso a spol. – Kubismus Výtvarné a pedagogické cíle: - žák se dozví velmi základní informace o kubismu – původ slova, Pablo Picasso, využívání tvarů - žák rozvíjí své estetické cítění - žák rozvíjí své matematické představy - žák získává zájem o poznání - rozvoj komunikačních dovedností - rozvoj spolupráce ve skupině - budování pozitivního klimatu ve skupině, zároveň i pozitivního názoru žáka sám na sebe - žák samostatně uvažuje, volí vhodné pomůcky - možnost sebevyjádření Motivace: skupinová práce jako taková, možnost vytvoření si společného projektu na výzdobu třídy. Jde kombinovat to, co známe z geometrie a výtvarné umění? Výtvarná technika: kresba nebo malba, koláž Pomůcky: 1 tvrdý papír velkého formátu do každé skupiny (min. A2) – čím větší skupina, tím větší, voskovky, tužka, pravítko, (kružítko), pastelky, pokud si skupina zvolí malbu, tak navíc vodové či temperové barvy, štětec, podložku, kelímek s vodou, nůžky, menší papír pro každé dítě, lepidlo Popis výtvarné činnosti: Žáci se nejdříve rozdělí do skupin po 3 až 5 členech. (Záleží samozřejmě na celkovém počtu dětí ve třídě, pokud je dětí málo, lze vytvořit více skupin po třech apod.). Členové skupiny budou tvořit své kubistické portréty, každý člen kreslí/ maluje někoho jiného. Bylo by dobré, aby se zároveň v díle vyskytla jedna (či více) věcí, kterou mají žáci v dané skupině společnou. Ať už jde o auto, protože auta mají všechny rodiny zmíněné skupiny, či školu, kterou všichni navštěvují. Postup: Na úvod hodiny je žákům představeno téma, které budou zpracovávat. Bylo by dobré zmínit, že kubismus pracuje s geometrickými tvary, jak vzniklo toto slovo apod. Pro rozvoj fantazie dětí je možné říct, že mohou využívat všech barev, nemusí jít o věrnou skutečnost. Kubismus totiž řeší malbu z více úhlů zaráz, což skutečnost posouvá opět trochu dál. Po rozdělení do skupin se žáci v ní dohodnou, kdo koho bude kreslit/ malovat a jakou společnou věc zakomponují. Následně si zvolí techniku, kterou použijí. Všichni současně kreslí daného člena skupiny na svůj menší papír. Pomocí pravítka a případně kružítka si jednotlivé části rozdělí na geometrické obrazce, které následně vybarví. Poté své dílo vystřihnou a nalepí na velký papír. Tam na závěr (ideálně doprostřed papíru, ale není to nutností) vytvoří společný objekt stejným způsobem. Nejdříve rozvrhnou na tvary, poté vybarví. Reflexe: Jde pouze o přípravu, hodina nikdy realizovaná nebyla Nezkusila sama – realizace - Fotodokumentace: Takto by mohlo vypadat výsledné dílo. Portréty lze samozřejmě zakomponovat i do společné věci. Bílý prostor by bylo možno vyplnit dalšími geometrickými obrazci. Portréty jsou kresleny bez pozadí a vystřihnou se. Použité zdroje: https://www.zskunratice.cz/skola/fotogalerie/vv-3-a-kubismus.567 https://www.zs5kveten.cz/clanek/kubisticky-portet-2018 https://zskrestova.cz/tag/prezentace/