Zaznamenej! aneb příprava vyučovací hodiny výtvarné výchovy Téma vyučovací hodiny: VYJÁDŘI TO ABSTRAKCÍ Předmět: výtvarná výchova Třída: 5. Časová jednotka: toto téma bude děti provádět 1 týden, 2x45min (2 vyučovací hodiny – spojila jsem výtvarnou výchovu s pracovkami) Jaký je rozdíl mezi VV a PV? Inspirace / výtvarné dílo /výtvarný sloh: POČÁTKY ABSTRAKTNÍHO UMĚNÍ Výtvarné a pedagogické cíle: rozpoznává a pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je a třídí na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ, v tvorbě projevuje své vlastní životní zkušenosti; uplatňuje při tom v plošném i prostorovém uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace, uplatňuje vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii při tvůrčích činnostech, je schopen výsledky své činnosti sdělit svým spolužákům, žáci se naučí rozvíjet svou fantazii a samostatnost, při malování a tvoření celkově rozvíjí jemnou motoriku Motivace: jaké dílo byste ukázala? Unger? díla „Děti, určitě jste už někdy viděly umělecké dílo, které bylo plné barev – i podzim může být takovým uměleckým dílem, nese spousty krásných barev, které si dneska můžeme promítnout na papír. Vše závisí na vaší fantazii, může se jednat jak o krásný podzim za oknem, tak o něco, co si právě představíte – otázkou je: Co si představíte, když se řekne slovo ABSTRAKCE? – (některé děti mohou odpovídat). Přesně to bude teď vašim úkolem – namalovat to, co si pod tímto pojmem představíte. Může se jednat o cokoliv, jde o vaši představivost. Můžou to být i vaše pocity. I dříve zachycovali umělci své pocity do svých děl a využívali k tomu různých technik a materiálů. Někdy jim stačila obyčejná tužka, jindy použily třeba hlínu. " co je opačné slovo k ABSTRAJKTNÍ? příklady pouštěla hudbu Lví král Výtvarná technika: kresba, malba, koláž, kombinovaná technika apod. (děti si budou moci vybrat, s čím chtějí pracovat) Pomůcky: papíry, podložky, kelímky, štětce, voskovky, pastelky, fixy, vodové a temperové barvy, krepový papír, lepidlo, lepící pistole (práce za pomoci paní učitelky) Popis výtvarné činnosti: kreslení, malování, lepení, či jakékoliv jiné tvoření dle fantazie žáků na téma Abstrakce (kouzlo tohoto umění spočívá v individualitě každého žáka, každé jedno dílo bude odlišné od ostatních) Reflexe: jedná se zde o hodinu, která byla zrealizována na pedagogické praxi, děti si z těchto dvou hodin výtvarné výchovy odnáší hlubší vnímání okolního světa, rozvíjely fantazii, zapojovaly smysly a projevovaly emoce, (po namalování byly údajně obrazy všech žáků spojeny v jeden velký obraz a vystaveny na nástěnce školy) bože!!!:) Fotodokumentace: Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, malování Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, zeď, galerie, místnost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku několik Popis byl vytvořen automaticky Díla žáků 5. ročníku Použité zdroje: To bych zvládl taky: umění moderny v komiksech. Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8187-1.