Zaznamenej! aneb příprava vyučovací hodiny výtvarné výchovy Téma vyučovací hodiny: Vytvoř si vlastní Land art – Památka na strom Předmět: Výtvarná výchova/Přírodověda Třída: Tento námět je určen pro všechny třídy 1. stupně ZŠ Časová jednotka: Týden – hodiny výtvarné výchovy a přírodovědy. Inspirace / výtvarné dílo /výtvarný sloh: Pro tvorbu této práce jsem se inspirovala uměleckým směrem zvaným Land art. Výtvarné a pedagogické cíle: Pedagogické cíle: poznávání přírodnin (stromy, šišky, větve, listy, ...) v praxi, důležitost stromů, důvod, proč se kácí. K čemu nám slouží cesty a jaké cesty máme. Výtvarné cíle jsou, že děti se naučí pracovat s přírodními materiály, naučí se, jak je kombinovat a svým dílem obzvláštní zdevastované prostředí drobnými prvky z přírodních materiálů. Motivace: „Spousta stromečků musí být pokácena, protože chytily nevyléčitelnou nemoc, vytvoříme společně malou vzpomínku, na pokácené stromy, které tu byly a připomeneme si tak, co všechno pro nás udělaly.“ Úkol Příliš úzce směřujte do svého přemýšlení. Diskuse o tom, jak problém vizualizovat, jak upozornit, nebo jak zavzpomínat. Např. nechat jen zadání: řezy, řezy pařezy – ať vymyslí sami, co s nimi.. Výtvarná technika: výtvarná akce, Land art (koho byste ukázala?) Pomůcky: nasbírané přírodniny (větve, šišky, …), igelitové sáčky na přírodniny, nůžky Popis výtvarné činnosti: Spíš inspirace konkr. zasaženým místem Během procházek si žáci nasbírají libovolné přírodniny, ze kterých bude možné vytvořit stromeček (větve, šišky, klacíky …). Po nasbírání přírodnin si žáci společně s učitelem popovídají o tom, o jaké přírodniny se jedná – určí k jakému stromu/ keři patří, děti si tím rozšíří svoje vědomosti z přírodovědy. Žáci si s učitelem popovídají i o cestách, po kterých budou chodit, když budou venku sbírat přírodniny na tvorbu. Žáci se dozví, k čemu cesty slouží a proč vznikly. Můžeme si i ukázat rozdíl mezi cestičkami, které vytvořili lidé a které vytvořila zvířátka. [DEL: Žákům budou během týdne ukazovány různé nápady, jak mohou stromeček vytvořit :DEL] , ale samostatný strom, bude podle toho, jak si ho oni sami vymyslí, bez nějaké předlohy. [DEL: V den vytváření Land artu učitel s žáky půjde do přírody, nejlépe do nějakého vykáceného lesa (pokud žádný takový v okolí není postačí vytvořit malý stromeček vedle pařezu stromu, na který narazí po cestě). Každý žák si v lese vybere nějaký pařez, u kterého vytvoří malou napodobeninu stromu. Pokud nebude dostatek pařezů, mohou žáci stavět jen tak v prostoru, nebo žáci mohou vytvořit dvojice. Učitel zde bude pouze jako dozor a rádce, když žákům nepůjde zrealizovat to co si vymysleli nebo nebudou vědět jak dál. :DEL] Var. Happening sázení stromu Žáci si pak ve skupince s učitelem projdou všechny výtvory a každý si o svém výtvoru řekne něco více ostatním (co použil za přírodniny, jaký strom se snažil vytvořit atd.). Po několika dnech se žáci společně s učitelem mohou vrátit na místo tvoření a podívat se, jak stromečky vypadají. Námět pro tvorbu: Bydlím na Vysočině, kde byly lesy hodně poznamenány kůrovcem a kde byl dříve les je nyní rozrytá a půda plná polámaných větví a pařezů. A proto mě napadlo tímto způsobem na místa, kde dříve býval les, stromy nějakým způsobem vrátit a vyjádřit tak památku na pokácené stromy. Na Land artu se mi líbí, že existuje mnoho způsobů a nápadů, jak něco v přírodě vytvořit a něco tak v přírodě zanechat. Tato aktivita se může rozvíjet například v tom, že si děti vytvoří na hodinách VV malé stromečky z větviček a klacíků, které pak mohou přikládat ke stromům a bude to vypadat, že z pařezu vyrůstá již nový, malý stromeček. Jako další obměna může být, že se z kůry stromu vystřihne strom, který se pak položí na pokácený strom nebo pařez. Reflexe: Tento soubor je pouze přípravou na hodinu, hodina zatím nebyla zrealizována. Na základě mých zkušeností při tvorbě Land artu, je důležité vybrat si vhodné místo a nezapomenout na potřebné pomůcky při tvorbě (hrabě, nůžky, …). Důležité je také mít připravený nápad, materiály a pomůcky důležité k tvorbě Land artu, aby se člověk nezdržoval, když už najde vhodné místo. Tvorba Land Artu se mi velice líbila, strávila jsem několik hodin na čerstvém vzduchu, a navíc jsem o trochu vylepšila zdevastovanou krajinu. https://www.csfd.cz/film/222023-andy-goldsworthy/prehled/ Obsah obrázku exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku strom, exteriér, jehličnan, rostlina Popis byl vytvořen automaticky Fotodokumentace: Obsah obrázku strom, exteriér, příroda, oblast Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, země, stojící, skála Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku strom, rostlina Popis byl vytvořen automaticky