Zaznamenej! aneb příprava vyučovací hodiny výtvarné výchovy Téma vyučovací hodiny: POBAVME SE S ABSTRAKCÍ Předmět: Výtvarná výchova Třída: 5. třída Časová jednotka: tématu se budou děti věnovat 1 týden – 2x45 minut. Spojila bych hodinu výtvarné a hudební výchovy (výtvarná výchova bude reprezentovat tvorbu díla a hudební výchova bude reprezentovat obsah díla, protože děti budou malovat nebo vytvářet podle hudby) Inspirace / výtvarné dílo /výtvarný sloh: POČÁTKY ABSTRAKTNÍHO UMĚNÍ – inspirace Františkem Kupkou. Jelikož jsme s dětmi v hudební výchově probírali také počátky hudby, pustila bych jim ukázku z učebnice hudební výchovy. Jakou? Výtvarné a pedagogické cíle: Rozpoznává a pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty…) Poznává je a třídí na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností. Uplatňuje při tom v plošném i prostorovém uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky + jejich kombinace. Uplatňuje při tvoření své vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii. Umí prezentovat svoje výsledné dílo, je schopen výsledky své činnosti sdělit svým spolužákům. Žáci se naučí rozvíjet svoji fantazii a samostatnost. Naučí se kombinovat použití vjemů (sluch při poslechu hudby, hmat při malbě, kresbě + se rozvíjí jemná motorika). Motivace: „Děti, určitě jste už viděly nějaké umělecké dílo, u kterého jste si říkaly, že je hezké, líbí se vám například kvůli barvám, ale nedává vám moc smysl. Tento obraz má víc než promyšlený smysl. Co si představíte pod pojmem abstrakce? (pokud se někdo přihlásí, může odpovídat, může na chvíli vzniknout i diskuse – až se dostaneme ke smyslu slova abstrakce, vysvětlím jim, co budou dělat. Tak to zde vysvětleze) A přesně tohle bude vaším úkolem. Je tu jeden háček. Určitě jste si všimly, že dnes nemáme hodinu výtvarné výchovy, ale hodinu výchovy hudební. Je tomu tak, protože vím, že všichni z vás hrají na nějaký hudební nástroj. My abstrakci vyjádříme skrze hudbu (naopak), pomocí hudby. Jelikož jsme minulý týden v hudební výchově začaly počátky hudby, tak toho teď využijeme. Pustíme si hudbu a pokusíme se nejdříve vyjádřit hudbu pohybem, představíme si, jak asi mohli tancovat lidé před mnohá tisíci lety – proběhne tanec. Teď pustím úplně stejnou hudbu a vy se budete snažit vaše pocity, nápady, vzpomínky vyjádřit na papír. A nebo tancem kreslit – podle pohybů co vzniknou,vymyslí kam přiořou tuky- záznam pohybu – bohm, franat - umělci Opačné slovo ke slovu abstraktní je konkrétní – kdybych dětem zadala nějakou namalovat nějakou konkrétní věc např. strom, zátiší, jejich obrazy by se od sebe tolik nelišily jako obrazy z abstrakce, protože u konkrétní věci kreslí nebo malují přesně to, co vidí. U abstrakce kreslí své vnitro, na papír kreslí sebe samy, a každé dítě je jiné, (vzdyt mají kreslit podle hudby!?) Výtvarná technika: kresba, malba, koláž, kombinace technik – děti si budou moci vybrat s čím chtějí pracovat. Pomůcky: papír, látka, kelímky, štětce, pastelky, voskovky, suchý pastel, fixy, vodové a temperové barvy, lepidlo, barevný a krepový papír, korálky a různé ozdoby + tavící pistol (tuhle techniku by mohly děti využít jen za pomocí paní učitelky) Popis výtvarné činnosti: každý žák si vybere techniku, kterou bude chtít tvořit – kreslení, lepidlo, malování… Fantazii se meze nekladou, a proto nebudou omezovány ani děti. Děti budou moci použít štětce, své boty, prsty, druhou stranu tužky, cokoliv, co je napadne. Pravidlo jak převézt hudbu na viziál – jinak bezbřehé (grafické partitury John Cage)- naopak nakyslí a pak zahraje Reflexe: jelikož mi situace nedovolila zrealizovat hodinu při pedagogické praxi, jedná se pouze o nástin hodiny, kterou bych provedla, kdyby to bylo možné. Vycházím tedy ze své slastní tvorby a z představy, jak bych chtěla, aby hodina probíhala. Fotodokumentace: Jelikož jsem neměla možnost vytvořit hodni s abstrakcí, tak přikládám jen dokumentaci svého díla. Použité zdroje: To bych zvládl taky: umění moderny v komiksech. Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8187-1.