OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ Vymezení období dospívání •BIOLOGICKY •první známky pohlavního zrání plná pohlavní zralost •akcelerace růstu dokončení tělesného růstu • •PSYCHOLOGICKY -nápadné psychické změny – nové pudové tendence, hledání způsobů jejich uspokojování a kontroly, emoční labilita, vyspělé (formálně abstraktní myšlení) – dosažení vrcholu jeho rozvoje • SOCIÁLNĚ • - nové sociální zařazení jedince • - změna role • - změna očekávání společnosti • • • • • •CELKOVÁ SOUBĚŽNOST A ZÁVISLOST TĚCHTO ZMĚN NENÍ ÚPLNÁ DISKREPANCE MEZI JEDNOTLIVÝMI OBLASTMI •Intraindividuální variabilita •Vyspělé abstraktní myšlení • •Žádné změny pohlavního zrání • •NEBO • •Pohlavně dospívající jedinci • •Emoční, intelektuální a sociální dětinskost • •Interindividuální variabilita •Sekundární pohlavní znaky u dívek 8 – 15 let • •Sekundární pohlavní znaky u chlapců 9 – 17 let • •Podobně v intelektové oblasti – oblast abstraktních pojmů a formálních úsudků brzy, u jiných může tento vývoj zůstat pouze naznačen FÁZE OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ (dolní hranice 11-12 let horní hranice 20 – 22 let) 1.PUBESCENCE (11 – 15 let) a)Prepuberta •– první známky pohlavního dospívání, urychlení růstu první menstruace, noční poluce b)Puberta •- do dosažení reprodukční schopnosti 2. ADOLESCENCE - Dokončuje se tělesný růst - Změna postavení jedince ve společnosti - Druhá proměna tělesné stavby Sekulární akcelerace •Celkové urychlování růstu a vývoje v průběhu staletí •První menstruace •Urychlení růstu • do výšky • • • Tento vývoj se zastavil •NAOPAK • • - známky dokončování dospívání (vous, hlas …) • se objevují později • - termín akcelerace tedy není přesný – jde spíše • o důmyslný biologický děj směřující k dosažení • plné sociální a psychické zralosti • - ZKRACUJE SE DOBA DĚTSTVÍ A ODDALUJE SE NÁSTUP • DOSPĚLOSTI • • rok věk 1897 15 - 16 1938 14 1981 13,10 Hlavní charakteristiky období dospívání •Emoční nestabilita, časté a nápadné změny nálad (negativní rozlady), obtíže při koncentraci pozornosti, změna prospěchu … • •TATO OBECNÁ CHARAKTERISTIKA NEBYLA ZCELA POTVRZENA – NOVĚJŠÍ STUDIE •Meadová – tichomořské ostrovy • DŘÍVE – ZÁVĚRY Z JEDNOSTRANNÝCH MATERIÁLŮ • OTÁZKA, ZDA KRIZE DOSPÍVAJÍCÍCH NENÍ • NÁSLEDKEM PŘÍLIŠNÉHO INDIVIDUALISMU, • PATRIARCHÁLNÍ STRUKTURY RODINY, • ROZPORŮ VE VÝCHOVĚ … • • •URČITOU NEJISTOTU DOSPÍVAJÍCÍHO A S TÍM SPOJENOU CITOVOU ROZKOLÍSANOST VŠAK NELZE TOMUTO OBDOBÍ ODEPŘÍT. • • Kognitivní vývoj •Stádium formálních operací •Dokáže pracovat s abstraktními pojmy (spravedlnost, pravda, …) – nový způsob morálního hodnocení •Při řešení problému nepřijímá první řešení, uvažuje o alternativách • vytváří domněnky, které • nemusí být založeny na • reálné skutečnosti •Dokáže přemýšlet o myšlení Emoční vývoj a socializace •Emancipace od rodiny -Hledání rozdílů v chování, hodnotách, názorech, zájmech rodičů kritika, nekritické přijímání nových vzorů, názorů … -NEBO Neustálá připoutanost k rodině, odmítání nových • vztahů -NEBO Asketické odpírání si nového • (tanec,hudba, zábava…), filozofování -NEBO Uzavřenost ve svém světě, denní snění, • fantazie - - Emoční vývoj a socializace •Navazování vztahů k vrstevníkům obojího pohlaví -Skupinová izosexuální fáze -Individuální izosexuální fáze -Přechodná etapa - heterosexuální fáze polygamní - etapa zamilovanosti • • Věk prvého koitu (Langmeier, Krejčířová - výzkum provedený v roce 1998) -První pohlavní styk v našich zemích 17 – 18 let -Dřívější studie ukazovaly na posun začátku sexuálního života -Také tento trend se zřejmě zastavil -Motivací pro první pohlavní styk – chlapci 82% zvědavost • - dívky 62% emoční vazba na • chlapce -Emoční reakce na první pohlavní styk je: -72% chlapců – pozitivní -64% dívek – úzkost, strach z těhotenství a sexuálně přenosných chorob, výčitky svědomí, stud • Volba povolání •TYP A •- Řídí svoji volbu přáním rodičů, bez zřetele na vlastní zájmy a tendence •TYP B - 50% -Střední pozice, vlastní představu – velmi • obecnou, přizpůsobuje se ve volbě • konkrétního povolání • TYP C • - řídí svoji volbu podle • promyšleného dlouhodobého plánu • - iniciativní cílevědomí jedinci Vývoj sebepojetí •Kdo jsem, jaký jsem, kam patřím pocit vlastní identity •Zpočátku zejména sledování vlastního vzhledu – DYSMORFOFOBIE, ANOREXIE, BULIMIE •Duchovní orientace – první období hledání •Sexuální identita – správný muž, správná žena •Úspěšná individuace v tomto období: • - psychická diferenciace • vnímat sebe jako odlišného od rodičů i vrstevníků • - psychická nezávislost • jednající nezávisle, přebírající odpovědnost • - • • • Rozpor mezi rolí a statusem •Role – chování odpovídající určitému postavení ve společnosti •Status – soubor práv a povinností ve společenské hierarchii Rozpor mezi hodnotami rodiny a společnosti •Kritické posuzování ze strany dospívajícího •Vyžadování dodržování ze strany rodiny •Rodiče mají pocit, že se jim dítě odcizuje •Doporučuje se vymezení jasných hranic s dostatkem prostoru pro samostatné • rozhodování Použitá a doporučená literatura •Langmeier, J., Krejčířová, D. ( 2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada •Hort, Vl., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E., a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál •