Kojenecké období (do jednoho roku života) Schopnosti kojence v určitých obdobích n 3 měsíce n Leží na zádech již v symetrické poloze, ruce otevřené, sleduje předměty ve svém zorném úhlu, v poloze na bříšku se opírá o předloktí a zvedá hlavu, zkoumá objekty ve své blízkosti. n n Uchopování předmětů je lepší zrakem než rukama, neobratné pokusy – ruce se vlní směrem k předmětu, někdy o něj zavadí, strčí do něj. Předměty sleduje pohybem hlavy i očí, předměty v pohybu ho zaujmou více než statické. Do pěstičky svírá prst dospělého, stisk zesiluje, pokud se prst chce vymanit. n n Křik je méně častý a více diferencovaný, „broukání“ - začíná vydávat první hlásky (eu), začíná se nahlas smát. Schopnosti kojence v určitých obdobích n 6 měsíců n Přidrží se podaných prstů a přitahuje se do sedu. S oporou sedí vzpřímeně, bez opory nejistě a jen chvilku, obvykle žabí sed, při reakcích na podněty padá. n n Uchopuje větší předměty, sahá celou dlaní, hrabe po předmětech, drobnější není schopen uchopit. (Sahání po předmětech se objevuje u novorozenců, po pár dnech však vymizí a znovu se postupně vyvíjí.) Do šesti měsíců uchopené hračky jen krátce zkoumá, poté s nimi začíná manipulovat daleko aktivněji (bouchá hračkou, třepe s ní, překládá ji z ruky do ruky…) n n Vývoj řeči – „žvatlání“ = vyslovování slabik, nejprve jednotlivých (ba) poté reduplikovaných (bababa). Hlasem vyjadřuje své pocity, i nespokojenost dává najevo i jinak než pláčem. Otáčí se za zvukem. Koordinace sluchu a hmatu. n Schopnosti kojence v určitých obdobích n 9 měsíců n Dítě sedí pevně a vzpřímeně bez opory, libovolně dlouho, nespadne, když se otáčí či naklání, zvládá se samo posadit. Aktivní lokomoce – leze po čtyřech, s oporou (za ruce či zábradlí postýlky) se vytáhne do stoje. n n Úchop se změnil od dlaňového ke klešťovému, tak je dítě schopno uchopovat i drobné věci. Složitější je aktivní pouštění věcí, nastupuje nyní vhazování věcí z kočárku, na zem, směrové pouštění věcí nastane později. n n Samo si drží lahvičku při pití, pije z hrnku, kouše rohlík či sušenku, kterou si samo drží. n n Objeveny vztahy mezi předměty – předmět vyjme z nádobky, kostkami tluče do sebe,… n n Vývoj řeči – rozumí jednoduchým výzvám, objevuje se první slůvko, zpravidla jednoslabičné, ale je spojeno s určitým významem!, individuální variabilita ve vývoji řeči velmi vysoká! Schopnosti kojence v určitých obdobích n 12 měsíců n Vydrží stát bez přidržování, chodí, jen když se něčeho drží, krůčky nejisté. n n Hra je stále převážně explorací, ale je vyspělejší a diferencovanější – nedělá se všemi hračkami to stejné, ale rozlišuje podle jejich funkce, gumovou hračku mačká, hřebínek přikládá k vlasům, kostky se pokouší dát na sebe… n n Vývoj řeči – rozumí většímu počtu slov a slovních výzev, vlastní mluvení jen několik (průměrně 6) jednoduchých zkomolených slůvek. Zákonitosti vývoje n Princip vývojového směru – zákonitý posun v prostoru během času, postupné ovládání jednotlivých částí těla dítětem. n nKefalokaudální postup – ovládání těla postupuje stejným směrem jako somatický růst od hlavy k patě nProximodistální postup – posun od centra těla k periférii, nejprve ramenní a kyčelní kloub, postupně zápěstí, prsty nUlnoradiální postup – posun od malíčkové strany dlaně k palcové při aktivním úchopu n Asymetrický tonicko-šíjový reflex – tendence k postupné specializovanosti pravé a levé strany těla, symetrické rozložení končetin u nedonošených dětí, u zralých novorozenců – hlava otočena na jednu stranu, dolní a horní končetiny v extenzi na té straně, k níž je obrácen obličej, opačné končetiny ve flexi n Zákonitosti vývoje n Princip střídavého proplétání antagonistických neuromotorických funkcí – odpovídá obecnému procesu vývoje podél spirály směrem ke konečné zralosti. Období, kdy končetiny jsou napjaté, prodloužené, se střídají s obdobími pokrčených a uvolněných končetin. n Princip individualizace – každé dítě se rodí jako jedinečné individuum a takto s projevuje i v průběhu vývoje, svérázný způsob růstu, i když zákonité vývojové sekvence jsou zachovány u všech přibližně stejně. n Princip autoregulace – k postupům na vyšší úroveň nedochází hladce a vyrovnaně, u dítěte jsou výkyvy a fluktuace, jež si řídí samo, dítě bez předem stanoveného režimu si určuje intervaly mezi jídlem a spánkem, mnoho výkyvů, ale celkový směr je jednoznačný. Intuitivní rodičovství n Intuitivní rodičovství – chování, kdy rodiče i pečovatelé při komunikaci s vlastním nebo cizím dítětem raného věku (novorozenec, kojenec) modifikují své chování, aniž by si toho byli vědomi, nebo tím sledovali nějaký záměr. Tento vzorec chování má plnit adaptační funkci a má zřejmě vrozené psychobiologické predispozice. n n Týká se žen, mužů i dětí. n n IR má důležitou roli v průběhu kojencova vývoje. n Dyáda rodič-dítě umožňuje vznik řady adaptivních funkcí ve vztahu k věkově specifickým požadavkům vývoje – preverbální komunikace slouží k osvojení krmení, regulace behaviorálních stavů, organizace bdění a spánku, řízení citových projevů a pozornosti. Později důležitá při osvojování řeči. Synchronizované interakce matka a dítě nBrazelton (1972) - vzájemný vztah mezi matkou a dítětem. n nInterakce (sekundy): 1.Zahájí matka- vzbudí zájem nějakým signálním podnětem. Důležité je, aby vyladila matka s dítětem vůči sobě optimální pozici. Nejlépe pohled z očí do očí. 2.Poté následuje tzv. pozdravení -navázání kontaktu. Projevuje se úsměvem, vykulením očí, mimikou, vokalizací. 3.Vrcholem je potom radostná excitace. Nato dochází k oslabení kontaktu – interakce. nAsynchronní interakce matka a dítě – matka není naladěna na vnímání signálů- nereaguje přiměřeně na rytmus dítěte. Například dítě zavaluje různými podněty, bez ohledu na jeho momentální stav - dítě ztrácí zájem o sociální interakci. Teorie attachementu nJohn Bowlby (1907 - 1990) - britský psychoanalyticky orientovaný psycholog. Zabýval se otázkami sociálního a emocionálního vývoje dítěte, což v té době bylo na pokraji psychologie. Zajímala ho otázka vytváření citové vazby dítěte k prvním nejdůležitějším lidem jeho života. Bowlby byl inspirován Konrádem Lorenzem. Bowlby považuje za jednu ze základních potřeb člověka vytvoření bezpečné a jisté citové vazby s pečovatelem. Attachement n n Attachment k otci – děti jsou schopny připoutání k otci a matce přibližně ve stejnou dobu. Zjistilo se, že otcové dovedou být stejně citliví jako matky. Dovedou se přizpůsobit potřebám dítěte. Odlišnosti : Otci si spíš hrají, matky rozprávějí. Otcové s dětmi často točí, vyhazují je, poplácávají. Pozor, otec se ale mění, pokud zastává roli matky! Vývoj attachmentu n n1. fáze trvá od narození do 3. měsíce – u dětí jsou nediskriminované reakce k lidem. Děti vykazují reakce na lidi, ale obecně vždy stejně. Preferují lidský hlas, tvář. Ve třetím měsíci se objevuje tzv. sociální smích. Jde o úsměv na lidskou tvář. Smích v každém případě tedy attachment prohlubuje. Je jím prohloubena interakce lásky a péče. n2. fáze trvá od 3. do 6. měsíce – dítě se v této fázi již zaměřuje na známé lidi. Již jsou evidentní diferencované sociální reakce. Děti se smějí jen na známé lidi. Jedná se o nejzásadnější období pro vývoj attachmentu. n3. fáze trvá až do tří let. Vztah je již navozen. Je intenzívní a výjimečný. Pozitivním důkazem attachmentu je strach z cizího, který se stupňuje kolem 7. až 8. měsíce. Lezení za rodičem, který se vzdaluje. Dítě, které si navodilo vztah k matce, vnímá matku jako bezpečnou základnu – tzv. secure base, ze které má možnost provádět průzkumy okolí. Dítě si musí vytvořit představu, že matka je vždy dosažitelná a vnímavá. n4. fáze trvá od tří let do konce dětství –partnerství: dítě v podstatě chápe matku jako možnou partnerku. Nehledá pouze její blízkost. Je schopno vnímat její cíle a plány. n n Pokud se vztah nenaváže, je možná určitá psychoterapie, ale nelze nahradit již uběhlých kritických 8 – 9 měsíců. n n n Separace nBowlby- reakce- 3 fáze n n n1. Bezpečné přimknutí – jakmile dítě vstoupilo do místnosti, bylo vidět, že používalo matku jako bezpečnou základnu; po odchodu matky bylo dítě úzkostné a při návratu běželo ihned k ní. n2. Úzkostné vyhýbavé přimknutí – děti vypadaly, jako by byly na matce nezávislé. Když se matka vracela, byly na ni rozzlobeny, že odešla. Nechtěly do náruče. Zjistila se u nich jistá míra emocionálních obtíží. Matky odmítající a necitlivé. Děti se na ně nemohou spolehnout, a proto jednají defenzívním způsobem. n3. Úzkostné ambivalentní přimknutí – děti lpěly na matce a nechtěly se pustit. Neprozkoumávaly okolí. Když matka odešla, byly skutečně rozrušené a rozčílené. Když přišla a chtěla je vzít, tak jednaly velmi ambivalentně. Na jednu stranu měly radost, že přišla, a na druhou stranu zlost, že odešla a nechala je nebo nezůstane. Nevypočitatelnost rekce matky. Kognitivní vývoj - Jean Piaget n Hledá odpovědi na otázky – Jak dítě chápe svět? Jak řeší problémy? Jak se učí? Jakou má představivost? Jak plánuje předem své akce? Jak se v prvém roce vyvíjí základy myšlení? … n Jean Piaget (1896-1980), švýcarský dětský psycholog – zdrojem inteligence je skutečná činnost dítěte, která zprostředkuje jeho styk s okolím: n ASIMILACE – organismus působí na okolní předměty tak, že si je přeměňuje podle své povahy n AKOMODACE – prostředí působí na organismus, který se pod jeho tlakem mění n V prvním roce života dítěte je tzv. senzomotorická inteligence, myšlenkové operace jsou vázány na skutečně prováděnou činnost, na přímé vnímání a na motorické akty. n Stadia senzomotorické inteligence n Od 1 do 4 měsíců: n dítě začíná koordinovat vrozené reflexy a procvičené odpovědi – to, co má v ruce a čím pohybuje, na to se dívá; co drží v ruce, strká do úst a saje. Přírůstky zkušenosti. n n Mezi 4 a 8 měsíci: n dítě začíná předvídat následky své činnosti, začíná záměrně opakovat akty, které dříve vyvolaly zajímavé dění. Na počátku je výsledky své činnosti překvapeno a několikrát opakuje celou proceduru. KRUHOVÁ REAKCE jako aktivní reprodukce výsledku, který byl poprvé získán náhodou. n n Mezi 8 a 12 měsíci: n dítě začíná rozlišovat mezi prostředkem a cílem, začíná užívat způsobů chování ustálených v předchozím období. Začíná chápat trvalost předmětu v čase. Předmět schovaný za přikrývkou aktivně hledá odstraněním přikrývky.