Předškolní věk Pohybový vývoj l- Obrovská potřeba pohybu -pro takto staré děti je větší lzátěž je sedět než běhat !!!! → zdokonalují se pohybové schopnosti (hrubá motorika) l - Lepší koordinace pohybu – prolézání, kotrmelec, jízda na tříkolce, koloběžka, holubička l l Návyky sebeobsluhy - Oblékání-jemná motorika – zapínají knoflík - 5 – 6 let – vázání kliček, stříhání, zatloukání hřebíku, tvarovací l -Rády pomáhají dospělým – utírání prachu l Psychický vývoj l lOrientuje se v základních barvách – z, č, m , postupně se učí doplňkové barvy- oranžová,hnědá, apod. l Umí vlastnosti předmětu: vysoká X nízká l daleko X blízko l vedle, vpředu, vzadu l Začíná se orientovat v čase lrozlišuje časové úseky během dne (den a noc) lví, co to je → ráno, odpoledne, večer → týden lZvláštnosti vnímání : l - závislost na citech (citovost) l jestli si něčeho všimne, pak to musí být výrazné (barva, tvar) l - závislost na fyziologickém stavu - když není v pohodě, pak jde všechno kolem něj, nevnímá Myšlení a řeč l lsoudy jsou poznamenány nedostatečnou minulou zkušeností a jsou tvořeny na způsob analogie lpersonifikace – to znamená, že mluví o neživých věcech jako o živých: „Mráčku je zima, sluníčku je teplo lobrovská fantazie- vymýšlí si rádi lřeč lslovní zásoba: 3 – 3,5 tisíce slov lsnižuje se dětská patlavost lzvládá vyjádření svých vlastních potřeb a požadavků ldokáže reagovat na požadavky okolí lotázky typu: „Co by bylo, kdyby?“ Činnosti - Hra l lJe to nezastupitelná činnost v dětském životě = konstruktivní hry (materiály – písek, LEGO) l úlohové (námětové) hry.......prodavač, doktor l když si hraje, tak se vžívá do role dospělého, stoupá ve svých očích l l Hry s pravidly (která jsou předem určená) l a. Pohybové -zajíček, pešek, rybář l b. Didaktické -stolní hry (člověče, pexeso, puzzle, domino) l Vedle hry se objevuje zájem o práci, obzvlášť o tu, kde zastávají roli dospělého l Činnosti - Kresba l1. rok – čárání, pohyb vychází z ramene, tužka v dlani l1. - 2. rok – pohyb z lokte, formát A3 l2. rok – stadium čmáranic l bezobsažné – načmárá, pak řekne, co to je l obsažné – předem určí, co to bude l3. rok – tužku drží v konečcích prstů, stadium hlavonožců (hlava + něco, co představuje končetiny, někdy i oči a ústa) l4. rok – snaží se zachytit hlavní části těla (vlasy, uši, oči, nos, pusa), ale chybí krk l5. rok – náznak nohou (ne pouze přímky), krk l5. - 6. rok – dítě odlišuje typické znaky (dlouhé vlasy, vousy, korunky) - náležitosti kresby při vstupu do školy l Školní zralost lProblematika školní zralosti lškolní zralost = stupeň celkové vyspělosti = bez velkých potíží zvládá školní požadavky lškolní zralost se posuzuje v oblastech a kritériích lodklad školní docházky je možný o 1 až 2 roky lKritéria školní zralosti l1. Stáří dítěte l Všechny děti narozené do 31.8. musí nastoupit do povinné školní docházky (děti narozené po 31.12. – záleží na rodičích) l2. Tělesné ukazovatele l - celkový vzhled dítěte- ustupující předškolní baculatost l - Filipínská míra- dominantní ruka přes hlavu na boltec ucha -výměna mléčného chrupu l3. Psychické ukazatele l Zkoušky, jimiž zjišťujeme psychickou zralost = TESTY ŠKOLNÍ ZRALOSTI (Kern-Jirásek). Zjišťujeme psychickou zralost, jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko, řečové schopnosti l l Vstup do školy l Následky vstupu do školy lPři vstupu do školy se dostaví změny l - změna dosavadního života na povinný denní režim - jsou dána pevná pravidla l - změna priorit v činnostech l hra → učení (primární aktivita) l hra – pouze relaxační, kompenzační l- zesílení vlivu vrstevnické skupiny - narůstá potřeba být co nejvíce ve vrstevnické skupině l- škola zaujímá novou sociální roli = žák - přináší i povinnost Kern – Jiráskův test l´Test má 2 části l 1. část – neverbální (má 3 úlohy) l a. Kresba lidské postavy l b. Obkreslení seskupení 10 teček (jemná motorika) l c. Opsání textu (zrakově-pohybová koordinace) l l 2. část – verbální (individuální) l touto částí zjišťujeme úroveň poznávacích procesů l popis obrázku, skládat útvar podle předlohy l úroveň všeobecných vědomostí l vlajka, z čeho je vajíčko, největší město,....... l úroveň řečového projevu l popsání svého díla l pozpátku – 4, 7, 8, 9 l opakování věty, čísel Školní nezralost a její příčiny l1. Omezení rozumových schopností l mírná mentální retardace (85 – 70) – „slaboduchost“ l za trvalé asistence je schopno po odkladu jít do školy l2. Opoždění rozumových schopností l abnormalita v tělesném vývoji (dlouhodobá nemoc, úraz) l sociální l3. Nerovnoměrný vývoj rozumových schopností l LMD – drobná poranění mozku v období perinatálním, v době porodu nebo krátce po porodu (do 2 let) l - příznakem je porucha pozornosti l - důsledkem jsou vývojové poruchy učení- dyslexie. dysgrafie l4. Sociální příčiny l - nevhodný výchovný styl- autoritativní (nepřipouští rozvoj osobnosti), l liberální, brutální, ambiciózní, senzitivní, výchovná zanedbalost l - nevhodný styl působení učitele -špatné hodnocení, autoritativní, subjektivní, vrstevnické skupiny, nevhodný vzor