Prenatální období “Tento výukový materiál vznikl za přispění Evropské unie, státního rozpočtu ČR a Středočeského kraje“ Vypracovala: Mgr. Monika Řezáčová 8.4.2009 Prenatální období • období mezi početím a narozením dítěte • délka prenatálního vývoje je 39 – 42 týdnů, tj. 270 – 280 dnů • dokonalejší vyšetřovací metody v posledních letech přinesly nové poznatky o chování plodu a jeho reakcích na různé podněty Fáze vývoje plodu 1. oplodnění a vytvoření zárodku (první tři týdny) 2. embryonální období (čtvrtý až dvanáctý týden) 3. fetální období (od počátku třináctého týdne do porodu) ad1) Oplodnění a vytvoření zárodku • zygota (vajíčko a spermie) • rýhování – morula – vzniká větší počet buněk, začne se vytvářet blastula – gastrula – vznikají tři zárodečné listy (endoderm, ektoderm, mezoderm) • období dlouhé cca tři týdny, pak nidace ad2) Embryonální období • od prvního úderu srdce do konce třetího měsíce • jsou vytvořeny základy všech důležitých orgánů člověka • zárodek je v této době extrémně citlivý na nejrůznější teratogenní vlivy ad3) Fetální období • trvá od počátku třináctého týdne do porodu • jednotlivé orgány dozrávají • rozvíjí se funkčnost orgánů (hlavně chlapci – testosteron – zevní pohlaví orgány) • po druhém měsíci reaguje na zevní podněty • od pátého měsíce matka vnímá pohyb plodu • od sedmého měsíce zralé plíce (možnost předčasného porodu) Chování dítěte v prenatálním období • na konci druhého měsíce (délka 25 cm) je vytvořen základ všech svalových skupin, plod reaguje drobnými záškuby a kontrakcemi • počátkem třetího měsíce gestačního věku spontánně hýbe horními a dolními končetinami, otáčí hlavičku, otvírá a zavírá ústa • v tomto období matka pohyby plodu ještě nevnímá • v devátém týdnu registrujeme bioelektrickou aktivitu mozku na EEG • v pátém měsíci můžeme u plodu rozlišit spánek a bdělý stav, plod reaguje na zvukové a vizuální podněty (světlo procházející břišní stěnou matky, na tlak a bolest) • v průběhu celého těhotenství plod reaguje na negativní podněty (neobvyklé a nepříjemné zvuky z hlučného prostředí) • reaguje na nepříjemná pohybová omezení při změnách polohy matky, na nedostatek kyslíku v dusném prostředí • v posledním trimestru plod pije určité množství plodové vody – je vyvinut smysl chuti • plod je někdy iniciátorem matčiných pohybů • do jisté míry určuje dobu porodu a aktivně při něm napomáhá • v prenatálním období získává jedinec schopnost sociální interakce • aktivní kontakt s matkou • emoce matky ovlivňují dítě Rozhovor beze slov • v průběhu celého těhotenství • komunikace mezi matkou a dítětem • zahrnuje reakce matky na chování dítěte a obráceně • dítě reaguje na nálady matky • matka se cítí bezpečně, cítí-li pohyby • intenzita pohybů je větší, pokud dítě nespí nebo hledá polohu O psychice dítěte před narozením víme málo: • dobrý psychický stav matky je významný pro základy psychiky dítěte • jako se dítě připravuje in utero na svět, tak s i rodiče připravují na jeho narození Děkuji za pozornost Literatura a zdroje: Vývojová psychologie pro dětské lékaře – J.Langmeier Vývojová psychologie pro učitele – PhDr.E.Krejčíková Vybrané problémy psychologie zdravotnické činnosti – kolektiv autorů Speciální psychologie – V.Čechová, A.Mellanová, M.Rozsypalová Vývojová psychologie – J.Langmeier, D.Krejčířová www.yarousch.cz www.szs.tabor.indos.cz www.google.cz • Toto je vzor pro poslední stranu v rámci projektu „Využití ICT ve výuce“ – barva pozadí