MA0002 — 4. domácí úkol Cvičení 4.1 Kolika způsoby můžeme 4 barvami obarvit 10 kuliček? (a) Kuličky jsou rozlišitelné. (b) Kuličky nejsou rozlišitelné. Cvičení 4.2 Kolik devítimístných číslic obsahuje právě dvě stejné číslice a žádnou nulu? Cvičení 4.3 Kolika způsoby lze mezi 4 děti rozdělit 15 stejných hrušek ták, aby každé dítě dostalo alespoň 2 hrušky? Cvičení 4.4 Koika způsoby lze rozdělit 18 stejných jablek mezi 5 dětí tak, aby každé dítě dostalo alespoň 3 jablka? Cvičení 4.5 Určete počet přirozených čísel od 1 do 840, která nejsou dělitelná ani jedním z čísel 6, 10, 14- Cvičení 4.6 V oddelení pracuje několik osob, z nichž každá zná alespoň jeden z těchto jazyků: ruština, španělština, italština. Rusky mluví 7 osob, španělsky 7 osob, italsky 7 osob, rusky a španělsky 4 osoby, španělsky a italsky 4 osoby, rusky a italsky 3 osoby, všechny tři uvedené jazyky ovládá jedna osoba. Určete, kolik osob (a) v oddělení pracuje; (b) mluví pouze rusky; (c) mluví pouze španělsky. Cvičení 4.7 Na třídní schůzce informoval učitel rodiče takto: "Naše třída má 30 žáků. Mohou chodit do 4 zájmových kroužků, z nichž každý probíhá jednou týdně. Pondělní kroužek navštěvuje 19 žáků, úterní 13, středeční 18 a čtvrteční 11. Žádný žák nenavštěvuje více než dva kroužky a žádné dva kroužky nemají více než 5 společných žáků." Určete, zda učitel mohl mluvit pravdu. Svou odpověď zdůvodněte. [Návod: Použijte princip inkluze a exkluze a selský rozum.] Cvičení 4.8 Kolik „slov" je možno sestavit z písmen slova (a) SEMESTR (b) TERAKOTA 47 tak, aby žádná dvě stejná písmena nestála vedle sebe? Cvičení 4.9 Máme 5 obálek s adresami a 5 dopisů (pro 5 různých lidí). Kolika způsoby můžeme vložit dopisy do obálek ták, aby žádný dopis nebyl ve správné obálce? Cvičení 4.10 Kolika způsoby mohou páry na plese vytvořit dvojice muž-žena tak, aby žádní partneři netančili spolu? (a) Na ples přišly S partnerské páry. (b) Na ples přišly 4 partnerské páry. (c)* Na ples přišlo n partnerských párů. Cvičení 4.11 Kolik existuje pořadí písmen a, b, d, e, i, k, m, n, r, ů, z takových, že po vynechání některých písmen vznikne některé ze slov (a) mrak, důraz (b) * bar, den, razie (c) * arzen, drak, dům, důraz Cvičení 4.12 Kolika způsoby lze umístit 8 hracích kamenů na šachovnici 4x4 tak, aby v právě jednom řádku nebo v právě jednom sloupci byly 4 kameny? Cvičení 4.13 Kolik kompozic daného přirozeného čísla n na právě k sčítanců můžete vytvořit? (a) n = 3, k = 5 (b) n = 15, A; = 7 (c) n = 12,k = 7 (d) n = 12, k = 3 Cvičení 4.14 Kolik rozkladu daného přirozeného čísla n na právě k sčítanců můžete vytvořit? (a) n = 3, k = 5 (b) n = 15,k = A (c) n = U,k = A (d) n = 12, k = 3 48