Kapitola 3 Základy elementární teorie čísel Elementární teorie čísel se zabývá dělitelností v oboru celých čísel (Z) nebo v oboru přirozených čísel (N). Základními pojmy jsou prvočíslo, číslo složené,, společný dělitel a společný násobek. Můžeme sem také zařadit pojmy jako trojúhelníkové číslo, čtvercové číslo, číslo dokonalé, spřátelená čísla, prvočíselná dvojčata a podobně. Co se tím myslí? Jakýmsi základním problémem je nalezení řešení rovnice ax — b v oboru celých čísel, tzn. zajímají nás pouze celočíselná řešení. Celočíselným řešením rovnice 2x = 3 není (pochopitelně) číslo 1, 5; v oboru reálných čísel samozřejmě ano. V zápalu řešení rovnici někdy zapomínáme, v jakém oboru jsme ji měli řešit. Proč vůbec omezovat výsledky dělení na celočíselné, když si např. dokážeme představit, že koláč lze rozdělit na sedm dílů? Například proto, že praktické provedení (rozkrájení koláče na sedm stejných nebo dokonce i jen stejně velkých kousků) není úplně jednoduché.Podobně asi nelze dost dobře rozdělit na sedminy plod lesní jahody nebo třeba knihy. Rozlišujme tedy mezi dělitelností, která se týká výhradně celých čísel, a operací dělení, která probíhá v tom oboru, který si zvolíme. Formální definice dělitelnosti vypadá následovně: Definice 3.1 Nechť a, b jsou celá čísla. Říkáme, že číslo a je dělitelné číslem b právě tehdy, když existuje celé číslo q takové, že platí a = bq. Číslo a nazýváme q-násobkem (nebo jen násobkem) čísla b. Lehce nahlédneme, že platí následující tvrzení: (a) Pokud a dělí b a současně b dělí c, pak také a dělí c. (b) Pokud a dělí b a současně a dělí c, pak a dělí rozdíl b-c. (c) Pro nenulová c platí: a dělí b právě tehdy když ac dělí bc. (d) Pokud a dělí b a b je kladné, pak a je menší nebo rovno b. Tato tvrzení lze dokázat například tak, že si zapíšeme b jako k-násobek a a analogicky c zapíšeme jako m-násobek b, kde kam jsou vhodná celá čísla. Tvrzení (b) je základem postupu nazvaného Eukleidův algoritmus. Dále platí věta: Věta 3.2 (O dělení se zbytkem) Pro libovolné celé číslo a a přirozené číslo m existují právě jedno celé číslo q a právě jedno číslo r z množiny čísel {0,1, ...(m — l)}taková, že platí: a = mq + r. 18 Zápis čísla pomocí věty o dělení se zbytkem. Předchozí větu lze dobře využít k tomu, abychom mohli odpovědět na otázky: • Jaký zbytek po dělení dávají mocniny čísla, které po dělení šesti dává zbytek 1? • Jaký zbytek po dělení dávají mocniny čísla, které po dělení šesti dává zbytek 5? • Ukažte, že součin tří po sobě jdoucích čísel je vždy dělitelný třemi. • ... 3.1 Znaky dělitelnosti (známe často ze ZS) Všechna pravidla uváděná ve školské matematice jsou založena na zápisu čísel v desítkové soustavě poziční soustavě a nelze je jen tak používat, pracujeme-li se zápisem čísla v jiné číselné soustavě. Zápis čísla v poziční desítkové soustavě Co je to desítková (dekadická) poziční soustava? Je to způsob zápisu čísel, který se děti učí v první třídě ZS. Používáme pri něm deset cifer (0, ..., 9) a jejich význam souvisí s místem, které v číselném zápisu zaujímají: tak 910 je jiné číslo než 109. Jednotlivé cifry stojí na místě (zprava do leva) jednotek, desítek, stovek, tisíců atd. formální zápis: a(n)-a(n-l)-\ldots - a(l) - a(0) = a x (10 na n) + \ldots + a(l) x 10 + a(0) Shrňme nyní některé poznatky o dělitelnosti, které znáte ze základní a střední školy: - dělitelnost 10, 5, 2 určíme podle poslední cifry. - dělitelnost 4, resp. 8 určíme podle toho, zda je poslední dvojčíslí dělitelné 4, resp. poslední trojčíslí 8. - dělitelnost 3 a 9 určíme pomocí ciferného součtu. Důkaz pravidla dělitelnosti 3 a 9 (v desítkové poziční soustavě): zápis čísla v desítkové soustavě: an10n + an_il0n_1 + • • • + a2102 + ailO + a0 Víme, že: Jako cvičení dokažte pravidla o dělitelnosti výše uvedená (2, 4, 5 a 8) Pro zajímavost uvedeme dělitelnost 7 a 11 19 Dělitelnost 7 lze určit např. takto: (a) rozdíl součtu čísel vzniklých ze „sudých" a „lichých" trojic cifer je dělitelný 7; (b) je-li 7 dělitelný součet násobků číslic daného čísla odzadu postupně čísly 1, 2, 3, 4, 5, 6, 1, 2, ldotst (atd., periodicky se opakuje), pak je číslo dělitelné 7. (c) rozdíl dvou čísel, z nichž první je tvořeno číslicemi daného čísla vyjma poslední a druhé je dvojnásobkem poslední číslice, je dělitelný 7 (periodicky opakujeme, podobně jako když používáme kritérium pro dělitelnost 3 a 9). Používá se pro čísla letenek nebo čísla zakázek, odhalí 94 procent nesrovnalostí k tomu slouží teorie kódovaní --- na konci čísla zakázky nebo letenky bývá tzv. kontrolní číslice --- rozmyslete si, že stačí jedna číslice. Proč to platí? např. (c) n=10a +b je-li a - 2b dělitelné 7, pak existuje m přirozené: a-2b=7m Pak a = 7m + 2b, tedy 10a=70m+20b jelikož n = 10a+b (předpoklad), pak 10a=n-b ale je-li a-2b=7m, pak také 10a= 70m +20b dohromady: n-b=70m+20b, tedy n=70m+21b = 7(10m+3b) tedy n je dělitelné 7 Po přečtení výše uvedených pravidel vzniká otázka, zda není rychlejší dané číslo sedmi vydělit. U dělitelnosti 11 vypadají pravidla na první pohled schůdněji: Dělitelnost 11 lze určit třemi způsoby: (a) rozdíl součtu číslic na sudých a lichých místech je dělitelný 11; (b) součet jednotlivých dvojčíslí je dělitelný 11; (c) rozklad trojčíslí na sudých a lichých místech dělitelný 11. K zamyšlení: Rozmyslete si, odkud se počítají trojčíslí, ev. dvojčíslí. Nebo je to jedno? Kontrola dělitelnosti 11 se používá jako kontrolní znak pro rodná čísla nebo čísla účtů. U rodných čísel je prvních šest cifer určeno pohlavím a datem narození, další dvě číslice bývaly kódem pro místo narození a poslední dvě číslice byly kontrolní — byly doplněny tak, aby výsledek byl dělitelný 11. 20 3.2 Prvočísla a čísla složená. Základní věta aritmetiky. Pojmy prvočíslo a číslo složené znáte patrně již ze základní školy. Pro naše účely budemme používat následující dennici již na ZŠ jste se dozvedeli o existenci prvočísel Definice 3.3 prvočíslo - má právě dva různé kladné dělitele číslo složené - více než dva různí kladní dělitelé zvláštní případ - číslo 1 Samozřejmě pokud a dělí b, pak také a dělí -b; -a dělí b; -a dělí -b triviální dělitelé: čísla 1 a -1 0 má nekonečně mnoho děliteů ale nulou nelze dělit říkat, že nula dělí pouze nulu může být matoucí, ale podle definice je to tak: pokud 0=km, pak je k = 0 nebo je m=0 (Poznámka: spojka "nebo" je zde využita tak, jak jste se s ní seznámili ve výrokové logice, např. v předmětu Základy matematiky: může nastat i situace, kdy k=0=m) Tohoto tvrzení využíváme např. hledáme-li body na ose x, v nichž daná funkce vyjádřená polynomem nabývá hodnoty 0 Přinejmenším intuitivně znáte následující tvrzení:1 Věta 3.4 (Základní věta aritmetiky) Každé přirození číslo lze jednoznačně vyjádřit ve tvaru součinu mocnin prvočísel. Definice 3.5 (Největší společný dělitel) Necht a, b jsou celá čísla. Celé číslo m, pro něž platí, že m dělí a i že m dělí b, se nazývá společným dělitelem těchto dvou čísel. Kladný společný dělitel čísel a, b, který je dělitelný libovolným společným dělitelem těchto dvou čísel, se nazývá jejich největším společným dělitelem. Analogicky lze definovat nejmenší společný násobek dvou čísel: Definice 3.6 (Nejmenší společný násobek) Nechť a, b jsou celá čísla. Celé číslo m, pro něž platí, že m je násobkem a i že m je násobkem b, se nazývá společným násobkem těchto dvou čísel. Kladný společný násobek čísel a, b, který je dělitelem libovolného společného násobku těchto dvou čísel, se nazývá jejich nejmenším společným násobkem. 1 Je-li základní vět aritmetiky formulována takto, potřebujeme, aby 1 nebylo prvočíslo. Na druhou stranu, kdyby 1 byla považována za prvočíslo, jistě bychom si s definicí poradili; například tak, že bychom do ní zahrnuli podmínku, že zádně z prvočísel použitých v rozkladu nesmí být rovno 1. Jinými slovy, to, že 1 nepovažujeme za prvočíslo, je konvence. 21 Známe-li největšího společného dělitele, můžeme nejmenšího společného dělitele určit pomocí následující vět: Věta 3.7 (Nejmenší společný násobek) PODMÍNKY (axb) nsn (*,*>) = NSDM Nesoudělná čísla Dvě čísla jsou nesoudělná, pokud jejich největším společným dělitelem je 1. NSD (a, b) = 1 Největší společný násobek dvou nesoudělných čísel je jejich součin, tj. nsn (a, b) = a x b Uveďme (zatím bez důkazu) následující tvrzení: Věta 3.8 (Bezoutova) Pro libovolná celá čísla a, b existují celá čísla x, y taková, že NSD(a, b) = ax + by. Pak také platí, jakékoliv celé číslo tvaru ax + by je násobkem d. Než Bezoutovu větu dokážeme, uvedem si postup známý jako Eukleidův algoritmus. 3.3 Diofantovské rovnice a Eukleidův algoritmus Obecně jsou jako diofantovské (diofantické) rovnice označovány všechny rovnice (libovolného stupně a s libovolným počtem neznámých), které mají celočíselné koeficienty a pro které mají význam jen celočíselná řešení. Takovou rovnicí je tak i Pythagorova věta 2,2 2 x +y = z , pokud hledáme pouze celočíselná řešení. Takovými řešeními jsou například pythagorejské trojicea; = 3, y = 4, z = 5 nebo x = 5, y = 12, z = 13. Diofantovské rovnice lze nalézt v různých starších sbírkách úloh, např. v této úloze ze sbírky Úlohy k bystření mladíků Alcuina z Yorku, tj. z doby kolem roku 800 našeho letopočtu: Úloha o kupci kupujícím sto zvířat (Alcuin, Propositiones, č. 38): Nějaký muž chtěl koupit sto zvířat za sto zlatých, přičemž kůň se kupuje za trii zlaté, kráva za jeden zlatý a 24 ovcí za jeden zlatý. Řekni, kdo jsi s to, kolik bylo koní, kolik krav a kolik ovcí. Řešení: sestavíme dvě rovnice o třech neznámých, v nichž x bude představovat počet koní, y počet krav a z počet ovcí. x + y + z 3x + v + Ía 100 100 22 Druhou rovnici vynásobíme 24 a první číslem — 1 —x —y —z = —100 72x + 2Ay + z = 2400 Obě rovnice sečteme a dostáváme rovnici 71a; + 23y = 2300, z níž po vydělení číslem 23 získavame rovnici ^a; + y = 100, která bude mít celočíselné řešení pouze tehdy, bude-li x násobkem 23. Pak zřejmě y = 100 — ^x. Dosadíme-li x = 23, výpočtem y = 29; odtud z = 48. Dosaddíme-li za x další násobek 23, tedy 46, vyjde y záporné, což nevyhovuje zadání příkladu. Jedinou možností nákupu zvířat je tedy koupě 23 koní (69 zlatých), 29 krav (29 zlatých) a 48 ovcí (2 zlaté). Nyní uvedeme postup řešení nejjednodušší netriviální diofantovské rovnice (jednodušší je jen lineární rovnice o jedné neznámé, tj. rovnice tvaru ax = b, u níž je podmínka řešitelnosti v oboru celých čísel zřejmá: číslo b musí být násobkem čísla a. Lineární diofantovskou rovnicí o dvou neznámých nazveme rovnici tvaru ax + by = c, kde a, b, c jsou celá čísla a hledáme pouze celočíselná řešení (x, z € Z, ne nutně kladná). Zda má tato rovnice řešení lze zjistt pomocí následující věty: Věta 3.9 Lineární diofantovské rovnice ax + by — c (a, b, c G Z ) má alespoň jedno (celočíselné) řešení právě tehdy, když c je násobkem největšího společného dělitele čísel a, b. Poznámka: Předchozí věta má tvar ekvivalence A - B, můžeme tedy říci, že B je nutnou a také dostatečnou podmínkou pro A (tedy řešitelnost diofantovské rovnice). V předmětu Základy matematiky jste si řekli, že obecně v implikaci A B platí, že B je nutnou podmínkou pro A. Platnost této implikace („zleva doprava") je zřejmá, totiž rovnice ax + by = c nemůže mít řešení v oboru celých čísel, pokud pravá strana není násobkem největšího společného dělitele čísel a a b. Pokud platí i opačná implikace, tj. B => A, tedy pokud z toho, že pravá strana rovnice je násobkem největšího společného dělitele čísel a a b, přímo plyne existence celočíselného řešení rovnice, nazýváme B podmínkou dostatečnou; dohromady potom jde o podmínku nutnou a dostatečnou. Uveďme nyní příklad diofantovské rovnice a postupu nalezení jejích řešení. Příklad 3.10 Řešte v oboru celých čísel rovnice (a) 2x + 3y = 1 23 (b) x + 3y = 4 (c) 3a; + 11y = 28 Řešení: Nějaké řešení dokážeme ve všech případech odhadnout: (a) x = —1, y = 1 nebo x = 2 y = — 1 (b) x = 1, y = 1 nebo a; = 7 y = —1 (c) x = 2 y = 2 nebo a; = 13 y = —1 Co mají tato řešení společného a jak najdeme všechna? To ukážeme za chvíli. Poznámka: Důkaz následující věty podává návod, jak najít největšího společného dělitele dvou čísel.2 Větu ?? můžeme přefprmulovat pro libovolný počet nesoudělných neznámých. Je-li totiž pravá i levá strana rovnice dělitelná největším společným dělitelem koeficientů na levé straně, pak můžeme tímto číslem vydělit pravou i levou stranu. Věta 3.11 Lineární diofantovská rovnice a±x± + 0,2x2 H----anxn = c, kde di G Z a největší společný dělitel koeficientů Gtj je roven 1, má vždy celočíselné řešení. Všechna celočíselná řešení této rovnice lze popsat pomocí n — 1 celočíselných parametrů. zopakujte si, co víte z kongruencích z předmětu Základy matematiky Důkaz: K důkazu této věty využijeme vlastnostni zvané kongruence, tj. vyjádření, že dva výrazy dávají stejný zbytek po dělení daným číslem (tzv. modulem). Připomeňme, že zápis a = b( mod m) čteme „a je kongruentní s b modulo m". Při důkazu budeme postupovat matematickou indukcí vzhledem k počtu neznámých. Pro jednu neznámou dostáváme rovnici a\x = 1. Podmínka NSD(a) = 1 znamená, že a\ může nabývat hodnot 1 nebo — l.Pro každou z těchto hodnot má rovnice jediné řešení, které nezávisí na žádném parametru (ve shodě s tvrzením věty, neboť (n-l)=(l-l)=0). Předpokládáme tedy, že počet neznámých v rovnici je alespoň 2 (n > 2). Potom pro libovolné řešení musí platit: a\x\ + 02^2 + • • • anxn = c( mod d), kde d je největší společný dělitel koeficientů ai, 02,..., an-i- Musí tedy platit také kongruence anxn = c( mod d) 2Pro zajímavost: z hlediska filosofie matematiky můžeme rozlišovat mezi důkazy existence a důkazy pomocí pomocí konstrukce daného objektu (v tomto případě jde o nalezení největšího společného dělitele). Eukleidův algoritmus dává návod, jak nalézt největšího společného dělitele, a tím dává i důkaz o jeho existenci pro ibovolná dvě celá čísla; naopak to neplatí: je-li nám známo, že jistý objekt existuje, neznamená to, že jej umíme najít. 24 (od levé strany kongruence jsme odečetli násobek čísla d, tedy zbytek po dělení pravé a levé strany číslem d se nezměnil). Podle předpokldau jsou čísla an a d nesoudělná, tedy platí: oCji — k ~\~ dm ty kde k je vhodné celé číslo a ŕ je libovolné celé číslo. Tím je důkaz hotov, neboť rovnice s (n — 1) neznámými má podle předpokladu řešení závislé na (n — 2) parametrech, a my jsme právě vyjádřili n-tou neznámou s pomocí parametru t, tedy máme všechna řešení dané rovnice vyjádřena pomocí (n — 1) parametrů. Postup nyní ukážeme na konkrétním příkladu: Příklad 3.12 Řešte v oboru celých čísel rovnici (d) 3a; + 7y = 2 Řešení: Podle předchozí věty musí platit: 3x + 7y = 2( mod 3), tedy 7y = 2( mod 3). Dalšími úpravami získáváme: y = 2( mod 3), a tedy y = 2 + 3ŕ (slovně vyjádříme: y dává po dělení třemi zbytek 2). Dosadíme do původní rovnice: 3x + 7(2 + 3ť) = 2 a odtud 3a; = 2 - 14 - 21ť = -12 - 21t, tedy x = 4 - 7t. Řešením rovnice jsou všchny dvojice celých čísel tvaru [4 — 7t; 2 + 3ŕ], kde t je libovolné celé číslo. Postup zvaný Eukleidův algoritmus se používá k hledání nej většího společného dělitele dvou čísel. Využíváme při něm (zřejmého?!?) k tvrzení z předchozího odstavce: (b) Pokud a dělí b a současně a dělí c, pak a dělí rozdíl b-c. Je výpočetně jednodušší než hledání NSD pomocí rozkladu čísla na prvočísla, o jejichž existenci jsme se v rámci tohoto textu dosud nezmínili. Pro výpočet NSD pomocí Eukleidova algoritmu tento pojem ani nepotřebujeme. XXX 3.4 Úlohy na zbytkové třídy (důkazy) Cvičení 3.13 Dokažte: 2. mocnina lichého čísla dává po dělení 4 zbytek 1. Cvičení 3.14 Dokažte: 2. mocnina násobku 3 dává po dělení 3 zbytek 1. Cvičení 3.15 Nechfm je prvočíslo. Dokažte, že m nedělí (m — 1)!. Cvičení 3.16 Nechť m je číslo složené. Dokažte, že m dělí (m — 1)!. 25