DIFERENCOVANÁ VÝUKA MATEMATIKY: NADANÍ ŽÁCI NA 2. STUPNI ZŠ Irena Budínová OSNOVA PŘEDNÁŠKY Nadaní žáci, identifikace nadání, Projevy nadaných žáků ve výuce matematiky Řešení nestandardních úloh NADÁNÍ • Definice nadání • Projev vynikajícího, nadprůměrného výkonu • Potenciál podávat nadprůměrný výkon v jakékoli hodnotné oblasti • Potenciál rozvíjet kreativitu • IQ definice NADANÉ A BYSTRÉ DĚTI • Bystří žáci – IQ 115-129; bystré děti jsou šikovné, dobře se učí a vyhovují jim běžně používané výukové postupy a formy učení. • Nadaní žáci – IQ nad 130; rozumově nadané děti často nejsou uspokojovány běžnými postupy, vyžadují individuální přístup. NADÁNÍ A CELKOVÁ INTELIGENCE • Howard Gardner v roce 1983 vytvořil teorii multiplikativní inteligence, v níž rozlišil osm relativně nezávislých inteligencí: • Jazyková inteligence • Logicko-matematická inteligence • Prostorová inteligence • Muzikální inteligence • Tělesně-kinestetická inteligence • Interpersonální inteligence • Intrapersonální inteligence • Přírodní inteligence RŮZNÉ TYPY NADANÝCH ŽÁKŮ • George Betts a Maureen Neihart zavedli v roce 1988 šest profilů nadaných dětí (Betts, & Neihart, 1988): • Úspěšné děti • Autonomní děti • Skrývači nadání • Defenzivní odpadlíci • Provokatéři (kreativní rebelové) • Děti s dvojí výjimečností (nadané děti s fyzickým hendikepem či s poruchou učení) IDENTIFIKACE NADÁNÍ Prvotní identifikaci provádí obvykle rodiče, případně učitel. Snadné je identifikovat děti akcelerované. Odborná identifikace musí být provedena specializovaným pracovištěm, např. pedagogicko-psychologickou poradnou. Rizikové skupiny dětí: podvýkonní žáci, žáci s dvojí výjimečností PODVÝKONNÍ NADANÍ ŽÁCI • Podvýkonný žák je žák, který se pohybuje pod hranicí svého potenciálu. Může mít samé jedničky, školsky může být velmi úspěšný. • Příčiny podvýkonnosti: nepřiměřený tlak okolí na dítě (ať už malý nebo naopak velký), touha zařadit se mezi vrstevníky, nízké sebevědomí aj. ZNAKY PODVÝKONNÝCH DĚTÍ V OBLASTI UČENÍ • žák z nějakého důvodu zatajuje své vysoké schopnosti (např. se snaží o přízeň vrstevníků); • má chabé pracovní návyky, malou výdrž, nedokončuje práci; • obecně má malou schopnost pozornosti, ale dokáže se koncentrovat u činností, které jej baví; • je frustrován nečinností a nedostatkem podnětů; často o všem diskutuje, ale má malou schopnost naslouchat atd. PODVÝKONNÍ NADANÍ ŽÁCI • V oblasti chování se jedná nejčastěji o tyto znaky: nedodržuje pravidla kolektivu, je konfrontační; neudrží pozornost; ignoruje potřeby druhých; vyrušuje spolužáky; může se jevit znuděný, frustrovaný, tvrdohlavý a nespolupracující; může se zdát, že zabíjí čas a je duchem nepřítomný; nemá trpělivost se spolužáky, kteří přemýšlejí pomaleji; nekomunikuje dostatečně se spolužáky či učitelem; preferuje samostatnou práci a věnuje se vlastním zájmům; cítí se omezený restrikcemi, pracuje vlastním způsobem a tempem atd. ŽÁCI S DVOJÍ VÝJIMEČNOSTÍ • Nadané děti s vývojovými poruchami – dyslexií, dysgrafií, dysortografií, poruchami autistického spektra,ADHD apod. • Nadání a porucha stojí proti sobě. Záleží na tom, co převáží. • Tyto děti obvykle nejsou diagnostikovány jako nadané, protože neodpovídají „prototypu nadaného žáka“. NADANÍ ŽÁCI S ASPERGEROVÝM SYNDROMEM • Žáci s Aspergerovým syndromem: žáci, kteří mají problémy s přijímáním informací, zpracováním a integrací informací. Mívají problémy s komunikací. • Mohou mít problémy v sociální oblasti, vykazují neobvykle zvýšený zájem o určité problematiky, mají neobvyklý profil schopností s pozoruhodnou dlouhodobou pamětí, výjimečnou koncentraci v oblastech jejich zájmu, originální a nezvyklé metody řešení problémů. NADANÍ ŽÁCI S ASPERGEROVÝM SYNDROMEM • Děti s AS jsou intelektově dobře vybavené, avšak celkový profil schopností v inteligenčních testech bývá u těchto dětí dosti nevyvážený. • Obdivuhodně si vybaví nejrůznější informace, umí vysvětlit význam nejrůznějších slov, ale řešení problémů nebývá jeho silnou stránkou (výjimka mat. nadaní s AS). • Mívají potíže s pružností myšlení, vyznačují se rigidním myšlením (Attwood, 2012). • Žáci s AS jsou často nadaní v matematice, avšak používají mnohdy nezvyklé způsoby řešení. NADANÍ ŽÁCI S DYSLEXIÍ • Nadaní žáci s dyslexií tvoří největší část nadaných žáků s poruchou učení. • Deficitní vymezení dyslexie: problémy se čtením. • Pozitivní vymezení dyslexie: jedinci s dyslexií jsou velmi často nadaní, a to zejména ve vizuálně-prostorové oblasti a tvořivosti (např. West, 2009). • Tito žáci mívají problémy s testováním zaměřeným na rychlost (např. i Mat. klokan). NADANÍ ŽÁCI S DYSLEXIÍ • Děti s dyslexií mívají opožděný vývoj řeči, špatnou výslovnost některých hlásek, mluví rychle a ledabyle, neartikulují. • Lidé s dyslexií upřednostňují neverbální způsob myšlení, a to je mnohem rychlejší než myšlení verbální. Z toho důvodu mohou mít nadaní s dyslexií problém plynule vyjadřovat své myšlenky (Portešová, 2011). • Nadané děti s dyslexií potřebují podporu v oblasti čtení a psaní matematických zápisů, v oblasti čtení textu s porozuměním. ŘEŠENÍ NESTANDARDNÍCH ÚLOH 1. Když dvě čísla sečteš, dostaneš 10 000, když od většího odečteš menší, dostaneš 6 666. 2. Otec je o 5 let starší, než je trojnásobek synova věku. Za 17 let bude otec dvakrát tak starý než jeho syn. Kolik let je otci a kolik synovi? ÚLOHA 1, ŘEŠENÍ ŽÁKŮ ÚLOHA 1, ŘEŠENÍ ŽÁKŮ ÚLOHA 1, ŘEŠENÍ ŽÁKŮ ÚLOHA 1, ŘEŠENÍ ŽÁKŮ ÚLOHA 2, ŘEŠENÍ ŽÁKŮ ÚLOHA 2, ŘEŠENÍ ŽÁKŮ ÚLOHA 2, ŘEŠENÍ ŽÁKŮ ÚLOHA 2, ŘEŠENÍ ŽÁKŮ ÚLOHA 2, ŘEŠENÍ ŽÁKŮ LITERATURA • Betts, G.T., & Naihart, M. (1988). Profiles of the gifted and talented. Gifted Child Quarter-ly, 32(2), 248-253. • Budínová, I. (2018). Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně ZŠ k řešení některých typů úloh v matematice. Brno: MuniPress. • Havigerová, J. M., Křováčková, B. a kol. (2011). Co bychom měli vědět o nadání. Hradec Králové: Gaudeamus • Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Praha: Grada. • Portešová, Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál • West,T. G. (2009). In the Mind’s Eye: CreativeVisual Thinkers, Gifted Dyslexics, and the Rise ofVisual Technologies.Amherst, NY: Prometheus Books. • Standard komplexní diagnostiky mimořádného (intelektového) nadání: http://www.nuv.cz/uploads/rovne_prilezitosti_ve_vzdelavani/nadani/diagnostika/stand ard_diagnostiky_mn_2016_12_09.pdf DĚKUJI ZA POZORNOST