Irena Budínová  Pomůcky lze do hodin matematiky zařazovat za účelem:  Zavedení nového pojmu;  Vyvození pravidla;  Vyvození algoritmu výpočtu;  Procvičení učiva;  Fixace učiva.  Při práci s pomůckami můžeme:  Pracovat s celou třídou;  Vytvořit skupiny, ve kterých žáci pracují;  Vytvořit dvojice, ve kterých žáci s pomůckou pracují.  Pomůcky žákům pomáhají utvořit si představu o matematických pojmech, upevnit si aktuální i dříve probírané učivo (lze zařazovat dříve používané pomůcky).  Některé pomůcky vyžadují interakci mezi žáky a jejich komunikaci, což pozitivně ovlivňuje sociální vztahy ve třídě.  Práce s pomůckou vytváří správné návyky – pomůcky je po práci vždy potřeba uklidit a chovat se k nim šetrně.  Čeští žáci dobře zvládají úlohy typu „pokyn k výpočtu“ (např. sečti čísla …), ale dlouhodobě selhávají v aplikačních úlohách.  Jednou z příčin je chybějící představa matematických pojmů.  Představy je možné budovat využíváním pomůcek. • Úloha z testu Pisa 2012 • Úspěšnost: 22 % • Nejvíce žáků odpovídalo B  Montessori pomůcky, např.: Matematika | Montessori pomůcky (material- montessori.cz)  Pomůcky pro H-mat: ESHOP.DIDACTIVE.CZ  Další matematické pomůcky, např.: Matematika - pomůcky (insgraf.cz)  Jak lze pomůcky ve výuce matematiky používat, ukážeme na příkladě racionálních čísel.  Postupně budujeme představu racionálního čísla v reprezentaci zlomku, desetinného čísla a procenta.  Problematický je zápis zlomku.  Ve výrazu je pro žáky dominantní číslo 3.  Přenáší poznatky z aritmetiky přirozených čísel na zlomky (např. , proto , nebo ).  Důležitá je představa zlomku, kterou lze vytvořit s využitím pomůcek.  K věži hledáme věže stejné výšky.  K věži hledáme stejně vysoké věže        Násobení zlomku přirozeným číslem vnímáme jako opakované sčítání   … zlomek vyměníme za a nyní můžeme jednoduše dělit.      Násobení zlomku zlomkem je možné vyvodit na základě geometrické představy a obsahu obdélníku. Např. příklad znázorníme pomocí jednotkového čtverce následovně:  Pomocí čtverečkovaného papíru vypočtěte:    Také dělení zlomku zlomkem lze znázornit na čtverečkovaném papíře:  Tři čtvrtiny dělíme osminou  Polovinu dělíme šestinou  Tentokrát je představa pro děti již náročnější, proto nelze doporučit pro všechny děti.  Vypočtěte s pomocí čtverečkovaného papíru:    Od desetinných zlomků přecházíme k desetinným číslům  Pomocí čtverečkovaného papíru lze znázornit desetiny, sčítání desetin  Lze znázornit setiny, sčítání setin  Pomocí tabulky na desetinná čísla si žáci mohou osvojit správný zápis desetinných čísel a základní operace s nimi.  Lze tím předcházet četným chybám vyskytujícím se zejména u dyskalkuliků, dyslektiků a dysgrafiků, ale i u ostatních dětí.  Žáci se učí správně sčítat a odčítat, nejprve bez přechodu přes základ a později s přechodem.  Mnoho dětí má při práci s desetinnými čísly problémy typu:  nepochopení zápisu a čtení desetinného čísla v desítkové soustavě,  nerespektování řádů v rámci desetinného čísla,  neschopnost provádět operace s desetinnými čísly,  neschopnost využívat desetinná čísla v aplikačních a problémových úlohách, aj. Příklad Typ chyby chyba 1,2+2,5 1,02+2,3 Nerespektování zápisu čísla v desítkové soustavě 3,5 5,8+6,7 Nepochopení sčítání s přechodem přes základ 10 11,15 7,5-2,3 2,1-1,3 Žák vždy odečítá menší číslo od většího 1,2 5,8-2,02 Nerespektování zápisu čísla v desítkové soustavě, nepochopení odčítání s přechodem 3,6  Poskládáme příklad z desetinných zlomků a karet  Sečteme setiny (nejnižší řád): 5+6=11  10 setin vyměníme za 1 desetinu, sepíšeme částečný výsledek  Pokračujeme s desetinami  Nakonec sečteme jednotky  Násobení desetinného čísla přirozeným číslem vnímáme jako opakované sčítání.  3 . 2,41 = 7,23  Operace s desetinnými čísly lze vyvozovat pomocí Montessori známkové hry.  Tato pomůcka vyžaduje větší abstrakci než tabulka na desetinná čísla.     Vypočtěte pomocí známkové hry     Odhadneme výsledek  Počítáme pomocí schématu:   Odhadneme výsledek  Počítáme pomocí schématu:     (začínám dělit od nejvyššího řádu)     Ve třídě je 24 žáků. Dvě třetiny z toho jsou dívky. Kolik je ve třídě chlapců?  Ve třídě jsou dvě třetiny dívek a jedna třetina chlapců. Tři čtvrtiny chlapců dělají nějaký sport. Dva chlapci nedělají žádný sport. Kolik je ve třídě žáků?  Z dědictví dostal první syn třetinu, druhý syn třetinu zbytku, třetí syn dvě třetiny zbytku po druhém a dcera to, co zbylo. Zapište zlomkem, jakou část dědictví každý z nich dostal.  Z dědictví dostal první syn třetinu, druhý syn třetinu zbytku, třetí syn dvě třetiny zbytku po druhém a dcera to, co zbylo. Zapište zlomkem, jakou část dědictví každý z nich dostal.  Řešili žáci 8. a 9. ročníku.  Úspěšnost úlohy nízká (kolem 20 %).  Mnozí žáci vůbec nezačali úlohu řešit.  Problémy: chybějící představa zlomku jako části celku, neznalost operace pro „zlomek z čísla“, neschopnost provést výpočet (i když věděli jak), numerické chyby.  Využitelnost kruhového modelu (žákyně 8. ročníku)  Využitelnost kruhového modelu (žák 9. ročníku)  Využitelnost lineárního (případně úsečkového, obdélníkového) modelu (žákyně 8. ročníku)  Částečně pamětní řešení (žák. 9. ročníku)  V počátku výuky procent je pro žáka důležité, aby pochopil základ (celek) a měl představu, jaké části odpovídají některá procenta  Procenta  zlomek: procento vždy vystupuje v roli operátoru  Počítejte s využitím čtverečkovaného papíru:  Určete 20 % z 50.  20 % z nějakého čísla je 10. Jaké je to číslo?  120 % nějakého čísla je o 20 větší než 80 % tohoto čísla. O jaké číslo se jedná?  Úlohy z přijímacích zkoušek pro 7. ročník:  Všichni tři členové družstva se bez prodlev vystřídali při plnění soutěžního úkolu. První člen vyčerpal 30 % celkového soutěžního času, druhý potřeboval ještě o 10 minut více než první a na třetího zbylo už jen 10 minut. Kolik procent celkového času potřeboval druhý člen?  K fixaci znalostí a propojení různých reprezentací racionálního čísla může docházet pomocí různých her, např. třídění karet