Efektivita intervenčních programů Efektivitu intervenčních programů jsem posuzovala ze dvou hledisek: 1. Přínos pro pedagogy 2. Přínos pro třídní kolektiv V uvedeném hodnocení se vyjádřilo 12 pedagogů, kteří se zúčastnili intervenčních programů se svými třídami, které byli zaměřené na chování nebo vztahy v kolektivu. Přínos pro pedagogy Přínos intervenčních programů pro pedagogy jsem zjišťovala rozhovory s pedagogy. Z rozhovorů jsem zjistila následující odpovědi: - Zjistila jsem, že musím pevné hranice stanovit a vyžadovat jejich dodržování já a neustále děti neomlouvat. - Zjistila jsem, že musím být důslednější. - Děti se naučily o problémech mluvit a lépe se nám je nyní daří ve škole řešit. - Potvrdila jsem si to, co vím z prostředí školy. - Připomněla jsem si, co vím již ze školy a nyní jsem při výchově nepoužívala. - Uvědomila jsem si, že když nechtějí studenti nic změnit a nemají náhled na své chování, musíme důrazně zasáhnout my jako pedagogové školy s pomocí ředitele. - Uvědomuji si, že když není souhra v pedagogickém sboru, není možné ji vyžadovat od žáků. - Potvrdil jsem si, že je nutný jednotný postoj všech pedagogů k chování žáků. - Ujasnila jsem si své limity, za co jsem zodpovědná a můžu ovlivnit já a za co jsou zodpovědní rodiče. - Jsem ráda, že už vím, na koho se můžu obrátit o radu nebo o pomoc. - Ve třídě se již dá učit. Přínos pro třídní kolektivy Přínos pro třídní kolektivy jsem zjišťovala pomocí škály, kde pedagogové hodnotili posun vzhledem k žádoucímu chování, tak jak jej vnímají ze svého pohledu a informací, které mají od žáků i jiných pedagogů ve škole. Vyjadřovali posun od počátečního stavu, který byl vyznačen na ose jako 0 směrem k 10, což znamenalo v měřítku školy bezproblémovou třídu. Hodnocení přínosu pro třídní kolektivy pedagogy jsem zvolila z důvodu, že jejich hodnocení při konzultacích bývá velmi často v souladu s hodnocením třídy. Na ose je červenou barvou vyznačený průměrný výsledek ze všech získaných vyjádření. 0…….1…….2….…3…....4…....5…….6..…..7…….8…….9..…10 Počáteční stav bezproblémová třída Na výše uvedené ose je viditelný posun žádoucím směrem. Kolektivy získávají náhled na své chování a dochází ke zlepšení, které se přibližuje průměru. Při diskuzích dokážou žáci i přesně popsat, v čem vidí zlepšení: - Přestali jsme si nadávat - Nebijeme se - Nepomlouváme se - Dokážeme se lepší domluvit - Začali jsme se bavit i holky s klukama - Víc si pomáháme - Zklidnili jsme se ve vyučování - Už tolik ve vyučování nevykřikujeme a nechodíme po třídě - Víc se respektujeme - Začali jsme se spolu všichni bavit