O co je dobré se při práci s třídami snažit a jak pracovat • snažíme se společně s pedagogy o žádoucí změny v chování žáků, ve vztazích mezi žáky nebo vztazích mezi žáky a učiteli • ve třídách využíváme interaktivní způsob práce a pracujeme s dynamikou třídy • třídnímu učiteli se snažíme umožnit náhled na spontánní chování a reakce žáků – studentů • třídní učitel má možnost si v programu ujasnit a upřesnit informace, které má z prostředí školy • podrobně rozebrat průběh celého dopoledne se třídou a objasnit třídnímu učiteli naše doporučení a dohodnout se na tom, co je v podmínkách školy možné • informujeme ředitele školy, pokud intervenční práci se třídou ukončí na základě svého rozhodnutí třídní učitel Nechceme a není cílem: • nechceme v učitelích vyvolávat pocit, že třídu nezvládají • nechceme, aby si mysleli a čekali, že my třídu ,,zvládnout“ (ovládnout?) musíme • není cílem, aby si učitelé sami před sebou nebo před jiným omlouvali chování třídy tím, že ,,NEZVLÁDLI JE ANI ONI, TAK SE S TÍM NEDÁ NIC DĚLAT“ Neděláme, neumíme a nejsme: • nehrajeme divadlo a nesnažíme se žákům zorganizovat nejkrásnější den jejich života (Stává se, že se občas od učitelů dozvídáme zpětné vazby ve smyslu – žákům se intervenční program líbil - nelíbil a jakoby zapomínali, s čím se Vás, jako metodika prevence obrátili a nebo jste kontaktovali středisko výchovné péče nebo jiné odborné pracoviště). Použiji zde jednoduché přirovnání: Když jdeme na operaci, doktor se po operaci neptá – jak se nám operace líbila, ale jak se cítíme. I pedagogové by měli vědět, že se mají zajímat o žáky v tomto smyslu. Měli by se ptát, nad čím se žáci zamysleli, co pro ně bylo důležité, na co si přišli, co by mohli nebo měli změnit. Po operaci o nás pečují další lidé, - to jsou ve škole učitelé - než se rána zahojí. My se často setkáváme s tím, že učitelé na třídu po intervenčním programu neměli čas, ani s nimi nemluvili a nedodrželi ani částečně žádná doporučení. Potom přijdou učitelé s tím, že rána se nehojí - nic se nemění, nebo rána začala hnisat - je to ještě horší) • neumíme změnit chování žáků bez pedagogů ze škol, nejsme kouzelníci, což si často učitelé možná myslí – ,,v SVP je změní, aniž bychom my učitelé museli něco udělat“ • nepodáváme konkrétní informace o třídách a průběhu intervenčního programu po telefonu • v průběhu práce se třídou NEMĚŇTE původní zakázku. Z praxe můžu uvést, že učitelé chtějí i změnu zakázky, pokud si najdou důvod proč nepřijít na konzultaci po programu, kde se můžou dozvědět doporučení a pokračovat v práci na změně. Vedeme učitele k tomu, aby věděli, že: • z nejhorší třídy ve škole se těžko stane nejlepší • z oběti šikany se těžko stane hvězda třídy • z žáka, který má negativní postoj ke škole se těžko stane premiant • některé změny proběhnou rychle a snadno • některé změny se uskuteční pouze pod ,,silným tlakem“ • něco je neměnné a je potřeba se s tím vyrovnat a naučit pracovat