Kazuistika – třídní kolektiv odborného učiliště 2. ročník Vybraný případ řeší problémové chování druhého ročníku studentů na učilišti. Program vždy objednává metodik prevence, případně třídní učitel po dohodě s metodikem prevence. Úkolem metodiků prevence je: - seznámit pracovníky SVP s problémem ve třídě - seznámit vedení školy a třídního učitele s podmínkami realizace programů stanovených SVP Podmínky realizace preventivních programů SVP: - před realizací programu je nutná konzultace s třídním učitelem, metodikem prevence případně výchovným poradcem, která se týká problému, který chce škola řešit - programů sekundární prevence se vždy účastní třídní učitel - doba trvání jednoho programu je 1,5 hod – bez přestávky, setkání jsou minimálně 3 v průběhu asi tří měsíců, dále pak podle potřeby a dohody se školou - po každém programu je nutná konzultace s třídním učitelem, metodikem prevence nebo výchovným poradcem a jsou probrány jednotlivá doporučení pracovníků střediska - o všech programech, které jsou realizované na škole Střediskem výchovné péče musí být informován ředitel školy – informovanost ředitele zajistí učitel, který program objednával, případně třídní učitel - v případě potřeby informují o průběhu setkání a zjištěných skutečnostech ředitele školy pracovníci SVP - ředitel školy má možnost kdykoliv kontaktovat pracovníky SVP a být informován o průběhu každého setkání - programy probíhají v SVP HELP, přímo na školách pouze pro školy, které nejsou v místě působnosti SVP a po předchozí dohodě. První kontakt školy s SVP HELP byl 17.3 2006 e-mailem: ,,Žádám Vás o tři schůzky pro třídy druhých ročníků. Jednalo by se o třídy: - 2.Z - učební obor (20 žáků) - vybraný případ - 2.E - učební obor (31 žáků) - 2.A,B - maturitní obor (29 žáků) Ve všech třech třídách jsou výchovné a kázeňské problémy, šikana a nevhodné chování žáků mezi sebou i k učitelům. V těchto třídách je vždy jedna až dvě vůdčí osobnosti, které směrují třídu jinam, než chce učitel. Pro tyto třídy chci u Vás objednat sezení na SVP, a pak bychom se domluvili na další spolupráci.“ První termín intervenčního programu byl dohodnutý na 12.4.2006 Z konzultace s vyučujícím před programem: Konzultace proběhla jenom velmi krátce, protože metodička prevence nezajistila, aby s třídním kolektivem přišla třídní učitelka. Vyučující, která třídu přivedla, ji téměř nezná ani ji neučí. Programu se nemohla zúčastnit. Po telefonickém hovoru s ředitelem školy bylo přislíbeno, že třídní učitelka si pro třídu přijde a dohodneme si s ní termín konzultace. Pro třídu si přišel ale opět jiný vyučující. Program: - byl zaměřen na zjištění problému ve třídě z pohledu studentů - pozitivní motivaci ke zlepšení vztahů Z programu: - v kolektivu je velmi výrazný, verbálně útočný student Milan, který zastrašuje a manipuluje spolužáky, má na své straně asi 3-4 další příznivce (podle informací učitelky slovně uráží i spolužáky na celé škole), zabírá si hodně prostoru pro sebe - terčem jeho útoků je nejvíce Lenka (má individuální plán, se třídou se vidí minimálně), která při komunikaci s Milanem jde vždy také do útoku, komunikaci s ním začíná vždy slovy ,,jsi blbý, magor“ apod. Dochází tím mezi nimi ke slovním střetům a vzájemnému urážení - zbývající část třídy se chová neutrálně, spíše nemluví, jenom Darina dokáže říci Milanovi, co si o jeho chování myslí, Milan dělá, jakoby neslyšel, Darina mu sděluje své postřehy a dává zpětné vazby o vztazích z jiných tříd (takové chování není běžné a není v každé třídě) - Milan není ochotný slyšet a reagovat na pozitivní informace a hledat řešení, stále se vrací do minulosti - v závěru setkání si všichni dovedou vzájemně předat velké množství pozitivních vzkazů, pouze jeden student vyslovuje svoji nespokojenost, že z něho všichni dělají alkoholika Z konzultace s třídní učitelkou po programu: - třídní učitelka vyučuje v této třídě němčinu (asi polovinu třídy) - učí zde jenom 4 vyučovací hodiny za 14 dní – třídu tedy blíže nezná - problémový žák Milan – dobře se učí, má však výrazné potíže s chováním, vulgarita, ponižování studentů - toto chování se zatím řešilo pouze domluvou třídní učitelky - projednány byly doporučení plynoucí z programu a nabídnuto konzultovat vše v naší přítomnosti s vedením školy (třídní učitelka souhlasila) Doporučeno: - jasně vymezit pravidla chování a důsledně dodržovat včetně přesně stanovených trestů - podporovat žádoucí chování, využít pozitivní hodnocení, povzbuzovat pochvalou a oceněním - Milana směřovat k individuálním konzultacím - dohodnuto další setkání třídním kolektivem 5.5.2006 Po skončení programu žádala o individuální konzultaci Lenka, která se ihned objednala k psychologovi SVP. Aktuálně řeší své osobní potíže – zneužívání. Schůzka s vedením školy 27.4.2006: Přítomni: ředitel, zástupkyně ředitele, metodička prevence, třídní učitelka, pracovníci SVP Ze setkání: - projednáno bylo problémové chování Milana (ředitel školy ví o jeho nevhodném chování nejenom ke spolužákům, ale i ke generálnímu řediteli) - v rámci školy dohodnutý postup řešení – Milanovi bylo ihned sděleno za účasti všech přítomných schůzky podmínečné vyloučení a byly mu nabídnuty individuální konzultace v SVP. Tuto nabídku přijal a ihned se objednal na konzultaci – 2.5.2006 Individuální konzultace s Milanem v SVP 2.5.2006 - Milan hovořil o zlepšení vztahů ve třídě po realizovaném programu, čím sám přispěl ke zlepšení (začal se bavit s Honzou) - zaujal postoj, že se baví pouze s těmi, kteří jsou mu blízcí, s ostatními se pouze pozdraví a více s nimi nekomunikuje - hovoří o nutnosti dokázat se domluvit celá třída Závěr z individuální konzultace: - byly ujasněny pravidla chování ve škole, co škola očekává od něho, proč je škola důležitá pro Milana - zdůrazněna byla podmínka jeho dalšího studia (podmínečné vyloučení) - dohodnuta byla další individuální konzultace 9.5.2006 po preventivním programu s třídou, který se uskuteční 5.5.2006 Druhý intervenční program s třídním kolektivem 5.5.2006 Z konzultace s třídní učitelkou: - od minulého setkání, které se uskutečnilo před 14 dny, zatím v bližším kontaktu se třídou nebyla - aktuálně jsou na praxi, proto nemůže současnou situaci blíže posoudit Program: - změny od minulého setkání - současný stav - cíle do budoucna Z programu: - důležité bylo rozesazení v kruhu, Milana jsem si posadila vedle sebe, vedle mě je výrazně klidnější, méně útočný a méně agresivní v projevu (Darina v závěru hodnotí, že mu sedět vedle terapeutky SVP ,,vysloveně prospělo“) - velmi výrazně se projevuje ještě další student, který se chová obdobně jako Milan - od třídy dostávají zpětnou vazbu, že mají autoritu a nikdo si na ně nedovolí (ani pedagogové) - mají zkušenost, že Milanovo nevhodné chování vyřešil mistr na praxi pohlavkem někomu jinému - ke zlepšení vzájemných vztahů v kolektivu se vyjadřuje asi polovina třídy - otevírají téma vztahů s mistry odborné výchovy na praxi – agresivita mistrů vůči studentům (drží je pod krkem, …..) - vzpomínají na případ útoku na učitelku jejich školy, která byla ,,zmlácená“ (1/4 roku pracovní neschopnost) a vyslovují názor, že to udělal někdo ze školy - mají pocit, že problémy se ve škole neřeší a řešení tedy záleží na nich – počkat si na mistra po škole a vyřídit si to samy (zmlátit…) - asi polovina třídy nemá náhled, že jejich projev je neadekvátní, vulgární, agresivní - v závěru jsou motivováni k řešení, ,,jak se budeme chovat my, tak se budou chovat i jiní k nám, ukažme, že jsme lepší než mistři (chovejme se přiměřeně, ať je vidět, které chování a u koho je problémové) - od třídní učitelky nabídka na možnost řešení všech problémových situací. Pokud vy - studenti snížíte svoji laťku agresivity a nebudete se vzájemně ponižovat, před agresivitou jiných studentů i pedagogů vás budu chránit Doporučení: - celou situaci a zjištěné informace prodiskutovat s vedením školy, nabídnuta naše účast - jasně vymezit pravidla chování a sdělovat jednoduše a srozumitelně jaké chování je přípustné a které je školou trestané - dávat studentům jistotu, že mají možnost řešit i problémové chování od pedagogů - pozitivním hodnocením motivovat k žádoucí změně - dohodnuto setkání s vedením školy 17.5.2006 - dohodnuto další setkání s třídním kolektivem 14.6.2006 Individuální konzultace s Milanem v SVP 9.5.2006 - Milan hovořil o konkrétním chování a situacích, kde si uvědomoval své chování a reagoval mírněji - opět hovoří o změně vztahu k Honzou - hovoří o svém náhledu na celou situaci ve škole, o svých zbytečných problémech, které si způsobuje svým chováním - má zájem a chce znát názory spolužáků na vztahy ve třídě, zvláště od těch, kteří se doposud nevyjádřili Závěr z individuální konzultace: - podpora v možnosti řešení i dalších problematických situací - pozitivní motivace Milana k další žádoucí změně - dohodnuta další konzultace po dalším programu s třídním kolektivem který bude 14.6.2006 - nabídnuta možnost konzultace i podle aktuální potřeby a případných potíží Schůzka s vedením školy 17.5.2006 Přítomni: ředitel, zástupkyně školy, třídní učitelka, pracovnice SVP Z konzultace: - vedení školy bylo informováno o nevhodném agresivním chování mistrů vůči studentům - seznámeni s průběhem práce s třídním kolektivem - byla dohodnuta další spolupráce s učilištěm Ředitel školy se zástupkyní školy se dohodli na tom, že svolají mimořádnou schůzku všech mistrů odborné výchovy a problém budou řešit prozatím více v obecné úrovni. Budou informovat mistry odborné výchovy o tom, že ví, jaké výchovné postupy používají, a vymezí postup řešení v případě, pokud se bude znovu takové chování mistrů ke studentům opakovat. Doporučeno: - spolupracovat a vzájemně se informovat o chování studentů vyučující, mistři i vedení školy - v případě problémů hledat společná konstruktivní řešení a postupy, případně přizvat odborné pracoviště - je nutné dále pokračovat v řešení problémů v úrovni vedení školy - vedení školy zajistit aby se zamezilo agresivnímu chování pedagogů vůči studentům - směřovat studenty k řešení problémů vhodným způsobem - využívat pozitivní motivaci - důsledně dbát na dodržování školního řádu a pravidel školy Zpětná vazba na schůzku s vedením školy od třídní učitelky: Dobrý den, děkuji za včerejší podporu při schůzce s panem ředitelem. Uvidíme, zda měla nějaký význam Třetí intervenční program s třídním kolektivem 14.6.2006 Z konzultace s třídní učitelkou: Třídní učitelka zjišťovala od vyučujících této třídy, zda zaznamenali změnu v chování. Část vyučujících vidí zlepšení, část nezaznamenala žádný posun, ke zhoršení se nevyjádřil nikdo. Třídní učitelka sama hodnotí chování třídy jako zlepšené ve vzájemných vztazích i ve vyučování. Program: - změny od minulého setkání (diskuze) - aktuální situace - tečky - zhodnocení, závěr Z programu: - klidní, komunikativní, převážná část třídy s dobrou náladou - od minulého setkání se všichni ve třídě vyjadřují, že došlo ke zlepšení vzájemných vztahů, Milan hodnotí, že ,,je to dřina přestoupit na druhý břeh k hodným, ale zkouším to“ a zjišťuje, jaké jsou to pocity, když je oceněný, pochválený a doporučuje to i ostatním - na praktickém vyučování se již neopakoval ,,útoků mistra na studenty, došlo pouze ke slovní potyčce, kterou Milan vyhodnotil jako zbytečnou s tím, že reakce studentů byla neadekvátní - mistr, který používal agresivní nevhodné metody se na praxi vyjádřil ve smyslu, že ,,ví, kdo si stěžoval“ a přesně uvedl jméno studenta, kterého držel pod krkem ( při rozhovoru s vedením školy však nesděloval nikdo žádná jména studentů, třídní učitelka nemá ani pocit, že by se k ní v současnosti tento mistr choval odměřeně z důvodů, že si stěžovala u vedení školy) - sami studenti dokážou zhodnotit, který vyučující je pochválil za pozitivní změnu - hodnotí, že vyučující, kteří si jich nevšímají, pouze si odučí své, si změny nemohli všimnout - třídní učitelka vyjadřuje svoji obavu je pochválit, protože má s nimi zkušenost, že po pochvale dojde opět ke zhoršení (dokládá konkrétní příklad), zlepšení ve třídě ale vidí - výrazně a vhodným způsobem se při technice Tečky projevil Milan a Honza, všem pomáhali a rozdělovali spolužáky do skupin - osamocený zůstal Zdeněk (neměl žádnou tečku), který velmi intenzivně přemýšlel proč právě on - Zdeněk po celou dobu programu dostával informace, že musí mít vždy poslední slovo, že jeho srandy jsou i nepříjemné - třída i třídní učitelka sdělují ještě Radimovi, že pokud ho nikdo neponižuje, začíná ,,vystrkovat růžky“ a je provokatér - v závěru se vzájemně povzbuzují k dalšímu zlepšení, podporuje je i třídní učitelka Doporučeno: - povzbuzovat a podporovat v další žádoucí změně - motivovat pochvalou, oceněním - přesně a důsledně dbát na dodržování pravidel chování - pokračovat ve spolupráci s dalšími pedagogy - nadále pomáhat studentům při řešení jejich problémů, vést je ke vhodným způsobům - v případě zhoršení situace ve třídě kontaktovat SVP - další setkání podle aktuální potřeby Škola již z důvodů problémů v této třídě SVP nekontaktovala v tomto ani dalším školním roce.