Kazuistika - třídní kolektiv ZŠ 6.třída Jedná se o problémovou třídu (16 chlapců, 1 dívka), kde jsou potíže s dodržováním jakýchkoliv pravidel chování. Neustále se baví ve vyučování, bijí se, nerespektují učitele, honí se po škole. Z pohledu učitelů nezvladatelní a z toho důvodu již několik let nebyli na školním výletě. Jsou hodnoceni jako nejhorší třída na škole. V současnosti jsou v 6. třídě. S touto třídou jsem pracovala v průběhu dvou let. První setkání s třídním kolektivem 3.1.2005 (5 třída) Z konzultace s pedagogem: Program byl objednaný metodikem prevence. S třídním kolektivem přišel pan učitel (bývalý ředitel školy, který v této pozici není teprve několik dnů - od ledna 2005). Tuto třídu učí pouze krátkou dobu a od pololetí bude pravděpodobně jejich třídním učitelem. Důvodem setkání bylo napadení žáka 8. třídy jedním z žáků této třídy (útočníkem byl chlapec jiné národnosti – Vietnamec, má 15 let a v 5 ročníku je z důvodu jazykové bariéry). Žáka vyššího ročníku napadl údajně proto, že byl vyprovokovaný jeho chováním k němu. Reakce na provokaci byla nepřiměřená a vytáhl na svoji obranu kapesní nožík. Toto se událo na chodbě školy v době přestávky v přítomnosti dozorujícího pedagoga. Program setkání: - seznámení s činností střediska - vizitky - jaká jsme třída – diskuse - jaká chceme být třída – diskuse - zhodnocení, závěr Z programu: - velmi obtížně zvladatelný kolektiv, nerespektují pravidla chování - nechtějí o ničem mluvit, mají obavu, že cokoliv řeknou, obrátí se proti nim, v tomto názoru je velmi výrazně ovlivňuje Radek - vyslovují a vzájemně se utvrzují v názoru, že pokud budou respektovat a poslouchat učitele, budou z nich ještě větší ,,debilové“ než teď - hovoří i o tom, že se jim již podařilo některé učitelky vyprovokovat, nelíbí se jim, že je některé učitelky fackují - obtížně přijímají, že chování učitelů k nim je reakcí na jejich chování a opačně - závěru programu jsou někteří žáci ochotni dohodnout se na změně v chování, někteří chlapci však výrazně dávají najevo jakoukoliv neochotu ke spolupráci i ke změně chování ve třídě - vietnamský chlapec je v klidu, snaží se spolupracovat. K řešení jeho problému jsem mu nabídla individuální konzultaci Doporučeno: - jasně stanovit pravidla chování, důsledně dodržovat a pozitivním hodnocením motivovat k požadované změně - doporučila jsem další setkání v přítomnosti třídního učitele - nabídla jsem individuální konzultace vietnamskému chlapci Škola doporučovaného intervenčního setkání v tomto školním roce již nevyužila. Druhý intervenční program 8.11.2005 (6.třída) Program byl objednaný současným ředitelem školy z důvodu problémového chování žáků mezi sebou i vzhledem k vyučujícím. Třídním učitelem je bývalý ředitel školy. Z konzultace s pedagogem Třídu do SVP přivedla p. učitelka, která nám jenom v krátkosti potvrdila důvody programu pro třídu. Programu se nezúčastnila a sdělila, že pro žáky si přijde jiný vyučující. Program setkání: - vizitky - diskuse - čtverečky - diskuse - zhodnocení, závěr Z programu: - žáci dokázali zhodnotit, co se ve třídě děje, v čem jsou potíže a co se jim nedaří, co je pro ně obtížné dodržet v chování (nebavit se, nehonit se, nebít se) - ví, kteří z nich problémové akce rozjíždí a také ví, že se ke všemu co se ve třídě ,,rozjede“ přidávají - dva z chlapců jsou v chování bez potíží, když jim však třída dá tuto zpětnou vazbu, brání se tím, že upozorňují a všem připomínají kdy ,,zlobili" - velmi výrazný je Radek, který nemá náhled na své chování, je velmi manipulativní a dokáže kritizovat chování vůči němu od jiných lidí - stěžují si na chování učitelů k nim, na jejich neadekvátní kritiku (držte huby….) - jako nejlepší však hodnotí učitelku z prvního stupně, která problémy řešila tím, že je vyvedla za dveře a zfackovala je - chováním v programu na sebe ještě upozorňuje Petr a Laďa (neustále se baví, na upozornění nereagují ani malou chvilkou pozornosti) - nedokážou domyslet do důsledku své chování, pokud nedojde ke změně – další postihy, řešení s rodiči…. - velká většina si přiznává, že se chovají nevhodně, že by se mělo jejich chování ve škole změnit a ví, jaké výhody by jim změna přinesla. Doporučení, závěr: - srozumitelně stanovit pravidla chování a důsledně dodržovat - pozitivním hodnocením motivovat k žádoucí změně - svolat mimořádnou rodičovskou schůzku – společnou pro rodiče i děti - doporučuji další setkání Zpráva z rodičovské schůzky 6.třídy 7.12.2005 Iniciátor schůzky: pracovnice střediska výchovné péče Účastníci schůzky: rodiče, děti - žáci, třídní učitel, ředitel školy, pracovnice střediska výchovné péče Z rodičovské schůzky: Účast: 6 rodičů, 9 dětí, třídní učitel, ředitel, pracovnice střediska výchovné péče Program: vytvoření pravidel třídy Systém kontroly: Žákům budou každý týden přidělované pozitivní body, když budou úspěšné (za určitý počet bodů budou ve škole odměněni, zisk daného počtu bodů je také podmínkou k účasti na školním výletě, pokud se jim body nepodaří získat, můžou se výletu zúčastnit pouze v doprovodu rodičů). Průběh schůzky: Pravidla vytvářeli rodiče společně s dětmi - děti si vybrali rodiče jiného spolužáka se kterým si povídali o situaci ve škole, o důvodech dnešního setkání a následně se dohodli na pravidlech, které by měli děti ve škole dodržovat (vytvořili 3 pravidla – nevyrušovat, nehonit se, nebít se) Reakce na rodičovské schůzce: Rodiče: zpočátku překvapení, nevěří, že se něco změní, nedůvěřují, v závěru naklonění ke spolupráci, mluvili o tom, že pozitivní hodnocení ještě nikdy nezažili, že je to něco, co zde chybělo ředitel: v závěru spokojený s výsledkem a při individuálním rozhovoru se vyjádřil, že si to takto představoval třídní učitel: držel se v pozadí, sděloval rodičům své obavy z reakcí a chování dětí na výletu, kladl důraz na zodpovědnost, kterou má za děti a pokud se na ně nemůže spolehnout, netroufá si s nimi na výlet. Závěr schůzky: - vytvořené pravidla třídy (3 pravidla – nevyrušovat, nehonit se, nebít se) - dohodnutá další schůzka v přítomnosti pracovníka střediska výchovné péče na den 4. ledna 2006 (souhlasili všichni zúčastnění) Setkání s ředitelem školy 20.12.2005 Došlo k výraznému zlepšení v chování této třídy. I učitelé, kteří měli s touto třídou největší problémy, hodnotí současnou situaci jako výrazně lepší. Zpráva ze 4. 1. 2006 – z rozhovoru s ředitelem školy Dnešní rodičovská schůzka má být pouze informativní – o prospěchu (rodiče se můžou informovat o prospěchu u jednotlivých vyučujících). Důvodem neuskutečnění společné schůzky podle dohodnutého plánu bylo, že třídní učitel údajně zapomněl informovat rodiče o jednotném čase setkání. Doporučeno: Třídní učitel bude informovat jednotlivě rodiče o pozitivní změně v chování dětí. S dětmi proběhne setkání v rámci dnešní vyučovací hodiny rodinné výchovy. Průběh vyučovací hodiny 4.1. 2006 v řízený pracovníkem SVP Přítomen: přítomní žáci, ředitel školy, pracovník střediska výchovné péče Program: - pochvalou povzbudit a podpořit pozitivní změnu, která nastala - nabídka na organizátory soutěže ,,SKOKAN ROKU“ (v chování tříd) - zamyslet se nad svými dobrými vlastnostmi, které je výhodné ukázat ve škole (najít 5 svých dobrých vlastností, vybrat jednu, kterou i vysvětlit a přiblížit jak ji poznáme) Z programu: - upovídaní, hodně diskutují, vzájemně si dávají jenom velmi málo prostoru pro komunikaci - velmi obtížně nachází své dobré vlastnosti, jeden z chlapců se vyjádřil ,,My dobré vlastnosti máme, ale neukazujeme je“ - píší také nedělám….., nedělám………nedělám……………. a těžko hledají pozitiva - někteří si papír se svými dobrými vlastnostmi chtějí zničit, v závěru je neochotně dávají na nástěnku, na viditelné místo Doporučeno: - vrátit se zpět k dobrým vlastnostem jednotlivců a využít to k další pozitivní motivaci třídy - vyhlásit soutěž školy ,,skokan roku“, zapojit do spolupráce žáky i pedagogický sbor - dohodnuto další setkání s třídním kolektivem na 1.2.2006 v 11.50 – v hodině rodinné výchovy - Společnou rodičovskou schůzku svolat v průběhu třetího čtvrtletí. Poznámka: na rodičovské schůzce využít vytvořených dobrých vlastností. - pokud je žáci do dne rodičovské schůzky zničí a nebudou s nimi dále pracovat –popovídat si s rodiči o možných důvodech zničení a neochoty ukázat své dobré vlastnosti, které mají, jak si tyto reakce a chování rodiče vysvětlují. Společně se zamyslet, jak žáky motivovat k dalšímu žádoucímu chování - pokud budou nadále s vlastnostmi pracovat – na rodičovské schůzce povzbudit a dále podpořit dobré chování, požádat rodiče o doplnění dobrých vlastností (např.do 10) - seznámit rodiče se soutěží, kterou organizují (nebo mohli organizovat a dopředu se vzdali), kde mají možnost získat ocenění Intervenční program 1.2.2006 v hodině rodinné výchovy Z konzultace s vyučujícím: Třídní učitel nebyl ve škole přítomen, o situaci nás jenom okrajově informovala vyučující občanské výchovy. Hodnotila, že u některých žáků je zlepšení viditelné, na některé žáky nemá pozitivní hodnocení žádný vliv. Program setkání - diskuze k současnému stavu - zhodnocení, závěr Z programu: - současný stav hodnotí žáci jako zlepšený - začíná být viditelnější, kdo se ve třídě snaží o žádoucí změnu – je to většina žáků - vyjadřují se o tom, že učitelé jim nedávají pozitivní body, když zapomínají např. pomůcky i když se vhodně chovají – do bodování zahrnují výuku, nejenom chování - žádají, aby další společná rodičovská schůzka byla v době vyučování, jako důvod uvádí, že v odpoledních hodinách mají různé zájmové aktivity - nemají náhled na to, že tato setkání jsou z důvodu jejich chování a že to můžou ovlivnit oni sami dodržováním dohodnutých pravidel a školního řádu - v závěru jsou podpořeni ve změnách, které začali uskutečňovat a jsou i pro okolí viditelné Doporučeno: - s učiteli si vyjasnit a ujednotit bodovací systém – za co udělovat body - podporovat žádoucí změnu pochvalou, povzbuzením, oceněním - důsledně trvat na dodržování stanovených pravidel chování - doporučeno další setkání V průběhu března začal ve škole pracovat školní psycholog. Škola již SVP nekontaktovala. Na podnět SVP se ale uskutečnila schůzka s ředitelem školy v přítomnosti školního psychologa. Důvodem bylo navázání spolupráce se školním psychologem. Na schůzce ředitel školy jednoznačně vymezil, že všechny další postupy a řešení jsou již v kompetenci školního psychologa. Školní psycholožka dostala nabídku možnosti informovat se na dosavadní průběh práce se třídou, kterou nevyužila. Tato školní psycholožka pracovala ve škole pouze dva měsíce. V následujícím školním roce nastoupila do školy nová školní psycholožka, kterou jsem kontaktovala ke konci školního roku 2006 -2007. Věděla, že jsme s třídou pracovali v minulém školním roce. Ani ona nikdy sama nekontaktovala SVP v tomto nebo jiném případě a nežádala žádné informace o průběhu práce se třídou. S popisovanou třídou nyní pracuje a hodnotí ji jako obtížně zvladatelnou s výraznými problémy v chování.