Role třídního učitele Doporučení pro třídního učitele při vedení třídy, jak je stanoví H. Belz, M. Siegrist (2001): - má přehled o tom, co se děje ve třídě - soustavně a důsledně zasahuje při nesprávném jednání žáků - při souběhu kázeňských přestupků řeší nejprve ten závažnější - předvídá podle chování třídy problémy a zasahuje dříve, než vzniknou - vytváří si se třídou smluvené symboly, používá i řeč těla - snaží se vyhnout škatulkování - jedná asertivně, ale dovede chválit - je důsledný ve vztahu k žákům i rodičům - jasně definuje pravidla chování, vymezuje jeho mantinely - stanoví předem tresty za určité přestupky - naslouchá žákům, podporuje správné chování a jednání, vysvětluje nesprávné - přistupuje k žákům individuálně, má je rád a dává jim to najevo V průběhu svého třídnictví by se měl každý třídní učitel zabývat alespoň rámcově diagnostikou třídy a porovnávat její výsledky v každém školním roce. Měl by se zajímat o to, co si žáci myslí o škole, o třídě, co jim vadí, proč jsou nebo nejsou dobrý kolektiv, a získávat odpovědi.