Ekonomie pro pedagogy 1 podzim 2020 Úvod do mikroekonomie Zkoumání jednotlivých subjektů působících v ekonomice: ▪ Domácností / jednotlivců ▪ Firmem Trh a tržní mechanizmus Nabídka (S - supply) a poptávka (D - demand) se potkávají na trhu a jejich vzájemným působením prostřednictvím tržního mechanizmu se dosahuje rovnovážní ceny (p*) a rovnovážného množství (q*). Na trhu může nastat situace, kdy je aktuální cena vyšší než rovnovážní cena a trh je vychýlen z rovnováhy. Dochází pak k přebytku – protože výrobci jsou cenou motivování k nabízení většího množství než poptávají spotřebitele. K nedostatku pak dochází, když je aktuální cena nižší než rovnovážní cena. Přebytek spotřebitele – vyjadřuje skutečnost, že na trhu v rovnováze existují spotřebitelé ochotní a schopní poptávat dané množství produkce i při vyšší ceně, kterou ale v důsledku dosažené rovnovážní ceny nemusí za dané poptávané množství reálně uhradit. Přebytek výrobce – vyjadřuje, že na trhu v rovnováze existují výrobci, kteří by dané množství nabízeli i při nižší než rovnovážné ceně, ale můžou inkasovat rovnovážnou cenu. Trh a tržní mechanizmus Trh dosahuje rovnováhy, tedy stavu, kdy je dosaženo rovnovážní ceny (p*) a rovnovážného množství (q*), prostřednictvím tržního mechanizmu. Ten funguje v několika krocích jako interakce mezi výrobci a spotřebiteli. Jak ilustruje obrázek, pokud je cena vyšší než rovnovážná cena, vzniká přebytek. Současně výrobci nejsou schopni dané množství produkce realizovat za danou cenu, ale jenom při nižší ceně (při které existuje poptávka po daném množství). Táto cena ale motivuje výrobce k omezení výroby, což vede k nedostatku. Nižší objem produkce ale lze realizovat tentokrát za vyšší cenu. Ta ale vede k přebytku… Rovnováha se ustálí, když je nabízeno právě takové množství produkce, které je současně i poptáváno. Trh a hospodářský systém ▪ členění hospodářského systému ✓ zvykový systém ✓ centrálně plánovací systém ✓ tržní systém ▪ znaky firmy v rámci hospodářského systému: ✓ systémově indiferentní • princip kombinace výrobních faktorů • princip hospodárnosti • princip finanční rovnováhy ✓ systémově podmíněné • princip autonomie • výdělečný princip • princip soukromého vlastnictví faktory nezávislé na hospodářském systému faktory závislé na hospodářském systému F I R M A Princip kombinace výrobních faktorů princip hospodárnosti princip finanční rovnováhy tržní hospodářství autonomní firma autonomní určování hospodářského plánu plánované hospodářství firma jako výkonný orgán národního hospodářství výdělečný princip (maximalizace zisku) princip soukromého vlastnictví centrální hospodářský plán princip plnění plánu princip společenského vlastnictví Trh a hospodářský systém Trh a tržní struktury Na trhu působí subjekty (spotřebitelé a výrobci) a dle množství těchto subjektů a podmínek jejich působení na trhu lze trhy rozdělit do struktur. Konkurence = mezi subjekty (nabídka a poptávka) a mezi výrobci ▪ Dokonalá konkurence ✓ mnoho výrobců, identický produkt, bez barier vstupu a výstupu ▪ Monopolistická konkurence ✓ mnoho výrobců, diferencovaný produkt, malé bariery vstupu a výstupu ▪ Oligopol ✓ málo výrobců, diferencovaný produkt, značné bariery vstupu a výstupu ▪ Monopol ✓ jeden výrobce, specifický produkt, specifické podmínky působení na trhu Trh a tržní struktury Charakteristika trhů dokonale konkurence: ✓ mnoho výrobců, identický produkt, bez barier vstupu a výstupu Rovnovážní stav kdy neexistují impulzy pro vychýlení z rovnováhy. Optimální množství produkce firmy při splnění podmínky MR = MC pro maximalizaci zisku. (Pokud by byla produkce nižší, vyplatilo by se ji zvýšit, protože výnos z další vyprodukované jednotky by byl vyšší než náklady na její produkci a firma by dosáhla vyššího zisku; a naopak při vyšším objemu produkce by byli náklady na produkci této jednotky vyšší než výnosy z jejího prodeje a došlo by ke ztrátě.) Firma Trh Trh a tržní struktury ▪ Dokonalá konkurence ✓ pokud je cena vyšší než rovnovážná, vede k zisku firmy a motivuje další výrobce k vstupu do odvětví a zvýšení nabídky, co vede k snížení ceny, až do momentu, kdy žádná firma nedosahuje zisku = trh pak v rovnováze Trh a tržní struktury ▪ Dokonalá konkurence ✓ pokud je cena nižší než rovnovážná, vede k ztrátě firmy a motivuje výrobce k výstupu z odvětví a snížení nabídky, co vede k zvýšení ceny, až do momentu, kdy žádná firma nedosahuje ztráty = trh pak v rovnováze Trh a tržní struktury Charakteristika monopolu: ✓ jeden výrobce, specifický produkt, specifické podmínky působení na trhu ✓ monopol dokáže využít svoji sílu pro určení ceny nabízeného statku ✓ jenom jeden graf pro firmu a trh (společný; protože na trhu není jiná firma) I když monopol má sílu pro určení ceny nabízeného statku, nemůže tuto cenu volit dle své libovůle. Aby monopol maximalizoval zisk, volí, rovněž jako jakákoliv jiná firma v rámci jakékoliv tržní struktury, objem produkce odpovídající množství za podmínky MC = MR. Na rozdíl od dokonale konkurenční firmy ale realizuje tento objem při ceně, která odpovídá hodnotě z poptávkové křivky (p*). Trh a tržní struktury Charakteristika monopolu: ✓ jeden výrobce, specifický produkt, specifické podmínky působení na trhu ✓ monopol dokáže využít svoji sílu pro určení ceny nabízeného statku Jelikož na grafu máme tržní poptávkovou křivku i tržní nabídkovou křivku (totožnou s individuální nabídkovou křivkou monopolu, znázorněnou části křivky MC), jsme schopni srovnat situaci monopolu s hypotetickou situaci na dokonale konkurenčním trhu. Vidíme, že u monopolu dochází k omezení množství produkce, a k zvyšování ceny dané produkce. Současně tak dochází k vzniku ztráty mrtvé váhy, co je část ztraceného přebytku spotřebitele a přebytku výrobce v důsledku existence monopolu. Trh a tržní struktury ▪ Monopol – Cenová diskriminace ✓ Dokonalá cenová diskriminace ❖ monopol účtuje dle ochoty spotřebitele platit ❖ monopol získá cely přebytek spotřebitele ✓ Reálná cenová diskriminace ❖ Slevy pro děti ❖ Slevy pro studenty a důchodce ❖ Množstevní slevy, slevové kupóny… ✓ Regulace monopolu – Antimonopolní legislativa - ÚOHS: ❖ bránit koncentraci – omezit fúze a akvizice, rozdělit firmu ❖ regulovat cenu – bránit domluvám na spolupráci firem Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!