Kvantitativní strategie a dotazník • Hypotézy • Operacionalizace • Pracovní hypotézy • Proměnné • Validita – měřím to, co chci měřit • Reliabilita – opakované měření přinese vždy stejný výsledek Je reliabilní měření vždy validní? Typy proměnných: • Závisle a nezávisle proměnná • Nominální: oddělené kategorie bez možnosti řazení • Pohlaví • Krevní supina • Četnost (modus, %) • Ordinální: oddělené kategorie s možností řazení • Stupnice vzdělání • Četnost, medián • Intervalové: nejenom řazení, ale také kolikrát vyšší • Příjem, věk, počet dětí • Četnost, medián, průměr Převody typů proměnných • Věk (Intervalová) => Věkové kategorie (Ordinální) => Mládež, Senioři, apod. (nominální kategorie) Znaky dobré proměnné: • Vzájemně se vylučující atributy • Vyčerpávající seznam atributů • Jednodimenzionalita atributů • Variance atributů • Nejasné kategorie Na co se ptát, když kladu otázku: • Je otázka nezbytná? • Měří otázka to, co chci měřit? (Je validní??) • Budou jí všichni rozumět? • Zná respondent odpověď? • Není otázka dvouhlavňová? • Není sugestivní? • Jsou kategorie v otázce úplné a vylučují se? • Je otevřená otázka nezbytná? • Neptáte se příliš obecně? • Mají odpovědi všech stejnou váhu? • Není otázka nepříjemná? Typy pravděpodobnostního výběru • Jednoduchý náhodný výběr – každá jednotka populace má stejnou možnost, že bude vybrána (respondenti jsou náhodně losování z opory výběru) • Systematický – postupujeme podle nějakého klíče (například se ptáme každého stého zákazníka, zazvoníme u každých čtvrtých dveří, apod.) • Stratifikovaný náhodný výběr – rozdělíme populaci podle nějakého kritéria (např. fakulta univerzity, městská čtvrť, apod.) a v rámci kategorií provedeme náhodný výběr • Skupinový výběr – nevybíráme náhodně jednotky populace, ale jejich přirozené shluky (například místo žáků vybíráme školy), které celé prozkoumáme • Vícekrokový skupinový výběr – vybíráme shluky populace, ve kterých dále provádíme náhodný výběr Typy nepravděpodobnostního výběru • Anketa – výzkumník se ptá každého, koho potká či kdo je dosažitelný • Metoda sněhové koule – výzkumník kontaktuje známého člena dané skupiny a od něj získává kontakty na další potenciální respondenty • Záměrný výběr – výzkumník používá řadu metod, jak získat data od dané populace. Výběr respondentů je prováděn na základě úsudku respondenta. • Výběr deviantních (extrémních) případů – výzkumník vyhledává případy, které se vymykají dominantním vzorcům • Sekvenční výběr – výzkumník vyhledává nové případy, dokud mu přinášejí nějakou novou informaci • Adaptivní výběr – strategii výběru výzkumník upravuje na základě své minulé zkušenosti • Kvótní výběr Dramaturgie dotazníku • Oslovení, vysvětlení, poděkování, kontakt • Demografická data ke konci (snadné, ale nudné) • Působí opravdu anonymně? • Není dlouhý? Neztrácí respondent pozornost? • Neovlivňují odpovědi další odpovědi? • Má řazení nějakou logiku? (a nyní se budeme ptát na…; nesledovat logiku výzkumu) • Různé typy otázek: grafika, sémantický diferenciál • Pozor na haló efekt: https://www.youtube.com/watch?v=6Ms9A-212F0 Likertova škála