Mladší školní věk – do cca 9- 10 let, důležitá témata (handout) 1. Vývoj kognice – Piaget, konkrétní operace. Počátkem školního věku (kolem 7 let podle Piageta) je dítě schopno skutečných logických operací, pravých úsudků odpovídajících zákonům logiky bez dřívější závislosti na viděné podobě. Stále se ovšem i toto logické usuzování týká jen konkrétních věcí a jevů, které si lze názorně představit. Teprve na počátku dospívání (kolem 11 let) je dítě schopno vyvozovat soudy zcela formálně, i když si nemůže obsah konkrétně představit. Tedy v mladším školním věku jde ve vývoji myšlení o stádium konkrétních operací: dítě je schopno různých transformací v mysli současně – může chápat identitu, zvratnost, vzájemné spojení různých myšlenkových procesů do jedné sekvence (současné posouzení výšky a šířky skleničky). Jde tedy o kvalitativně nový způsob usuzování. Lépe již chápe příčinné vztahy a nevykládá je čistě na základě svého antropomorfického postoje jako dítě předškolní (tomu stačí vysvětlení, že žárovka svítí, protože jsem otočil vypínačem). Školák se již nespokojuje s jednoduchými soudy (když je zima, tak sněží), ale žádá si podrobnější vysvětlení. Odkaz na pokusy: https://www.youtube.com/watch?v=j4lvQfhuNmg Otázka: Co z toho vyplývá pro práci s dítětem? 2. Sociálně Erikson - 6-12 let člověk konflikt mezi snaživostí v práci a pocitem méněcennosti „vstup do života“ ctností je kompetence Vztah k autoritě – respektuje ji, poslední možnost působit na dítě přímo Vztah k spolužákům – pozice ve třídě, - vnímání vlastní osoby, srovnávání, - citlivost na atmosféru Otáka: Co z toho vyplývá pro práci s dětmi? 3. Problémy dětí – problémy ve škole, v rodině Poruchy chování Poruchy učení Poruchy pozornosti Poruchy vztahů – s kým Otázka: Nalézt příčinu vzniku problémů… Nakreslete dítě a jeho svět, kde všude může nastat porucha… Zdroje problémů: Má vaše dítě nějaké problémy ve škole?Odkaz: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/clanky/o-nejcastejsich-problemech-deti-ve-skole-133 .html