BATOLE Vývoj dítěte v období mezi 1 a 3 roky Jak to souvisí? Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-SA Co víme o batoleti? Charakteristika období Hrubá motorika Jemná motorika Kresba Lateralita Negativismus Myšlení a otázky Charakteristika období:Vývoj hrubé motoriky Po prvním roce vývoj chůze, stává se účinnějším než lezení, Jistější chůze s malým počtem pádů průměrně od 15 měsíce Počátky „běhání“ – strnulé, široká báze. Dva roky – dítě dobře utíká, dokáže rychle zastavit, téměř nepadá, zvládá nerovnosti terénu, překračuje práh, chodí do schodů bez přidržování přisunování nohy na každém schůdku (c Umí poskočit snožmo na místě, skáče z obrubníku, ze schodku. Tři roky – zvládne pravý skok, snožmo do dálky s překonáním určité vzdálenosti. Zvládá dovednost jízdy na tříkolce, kole s postranními kolečky. Chůze ze schodů? Dovednost chůze u zdravých dětí vzniká „sama“. U děti s určitým pohybovým defektem náročnost celého procesu, velká nejistota, nepřevádí schopnosti do jiného prostředí atd. Charakteristika období:Vývoj jemné motoriky Po prvním roce se rychle zdokonalují pohyby rukou a prstů při uchopování, pouštění a manipulování s předměty. Záměrné a přesné upuštění předmětu až kolem 18 měsíců – jistota v postavení kostek na sebe. Zacházení s kostkami Tři roky – zvládne navlékání dostatečně velkých korálků na provázek. Vývoj a možnost detekce laterality. Jemná motorika se odráží ve vývoji dětské kresby mezi 1. a 3. rokem KRESBA !!! Vývoj jemné motoriky: Lateralita • Mezi 2 a 3 rokem dochází k vyhraňování laterality (strannosti) • Lateralita je podmíněna dominancí opačné mozkové hemisféry Přeučování • Dříve se přeučovalo - dnes už se to nedělá !!!!! Poruchy, které byly typické u přecvičovaných leváků: - Motorický neklid, změny v chování, neurózy, tiky, noční pomočování, odpor ke škole, zhoršování prospěchu -Poruchy řeči: opoždění vývoje řeči a koktavost-balbuties, -Vývojové poruchy: poruchy psaní a čtení-dyslexie, dysgrafie, neobratnost • Druhy laterality - vyhraněná lateralita - nevyhraněná lateralita - překřížená lateralita Test laterality - Matějček Vývoj komunikačních schopností a kognice Aktivní x pasivní zásoba Průměrná aktivní slovní zásoba: 12 měsíců – 6 slov 18 měsíců – 20 až 30 slov 24 měsíců – 200 až 300 slov Dítě v jednom roce rozumí lidské řeči, jednoduchým pokynům, otázkám – „udělej pápá“, „ne, nesmíš“, „kde jsou botičky?“. První slůvka jsou v dětském žargonu, kterému rozumějí především rodiče. Pocházejí často z oblasti onomatopoické: Zvládá typickou intonaci lidské řeči: větičky s jednoznačnou formou sdělení, odlišné rytmem a melodií řeči. Delší souvislé promluvy, v nichž si dítě vypráví, jen výjimečně zazní zřetelné slůvko. Vývoj komunikačních schopností a kognice • Mezi rok a půl a 2 lety dochází k rychlému pokroku ve vývoji řeči, dítě začne opravdově chápat symbolický význam slov, začíná rozumět stále většímu počtu slov a i aktivní slovní zásoba se razantně rozšiřuje. Začíná slůvka spojovat, nejprve pokládá výrazy vedle sebe • Kolem 3 roku dítě se z 3 osoby dosáhne do 1. osoby „Já“ - Já jsem papala“ a ne „Eliška papala“. • Mnoho ze začátku velkých rozdílů ve vývoji řeči se později zcela srovná. • Ale: neschopnost vyjádřit se PŘINÁŠÍ elké záchvaty vzteku, opoždění intelektového vývoje • Poruchy řeči – patlavost, dysfázie, afázie, mutismus…. Kognitivní vývoj • VÝVOJJÁ AVLASTNÍVŮLE • 1. otázka • k upřesnění vede stále se opakující otázka – Co to je ? • rozšíření slovní zásoby • 2. otázka • kolem 3 (do 4-5) roku se objevuje otázka s hlubší podstatou • Proč ? – dopátrat se poznatků, které nejsou vidět, navázat a udržet kontakty A proč? • https://www.youtube.com/watch?v=VEn-L9QoOEg Kdy může dítě do školky? „Problémy vznikají, když…“ • Není dítě zralé: emočně, kognitivně • - separace od matky • - pochopení pravidel • - potřeba kolektivu, schopnost a hry s dětmi • (VNITŘNÍ PROCES DÍTĚTE, PROBLEMATIKA DVOULETÝCH DĚTÍ) Není dítě připravené: - Sebeobsluha- návyky, péče o sebe - Respekt autority - výchova - Nebyl dosud mezi dětmi - Jiná sociokulturní norma, jiné prostředí (PROSTŘEDÍ,VE KTERÉMVYŮSTÁ, NEPŘIPRAVENOST RODIČE) Je dítě více odlišné – mentální nebo zdravotní handicap, dětský autismus Sebeobsluha • hygienické návyky (2 roky – nepočůrávají se, mytí rukou) Freud a udržení čistoty – téma vzdoru, přizpůsobení se • stolování (1 rok – pití z hrníčku, 2 rok – lžíce) • oblékání, svlékání (1 rok – čepice, tepláky) • obouvání (zip) Stížnosti a těžká život učitelek MŠ Emoční vývoj: separace Výrazná separační reakce dětí mezi 18 a 24 měsícem (Bowlby, 50. léta). Tři fáze: Fáze protestu – dítě křičí a volá matku Fáze zoufalství – ztráta naděje na přivolání matky Fáze odpoutání od matky – hledání náhradní mateřské osoby x ztráta vztahu k lidem, připoutání k věcem (k jiným lidem, ale zranění….) Jedná se o normální reakce, chybí-li je to spíše podezřelé. Každá fáze: několik hodin/dnů/týdnů Opuštění ve školce Pobyt v nemocnici Otázka: Proč se vzteká? https://www.youtube.com/watch?v=phXQ4mw8ko8 Jaká by měla být naše reakce? Emoční vývoj: fáze negativismu • KONFLIKTY= navenek to vypadá, že dělá protiklad než chce dospělý (dítě nedokáže odhadnout své schopnosti, nemá minulou zkušenost) - dítě nechce zákazy, příkazy – potvrzení vlastní důležitosti, vůle, rozvoj JÁ - jako přirozený jev do 4-5 roku – později už je to problém (nástup do školy....) JDE O pozitivní vývojový jev → rozvoj vlastní vůle- neznamená to, že dítě rozmazlené, každé si tím musí projí - tzv. afektivní stavy: dítě leží na zemi a kope, může modrat a ztrácet vědomí, nebo zvracet Pomoc: dítě si nesmí ublížit, rodič se nesmí nechat manipulovat – získání návyku