ZÁKLADNÍ PŘÍSTUPY K PSYCHOLOGICKÉ MU POZNÁNÍ JAK PŘEMÝŠLÍME O ČLOVĚKU? A JAK BYCHOM MĚLI? ZÁKLADNÍ OTÁZKY • Rozumíme si? Já tobě, ty mně? Kdy ano/ne? • Jak správně zkoumat člověka? Jsou na to nějaká pravidla? • Ví psycholog víc, než já? Proč ano/ne? • Co můžeme čekat od psychologa? • A od psychologie? TÉMATA • 1.Vědecká x folková psychologie • II. Směry v psychologii • III. (Disciplíny) Folková psychologie = laická, lidová psychologie • Člověk disponuje značným množstvím sdílených znalostí o světě, které mu umožňují anticipovat události a být v interakci s druhými lidmi. Lidé mají obecně tendenci hledat a nacházet kauzalitu ve vztazích mezi prvky událostí. Zdravý selský rozum: common sense. Otázka: Je správné se chovat podle SELSKÉHO ROZUMU? A co je to vlastně? Definice? LAICKÉ PSYCHOLOGICKÉTEORIE • Jsi těhotná, musíš svému nenarozenému dítěti pouštět Mozarta a neustále na něj mluvit, jinak bude hloupý a citově deprivovaný • Než vyrůstat v sociálně slabé rodině, ať jde dítě raději do děcáku, tam bude mít vše potřebné pro vývoj • Lesní školky?Vždyť si ty děti nerozvinou potřebné schopnosti pro školu!!! • Neznámkovat? To už pak děti nebudou nic dělat… • Ženy jsou naprogramované na výchovu dětí, když dítě vychovává otec, vždy mu něco chybí • VYMYSLETE NĚJAKOU VLASTNÍ! OTÁZKA • Pokuste se na základě laických teorií vymyslet několik rozdílů mezi vědeckou a folkovou psychologií. Co je to zásadní, v čem se liší? FOLKOVÁ XVĚDECKÁ PSYCHOLOGIE • Zabývá se jen tím, co je nutné nebo naléhavé pro život společnosti • Mentální logika – promítání mimoracionálních postupů do zpracování informací • Běžný jazyk, pojmy se nedefinují • Idiografická • Normativně zabarvená • Singularismus – rozpory mezi poznatky se nelibě nesou • Všestranné systematické studium předmětu bádání • Postupy, jejich norma je dána formální logikou • Přesné vymezení pojmů, definice • Nomotetická • Nehodnotící • Pluralistická Folková psychologie Jak se vytváří vědomosti laické psychologie? • pozorování chování druhých lidí • pozorování vlastního chování a prožívání • zobecnění postřehů o lidském chování • zobecnění postřehů o vlastnostech osobnosti a o lidské psychice Popularizace poznatků vědecké psychologie ovlivňuje vývoj folkové psychologie!!! LEDOVEC • Co je to za teorii? • Co o ní víte? A JAKÝ SMĚR JE TOTO? A co dalšího o něm víme? • https://psychologie.cz/holubi- hazard-v-laboratori/ A K JAKÉ PSYCHOLOGII NÁS ODKAZUJÍ TYHLE SNÍMKY ? HLUBINNÁ PSYCHOLOGIE Sigmund Freud JÁ přestalo být pánem ve vlastním domě…. Nevědomí PUDY jako hybná síla osobnosti… Traumata, komplexy… Biografická a biologická determinace LEDOVEC = Vědomí x předvědomí x nevědomí Struktura osobnosti ID – je iracionální, princip slasti EGO – je racionální, princip reality SUPEREGO – princip dokonalosti Intrapersonální konflikty id versus ego, id versus superego, ego versus superego ŽÁCI MNOHÉ REVIDOVALI… C. G. Jung, A. Adler, K. Horneyová, H. S. Sullivan, E. Fromm, E. Erikson, … BEHAVIORISMUS, NEOBEHAVIORISMUS Otec behaviorismu J. B.Watson „…Dejte mi tucet zdravých dobře rostlých dětí a vlastní specifický svět, v němž bych je vychovával, a já vám ručím za to, že z každého z nich vychovám specialistu podle objednávky: lékaře, právníka, umělce, vedoucího prodejny, ba dokonce i žebráka a zloděje, bez zřetele k jeho vlohám, sklonům, tendencím, schopnostem, zájmům a výbavě jeho předků…“ Behaviorismus, neobehaviorismus Důraz na chování (behavior), viditelné projevy organismu. Reakce (jednání) člověka je funkcí prostředí (stimulu) a osobnosti (black box). UČENÍ – jeho mechanismy, principy. Ivan P. Pavlov Teorie klasického podmiňování – nepodmíněný x podmíněný podnět. Clark L. Hull, B. F. Skinner Rozvíjeli teorii podmiňování, zamýšleli se nad zamezením vyhasnutí podmíněné odezvy. John Dollard, Neal E. Miller Zabývali se procesem učení, vymezovali jeho složky. Humanistická psychologie Abraham Maslow, Carl R. Rogers Čověk není „bílá krysa“… Opozice vůči behaviorismu i proti „pudovým“ silám psychoanalýzy. Zdůraznění svobody a individuality. Optimistický pohled na organismus, může být moudřejší než vědomí. Vůle k seberealizaci, mohou jí být postaveny překážky. V. E. Frankl – Socha svobody a zodpovědnosti „ Kdo ví proč, zvládne každé jak“ KTERÝ PŘÍSTUP VYBRAT? • Mít v paměti tzv. Funderovo pravidlo: • Nejsilnější stránky čehokoliv jsou zároveň slabou stránkou též věci a překvapivě někdy bývají pravdivé oba protikladné výroky. • Silné stránky každého hlavního SMĚRU jsou i jeho slabými (tzn. jsou těsně vázány se slabými stránkami) • NEPLATÍ JEN PRO PSYCHOLOGII! Zkusme si to! • DonaldTrump • Automobil jako doprané prostředek • Demokracie PARADIGMA ANEB „OBT“ VŠEV JEDNOM? RADĚJI NE! • Psychoanalýza • Behaviorismus • Humanistická psychologie • --------------------------------------------------------------------- • A pak moderní, eklektické přístupy: kognitivní, rysový, konstruktivismus… • Liší se právě v pohledu na osobnost člověka • Je mnoho z nich vycházejících různých teorií… • TEORIE = NÁSTROJ NA ZKOUMÁNÍ LIDSKÉ PSYCHIKY !? NÁSTROJ PRO POZNÁVÁNÍ A VÝZKUMV PSYCHOLOGII • Metafora: V čem si uvařit kafe?V kávovaru nebo multifunkčním přístroji z teleshoppingu, který vaří kávu, přenáší rádiové vlny, topí, mrazí a smaží topinky? • Výsledek: na kávu je lepší kávovar, na topinky topinkovač. Stroj „na všechno“ nedělá nic opravdu dobře. • Proto nechtějme „OBT“, ale vyberme dobře teorii, která nám pomůže a sedí na nějaké konkrétní téma nebo oblast: • Behaviorismus neumí pomoci s významem snů… nebo málo, ale je to skvělý nástroj na zkoumání principů učení a adptace.. • Psychoanalýza nevysvětlí různé učební styly… UDĚLEJTE SI KRÁTKÝ JEDNODUCHÝ TEST NÍŽE SI MŮŽETEVYZKOUŠET SROVNÁNÍ 3 ZÁKLADNÍCH SMĚRŮ POMOCÍ NĚKTERÝ ZÁKLADNÍCH PSYCHOLOGICKÝCH OTÁZEK/ POJMŮ. ODPOVĚZTESI JEDNÍM SLOVEM, JAKÁ JE PODLE JEDNOTLIVÝCH SMĚRŮ POVAHA ČLOVĚKAVE SMYSLU POZITIVNÍ/NEGATIVNÍ? ŘEŠENÍ PRO KONTROLU JEVŽDY NA DALŠÍM SLIDU Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie NÁZOR NA LIDSKOU POVAHU Psychoanalýza negativní Behaviorismus neutrální Humanistická psychologie pozitivní JE CHOVÁNÍ SVOBODNÉ NEBO DETERMINOVANÉ? Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie JE CHOVÁNÍ SVOBODNÉ NEBO DETERMINOVANÉ? Psychoanalýza determinované Behaviorismus determinované Humanistická psychologie svobodná volba ZÁKLADNÍ MOTIVY ČLOVĚKA – JAKÉ JSOU, PODLE JEDNOTLIVÝCH SMĚRŮ? Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie ZÁKLADNÍ MOTIVY Psychoanalýza sex a agrese Behaviorismus popudy různého druhu Humanistická psychologie sebeaktualizace STRUKTURA OSOBNOSTI: Z ČEHO SE SKLÁDÁ OSOBNOST DLE JEDNOTLIVÝCH SMĚRŮ ? Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie STRUKTURA OSOBNOSTI Psychoanalýza id, ego, super ego Behaviorismus zvyky Humanistická psychologie self (jáství) JAKÁ JE (JAKVELIKÁ) ROLE NEVĚDOMÍ V NAŠÍ PSYCHICE? Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie ROLE NEVĚDOMÍ Psychoanalýza maximalizovaná Behaviorismus prakticky neexistující Humanistická psychologie minimalizovaná ZÁKLADNÍ POJMY VEVÝVOJI PSYCHIKY -VÝVOJOVÝ DŮRAZ Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie VÝVOJOVÝ DŮRAZ Psychoanalýza psychosexuální stádia Behaviorismus kritické situace, učení: identifikace a imitace Humanistická psychologie vývoj obrazu sebe sama (já) CO DLE JEDNOTLIVÝCH POJMŮ BRÁNÍ RŮSTU/VÝVOJI OSOBNOSTI? Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie BARIÉRY OSOBNÍHO RŮSTU Psychoanalýza nevědomé konflikty, komplexy, neurózy… obsah nevědomí Behaviorismus maladaptivní zvyky, patologické prostředí Humanistická psychologie podmínky hodnoty, ikonguruence ideálního a reálného já