18 Ruský jazyk – další cizí jazyk 7. ročník Výstupy předmětu Učivo Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) Poznámky Žák:  aktivně pozná všechna písmena azbuky  používá azbuku písemně  redukuje ruské samohlásky  porovnává intonaci tázacích a oznamovacích vět  rozumí jednoduchým pokynům učitele  rozumí slovům i jednoduchým větám, které jsou pronášeny zřetelně a vztahují se k osvojeným tématům  čte jednoduché texty  zapojuje se do jednoduchého rozhovoru  sdělí jednoduchým způsobem informace o sobě, rodině, domově, o škole, o svém volném čase  seznámí se s ruskými reáliemi  předazbukové období  správná výslovnost a intonace ruských slov a vět  fonetická i grafická podoba 33 písmen azbuky  pozdravení, oslovení  osobní zájmena  přivlastňovací zájmena  vyjádření vlastnictví – „у меня ...“ „у тебя...“  číslovky do 10  ruský zápor  časování základních sloves  minulý čas základních sloves Zeměpis Přírodopis Český jazyk Hudební výchova Osobnostní a sociální výchova Osobnostní rozvoj: – Rozvoj schopnosti poznávání – Sebepoznání a sebepojetí – Psychohygiena – Kreativita Sociální rozvoj: – Poznávání lidí – Komunikace Morální rozvoj: – Řešení problémů a rozhodovací dovednosti Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – Evropa a svět kolem nás – Objevujeme Evropu a svět  průřezová témata a mezipředmětové vztahy se prolínají vyučovacími hodinami během celého školního roku 19 Výstupy předmětu Učivo Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) Poznámky  slovní zásoba: - rodinní příslušníci - názvy měst, obec - domov, vesnice-zvířata - škola, volný čas - barvy - jídlo  ruské reálie Multikulturní výchova – Kulturní diference – Multikulturalita 20 Ruský jazyk – další cizí jazyk 8. ročník (dvě hodiny týdně) Výstupy předmětu Učivo Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) Poznámky Žák:  upevňuje si grafickou i fonetickou podobu všech písmen azbuky  osvojenou slovní zásobu umí použít v komunikačních situacích probíraných tematických okruhů  ovládá základní gramatické struktury a typy vět  rozumí jednoduchým pokynům učitele a reaguje na ně  odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného  porozumí krátkým textům, které se vztahují k probraným tématům  popíše plány i minulé zážitky  představí sebe, členy své rodiny, kamarády, uvede jejich věk, povolání, sdělí, kde bydlí, co dělají, co umí  vyjádření omluvy, poděkování, blahopřání, překvapení a radosti  minulý čas sloves  мне нравится – мне нравятся  zájmena какой, какая, какие  vyjadřování data a časových údajů  kladení otázek  základní číslovky 20-100,900, 1000 lexikálně  praktické užívání 3. pádu osobních zájmen  praktické užívání tvarů 1., 2. a 3. pádu podstatných jmen  vyjádření roků (1 год, 2,3,4, 22, 54 года, 5 лет) lexikálně  věty se spojkami когда, потому что  časování sloves typu читать, говорить  časování sloves любить, смотреть  ruské reálie - základní geografické údaje Zeměpis Přírodopis Český jazyk Hudební výchova Osobnostní a sociální výchova Osobnostní rozvoj: – Rozvoj schopnosti poznávání – Sebepoznání a sebepojetí – Psychohygiena – Kreativita Sociální rozvoj: – Poznávání lidí – Komunikace Morální rozvoj: – Řešení problémů a rozhodovací dovednosti Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – Evropa a svět kolem nás – Objevujeme Evropu a svět  průřezová témata a mezipředmětové vztahy se prolínají vyučovacími hodinami během celého školního roku 21 Výstupy předmětu Učivo Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) Poznámky Ruska - symboly Ruska - zvyky – počítání na prstech, na narozeninách - hry ruských a českých dětí  slovní zásoba: - kalendářní rok (dny v týdnu, měsíce, svátky) - volný čas - povolání - hodiny Multikulturní výchova – Kulturní diference – Multikulturalita 22 Ruský jazyk – další cizí jazyk 8. ročník (tři hodiny týdně) Výstupy předmětu Učivo Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) Poznámky Žák:  aktivně pozná všechna písmena azbuky  používá azbuku písemně  redukuje ruské samohlásky  porovnává intonaci tázacích a oznamovacích vět  rozumí jednoduchým pokynům učitele  rozumí slovům i jednoduchým větám, které jsou pronášeny zřetelně a vztahují se k osvojeným tématům  čte jednoduché texty  zapojuje se do jednoduchého rozhovoru  sdělí jednoduchým způsobem informace o sobě, rodině, domově, o škole, o svém volném čase  seznámí se s ruskými reáliemi  předazbukové období  správná výslovnost a intonace ruských slov a vět  fonetická i grafická podoba 33 písmen azbuky  pozdravení, oslovení  osobní zájmena  přivlastňovací zájmena  vyjádření vlastnictví – „у меня ...“ „у тебя...“  číslovky do 10  ruský zápor  časování základních sloves  minulý čas základních sloves  vyjádření omluvy, poděkování, blahopřání, překvapení a radosti  minulý čas sloves  мне нравится – мне нравятся  zájmena какой, какая, какие  vyjadřování data a časových údajů  kladení otázek  základní číslovky 20-100,900, 1000 lexikálně Zeměpis Přírodopis Český jazyk Hudební výchova Osobnostní a sociální výchova Osobnostní rozvoj: – Rozvoj schopnosti poznávání – Sebepoznání a sebepojetí – Psychohygiena – Kreativita Sociální rozvoj: – Poznávání lidí – Komunikace Morální rozvoj: – Řešení problémů a rozhodovací dovednosti Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – Evropa a svět kolem nás – Objevujeme Evropu a svět  průřezová témata a mezipředmětové vztahy se prolínají vyučovacími hodinami během celého školního roku 23 Výstupy předmětu Učivo Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) Poznámky  praktické užívání 3. pádu osobních zájmen  praktické užívání tvarů 1., 2. a 3. pádu podstatných jmen  vyjádření roků (1 год, 2,3,4, 22, 54 года, 5 лет) lexikálně  slovní zásoba: - rodinní příslušníci - názvy měst, obec - domov, vesnice-zvířata - škola, volný čas - barvy - jídlo - kalendářní rok (dny v týdnu, měsíce, svátky)  ruské reálie: - - základní geografické údaje Ruska - symboly Ruska - zvyky – počítání na prstech, na narozeninách Multikulturní výchova – Kulturní diference – Multikulturalita 24 Ruský jazyk-další cizí jazyk 9. ročník (dvě hodiny týdně) Výstupy předmětu Učivo Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) Poznámky Žák:  vyslovuje a čte nahlas plynule a foneticky správně jednoduché texty složené ze známé slovní zásoby  umí napsat stručný jednoduchý text na pohlednici  umí vyplnit formuláře obsahující osobní údaje  v očekávaném výstupu dokáže psát jednoduché izolované fráze a věty o sobě, rodině, volném čase a dalších každodenních tématech  rozumí pokynům, které jsou mu pomalu a zřetelně sdělovány  vypráví jednoduchý příběh jako sled jednotlivých událostí  použije základní zdvořilostní obraty  časování slova идти  řadové číslovky 1-9 v 1. a 6. pádě  časování slovesa учиться  osvojení tvarů zvratných sloves начинается, кончается  časování slovesa рисовать  přídavná jména: 1. pád jednotného a množného čísla typu новый, молодой  2. pád osobních zájmen  odlišná vazba od češtiny похож на маму  vyjádření přirovnání Глаза как у мамы  časování sloves жить, пойти, ходить  Minulý čas: шёл, шла, шли, пришёл, пришла, пришли  Podstatná jména: 4., 6., 7. pád jednotného čísla ve vazbách  skloňování zájmen кто, что  reálie Ruska: - oslovováni ruského učitele - časový rozdíl mezi Prahou a Zeměpis Dějepis Český jazyk Hudební výchova Osobnostní a sociální výchova Osobnostní rozvoj: – Rozvoj schopnosti poznávání – Sebepoznání a sebepojetí – Psychohygiena – Kreativita Sociální rozvoj: – Poznávání lidí – Komunikace Morální rozvoj: – Řešení problémů a rozhodovací dovednosti Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – Evropa a svět kolem nás – Objevujeme Evropu a svět  průřezová témata a mezipředmětové vztahy se prolínají vyučovacími hodinami během celého školního roku 25 Výstupy předmětu Učivo Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) Poznámky Moskvou - ruský folklór – písně - Petrohrad - oslovení neznámého člověka na ulici - hrdinové ruských lidových pohádek  slovní zásoba: - povolání, volný čas, lidské tělo, zdraví, počasí, příroda, dopravní prostředky Multikulturní výchova – Kulturní diference – Lidské vztahy – Multikulturalita Environmentální výchova – Lidské aktivity a problémy životního prostředí – Vztah člověka k prostředí 26 Ruský jazyk-další cizí jazyk 9. ročník (tři hodiny týdně) Výstupy předmětu Učivo Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) Poznámky Žák:  vyslovuje a čte nahlas plynule a foneticky správně jednoduché texty složené ze známé slovní zásoby  umí napsat stručný jednoduchý text na pohlednici  umí vyplnit formuláře obsahující osobní údaje  v očekávaném výstupu dokáže psát jednoduché izolované fráze a věty o sobě, rodině, volném čase a dalších každodenních tématech  rozumí pokynům, které jsou mu pomalu a zřetelně sdělovány  vypráví jednoduchý příběh jako sled jednotlivých událostí  použije základní zdvořilostní obraty  věty se spojkami когда, потому что  časování sloves typu читать, говорить  časování sloves любить, смотреть  časování slova идти  řadové číslovky 1-9 v 1. a 6. pádě  časování slovesa учиться  osvojení tvarů zvratných sloves начинается, кончается  časování slovesa рисовать  přídavná jména: 1. pád jednotného a množného čísla typu новый, молодой  2. pád osobních zájmen  odlišná vazba od češtiny похож на маму  vyjádření přirovnání Глаза как у мамы  časování sloves жить, пойти, ходить  Minulý čas: шёл, шла, шли, пришёл, пришла, пришли Zeměpis Dějepis Český jazyk Hudební výchova Osobnostní a sociální výchova Osobnostní rozvoj: – Rozvoj schopnosti poznávání – Sebepoznání a sebepojetí – Psychohygiena – Kreativita Sociální rozvoj: – Poznávání lidí – Komunikace Morální rozvoj: – Řešení problémů a rozhodovací dovednosti Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – Evropa a svět kolem nás – Objevujeme Evropu a svět  průřezová témata a mezipředmětové vztahy se prolínají vyučovacími hodinami během celého školního roku 27 Výstupy předmětu Učivo Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) Poznámky  Podstatná jména: 4., 6., 7. pád jednotného čísla ve vazbách  skloňování zájmen кто, что  reálie Ruska: - hry ruských a českých dětí - oslovováni ruského učitele - časový rozdíl mezi Prahou a Moskvou - ruský folklór – písně - Petrohrad - oslovení neznámého člověka na ulici - hrdinové ruských lidových pohádek  slovní zásoba: - povolání, volný čas, lidské tělo, zdraví, počasí, příroda, dopravní prostředky Multikulturní výchova – Kulturní diference – Lidské vztahy – Multikulturalita Environmentální výchova – Lidské aktivity a problémy životního prostředí – Vztah člověka k prostředí